رئیس‌جمهور ازبکستان اعلام کرد: در راستای برنامه (مادر سالم و فرزند سالم)، استفاده از محصولات تراریخته در غذای کودک ممنوع و تولید و کشت آن هم به زودی در این کشور قدغن خواهد شد.

سلامت نیوز: رئیس‌جمهور ازبکستان اعلام کرد: در راستای برنامه (مادر سالم و فرزند سالم)، استفاده از محصولات تراریخته در غذای کودک ممنوع و تولید و کشت آن هم به زودی در این کشور قدغن خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اسلام کریم‌اف رئیس جمهور ازبکستان طی بیانیه‌ای استفاده از محصولات تراریخته در غذای کودکان را به دلیل نگرانی از سلامتی آنها ممنوع می‌کند.

کریم اف که در راستای برنامه دولت ازبکستان معروف به «مادر سالم و کودک سالم» صحبت می‌کرد،‌گفت: براساس این برنامه ازبکستان در نظر دارد تا با تصویب قوانینی محصولات غذایی را سالم‌سازی کند و در این راستا استفاده از محصولات تراریخته (دستکاری ژنتیکی) در غذای کودکان را ممنوع کرد.

ازبکستان همچنین قرار است شرایطی را برای محدود کردن واردات و مصرف همه نوع محصولات تراریخته اجرا کند.

به گزارش سوستاینبل پالس، فردی از جامعه علمی ازبکستان که نخواست نامش فاش شود،‌ گفت: همچنین ازبکستان به زودی جزو فهرست کشورهایی خواهد شد که تولید محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند.

به گفته وی فهرست کشورهایی که کشت و مصرف محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند روز به روز زیادتر می‌شود.

براساس این گزارش، 38 کشور جهان به طور رسمی ممنوعیت کشت محصولات تراریخته را اعلام کرده‌اند و تصویری که صنایع بیوتکنولوژی و دولت آمریکا برای پذیرش محصولات تراریخته در جامعه جهانی ساخته‌اند از سوی کشورهای جهان اشتباه خوانده می‌شود در حقیقت اکثر کشورها اخیراً به دنبال قوانینی هستند تا مردم و محیط زندگی خود را از خسارت محصولات تراریخته دور کنند.

لازم به ذکر است، استفاده از محصولات تراریخته در جهان منتقدان زیادی پیدا کرده؛ بسیاری از کشورها تولید و استفاده آن را ممنوع کرده‌اند و کارشناسان هم در این باره هشدار داده‌اند.

اخیراً پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان هم به تهدیدهای استفاده از محصولات تراریخته اشاره کرد.

در ایران سالانه 5.5 میلیارد دلار محصولات تراریخته وارد کشور می‌شود و برخی در داخل به دنبال ترویج کشت این محصول هستند.

اخیراً بندی در برنامه ششم توسعه درباره حمایت از تولید محصولات تراریخته گنجانده شده بود که به نتیجه‌ای نرسید و تائید نشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha