بنیان‌گذار پرستاری نوین ایران گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها بهتر و از نظر مالی به‌صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری بر روی افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی است.

پیشگیری از بیماری، بهتر از افزایش تخت بیمارستان

سلامت نیوز:بنیان‌گذار پرستاری نوین ایران گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها بهتر و از نظر مالی به‌صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری بر روی افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سادات سید باقرمداح در مراسم تجلیل از اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: کار پرستاران با دست، مغز و قلب‌شان است که کار با دست، نشان از هنر و مهارت آنان و کار با مغز به علم آنان، کار با قلب به عشق و علاقه آنان به کارشان است و در تاریخ پزشکی کشورمان، هستند اساتیدی مانند دکتر قریب که سر و کارشان با انسان بود نه فقط بیمار و این خود به تنهایی نکته مهمی برای پزشکان و پرستاران دوران حاضر است.

وی افزود: در گذشته الگوهای جامعه پزشکی افرادی فعال و آگاه بودند و تلاش‌های شبانه‌روزی آنان برای اعتلای بهداشت و درمان در کشور سبب این شده بود که دیگران با الگو گرفتن از آنان خستگی را در کارشان احساس نکنند و نیاز جامعه پزشکی امروز این است که افرادی که به این مشاغل علاقه دارند وارد این حرفه شوند که این امر بهره‌وری بالایی را به همراه دارد.

بنیان‌گذار پرستاری نوین ایران در رابطه با اولین سال‌های خدمت خود، عنوان کرد: در اولین سال‌های خدمتم شغل معلمی و آموزش را داشتم و روزها در کلاس‌ها تدریس کرده و شب‌ها برای اینکه مهارت‌هایم تحلیل نرود در بیمارستان شیفت شب می‌ماندم تا بتوام علاوه بر حفظ دانسته‌هایم، مهارتم را برای آموزش به دانشجویان افزایش دهم.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است خاطرنشان کرد: بهتر است به جای افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش تخت‌ بیمارستان‌ها در زمینه پیشگیری از بیماری و آموزش آن سرمایه گذاری شود هرچند که سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش تخت‌ بیمارستان‌ها به نوبه خود بسیار مهم است.

این مسئول ادامه داد: درمانگاه‌ها در زمینه پیشگیری می‌توانند نقش تاثیرگذارتری داشته باشند، زیرا آنان برای هر خانوار پرونده‌ای دارند و تعامل بیشتری نیز نسبت به سایر نهادهای بهداشتی و درمانی با مردم دارند.

وی با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی الگوهای سلامت سالمندان در پارک‌ها یادآور شد: برای اولین‌بار این مهم در سال 73 با مشاهده آغاز سالمندی در کشور و با بررسی وضعیت سالمندان در پارک‌ها برگزار شد و این دانشگاه نیز می‌تواند با انجام این طرح در پارک‌ها و مساجد وضعیت سالمندان را بررسی کند که در این امر از دانشجویان نیز می‌توان کمک گرفت تا آنان نیز با واقعیت‌ها پیش از آغاز کار حرفه‌ای خود آشنا شوند.

این پیشکسوت پرستاری یادآور شد: برنامه‌ریزی سراسری در زمینه بهداشت و درمان در کشور خوب است اما در بلندمدت این امر موجب از بین رفتن نوع تفکر، نوآوری و خلاقیت اساتید این حوزه می‌شد که نتیجه‌ای جز خسران برای بهداشت و درمان کشور ندارد.

در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز گفت: نهال این دانشگاه را 29 سال قبل خیری به نام حاج احمد مهدوی بنیان گذاشت و این دانشگاه نه از جنس سیمان، بلکه از جنس ایمان است.

علیرضا بیگلری با بیان اینکه سال گذشته سال خوبی برای دانشگاه علوم پایه استان زنجان بوده است، یادآور شد: ‌در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سند آمایش سرزمینی به دست این دانشگاه رسید و این دانشگاه جزو 10 قطب آمایش سرزمینی کشور اعلام شد. همچنین این دانشگاه رتبه اول در صیانت از حقوق شهروندی را بین دانشگاه‌های کشور کسب کرد و عملکرد مطلوب مالی را برای پنجمین سال متوالی به دست آورد.

بیگلری ادامه داد: طرح تحول سلامت را تا پایان سال 93 در حاشیه شهرهای استان به اتمام رساندیم و در سال گذشته نیز تمامی جمعیت روستایی استان پایش شدند. همچنین این دانشگاه در زمینه مدیریت بحران الگوی کشوری شناخته شد و توانست تجهیزات بیمارستانی خود را در سال گذشته ارتقا دهد.

وی افزود: مرکز MRI بیمارستان آیت‌الله موسوی که سال‌ها منتظر آن بودیم در سال گذشته راه‌اندازی شد و همچنین مراکز ناباروریIVF و همچنین مرکز پیوند کلیه و پیوند دست و نیز مرکز غربالگری سران سینه در استان زنجان در سال گذشته راه‌اندازی شد و در ساختمان الحاقی بیمارستان بهشتی نیز 120 تخت به تعداد تخت‌ها اضافه شد.

این مسئول با بیان اینکه در همه زمینه‌ها نیازمند اخلاق‌مداری هستیم، عنوان کرد: اخلاق‌مداری در آموزش پزشکی از جمله ملزومات است، زیرا رفتارها تاثیرات ماندگاری را در سال‌های آینده از خود برجای می‌گذارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha