نشریه فناوری MHT در گزارشی که در اوایل ماه جاری منتشر شده است استادیار ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر دو شرکت تحقیقاتی را به عنوان یکی از موثرترین دانشمندان جهان در علوم پزشکی معرفی کرده است.

نشریه MHT امید فرخزاد را به دلیل طراحی و ابداع نانوذراتی که توانایی دستیابی به هدفهای تعیین شده بیشتری را در بدن داشته و تاثیرگذاری بیشتری در درمان و انتقال دارو به نسوج آسیب دیده در داخل بدن دارند به عنوان فردی معرفی کرده است که با فکر کردن در ابعاد کوچک توانسته است تحولی بزرگ در صنعت پزشکی ایجاد کند.

دکتر فرخزاد در دانشگاههای بوستون، هاروارد و ام آی تی تحصیلات خود را پشت سر گذاشته و مطالعات خود را در زمینه نانو ذرات حامل دارو با تولید نسلی از این ذرات که تنها حامل دارو بودند آغاز کرد. نسل دوم این حاملها رفتاری انتخابی داشتند و می توانستند داروها را به نسوج تعیین شده ای انتقال دهند.

پروژه ای که اکنون توسط فرخزاد و تیم تحقیقاتی اش در دست تکمیل است ارائه فناوری نانویی است که بتواند چندین دارو را در آن واحد حمل کند و یا چندین وظیفه را در آن واحد انجام دهد. برای مثال بتواند دارویی را انتقال داده و از سلول عکس بگیرد و یا پس از انتقال دارو گزارش دهد که سلول دارو را دریافت کرده است.

بر اساس گزارش MHT، فرخزاد معتقد است چنین تکنولوژی هایی طی 10 یا 20 سال آینده تکمیل شده و برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha