چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 181335

هیچ کس نمی تواند به شما بگوید دقیقا چه مدت طول می کشد تا باردار شوید، اما ما می توانیم به شما بگوییم که باردار شدن به طور معمول چه مدت طول می کشد و برای شما می تواند سریع تر یا دیر تر از زمان معمول رخ دهد.

چه مدت طول می کشد تا باردار شوید؟

سلامت نیوز: هیچ کس نمی تواند به شما بگوید دقیقا چه مدت طول می کشد تا باردار شوید، اما ما می توانیم به شما بگوییم که باردار شدن به طور معمول چه مدت طول می کشد و برای شما می تواند سریع تر یا دیر تر از زمان معمول رخ دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دانشنامه فرزند، اکثر زوج ها ظرف مدت سه ماه باردار می شوند. اگر سن شما بالا باشد زمان های بیان شده می تواند برای شما دیر تر اتفاق بیافتد. برخی از عادات نا مناسب برای باروری مانند سیگار کشیدن و یا داشتن یک بیماری که باعث اختلال در باروری گردد، می توانند در تغییر مدت زمان تلاش برای بارداری تاثیر گذارند.
از تمام زوج هایی که برای بارداری تلاش می کنند:

    به احتمال 30 درصد در همان چرخه قاعدگی اول باردار می شوند (حدود یک ماه)
    به احتمال 59 درصد با گذشت مدت سه چرخه قاعدگی باردار می شوند (حدود سه ماه)
    به احتمال 80 درصد بعد از گذشت شش چرخه قاعدگی باردار می شوند (حدود شش ماه)
    به احتمال 85 درصد بعد از گذشت دوازده چرخه قاعدگی باردار می شوند (حدود یک سال)
    به احتمال 91 درصد بعد از مدت سی و شش چرخه قاعدگی موفق به بارداری می گردند (حدود سه سال)
    به احتمال 93 تا 95 درصد در کمتر از گذشت چهل و هشت چرخه قاعدگی باردار می شوند (در حدود چهار سال)

اگر شما یک سال است برای بارداری تلاش می کنید و موفق نشده اید، مراجعه به یک متخصص باروری می تواند تصمیم هوشمندانه ای باشد. شما ممکن است به تلاش خود برای بارداری ادامه دهید، در صورتی که با یک مشکل در باروری مواجه شده اید، بنابراین بهتر است قبل از آنکه سال های با ارزش باروری را از دست بدهید از متخصص کمک بخواهید، با گذشت زمان، ساعت بیولوژیک شما متوقف نمی شود، ولی توانایی جسمی شما کاهش می یابد.
اگر شما 35 سال یا بیشتر سن دارید، ارزش زمان برای تان افزایش می یابد و باید بعد از گذشت شش ماه تلاش ناموفق برای بارداری به متخصص مراجعه نمایید.


چه تعداد از زوج ها برای بارداری احتیاج به کمک پیدا می کنند؟

حدود 90 درصد از زوج ها به طور طبیعی موفق به بارداری می شوند و 10 درصد باقی مانده دچار مشکلات ناباروری می باشند. (در حدود 93 تا 95 درصد از زوج ها احتمالاً اگر در بلند مدت تلاش کنند می توانند به طور طبیعی موفق به بارداری گردند، تنها درصد کمی نیازمند یاری پزشک می شوند.)
تشخیص "ناباروری" به معنی یک سال تلاش بدون دستیابی به موفقیت در بارداری می باشد. هنگامی که زوج ها پس از تشخیص ناباروری به پزشک مراجعه می نمایند، تعداد قابل توجهی از آن ها با درمان های ساده به نتیجه مطلوب می رسند و بقیه آن ها به طور معمول از درمان های پیچیده تری مانند اهدای اسپرم، رحم جایگزین یا غیره باردار می گردند.


تاثیر سن در سرعت باروری

با بالا تر رفتن سن، زمان انتظار برای بارداری افزایش می یابد. پس از یک سال تلاش 86 درصد زنان سالم که حدود 20 سال سن دارند، موفق به بارداری می گردند و این آمار برای زنان سالم حدود 40 ساله به 36 درصد می رسد.
به طور متوسط حداکثر توان باروری برای یک زن در حدود 24 سالگی می باشد و از اواسط 30 سالگی شروع به کاهش می کند. هر چند با بالا تر رفتن سن، باردار شدن نیز سخت تر می گردد ولی بسیاری از زنان سالم وجود دارند که در حدود 40 سالگی بارداری های سالم و موفق را گذرانده اند.


آیا می توان شانس باردار شدن را افزایش داد؟

خوشبختانه پاسخ مثبت است. برخی اقدامات وجود دارند که می توانند شانس بارداری را افزایش دهند:

    تشخیص زمان تخمک گذاری تنها زمانی که یک تخمک از تخمدان آزاد شود، بارداری می تواند صورت پذیرد. شما می توانید با انجام تعدادی روش های ساده زمان آن را تشخیص دهید.

    تنظیم زمان نزدیکی با زمان تخمک گذاری بهتر است زمان بندی مناسبی برای نزدیکی خود داشته باشید که با هماهنگی آن با زمان تخمک گذاری بتوانید احتمال بارداری را افزایش دهید. بهترین زمان برای نزدیکی دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری است. یک تحقیق در مورد زوج هایی که زمان نزدیکی را با زمان تخمک گذاری هماهنگ کرده اند نشان می دهد که:
        به احتمال 38 درصد بعد از یک چرخه باردار می شوند
        به احتمال 68 درصد بعد از سه چرخه باردار می شوند
        به احتمال 81 درصد پس از شش چرخه باردار می شوند
        به احتمال 92 درصد پس از دوازده چرخه باردار می شوند

    بدن خود را برای بارداری آماده سازید سلامت عمومی و سلامت دستگاه تناسلی شما هر دو از عوامل مهم در بارداری می باشند. بنابراین بهتر است برنامه ریزی مناسبی برای معاینات قبل و در حین بارداری انجام دهید. مطالعاتی درباره مواد مغذی که بدن شما برای باروری و ذخیره مواد غذایی مناسب در بدن احتیاج دارد انجام دهید. همچنین اضافه وزن یا کمبود وزن خود را کنترل نمایید تا شانس خود را برای باروری افزایش دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha