تلفات جاده ای ایران در سال گذشته به اندازه 15 سال پیش رسید

سلامت نیوز: مهندس مهدی مخبر در برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو گفت: بر اساس آمار پزشک قانونی در سال گذشته تلفات 16 هزار 870 نفر رسیده است که بیانگر این است که تلفات جاده ای به اندازه 15 سال قبل است، یعنی بعد از 15 سال تصادفات ما با وجود ازدیاد جمعیت و خودروها، به اندازه قبل رسیده است.
برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع راه های کاهش حوادث رانندگی و با حضور سرهنگ علی اصغر مهری معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا، مهندس مهدی مخبر معاون دفتر ایمنی و ترافیک، مهندس علی عالی نهاری مدیر بازرسی خودرو و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و دکتر مسعود دانشمند رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های حمل و نقل بین المللی روانه آنتن شد.
دکتر مسعود دانشمند درباره تصادفات جاده ای با بیان اینکه آمار تصادفات رو به کاهش است، اظهار داشت: اگر به آمار تصادفات جاده ای در سال های مختلف نگاه کنیم، در دو سه سال اخیر، آمار رو به کاهش بوده است.
وی در بیان دلایل کاهش تصادفات جاده ای گفت: علت اصلی این موضوع نگاه علمی به مسئله است. ده سال پیش سعی می کردیم نیروی انتظامی را در سطح جاده ها اضافه کنیم و با این کار سعی کردیم جلوی تصادفات را بگیریم، اما الان به ماجرا به شکل علمی نگاه می کنیم.
رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های حمل و نقل بین المللی افزود: یکی از کسانی که در جمع جایش خالی  است نماینده شرکت بیمه است، زیرا بیمه ها خسارت می پردازند و به همین جهت، دلیل تصادفات را بهتر و بیشتر می دانند.   
دانشمند با اشاره به زحمات نیروی انتظامی بیان داشت: چند شب پیش یک پلیس راهنمایی و رانندگی در حین وظیفه توسط یک مینی بوس زیر گرفته و کشته شد.
رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انجمن های حمل و نقل بین المللی با تصریح بر رانندگی بد ایرانیان، اظهار داشت: فرهنگ رانندگی باید مجدداً باز تعریف شود. یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود، رانندگی در بین خطوط است ولی این را یاد نگرفته ایم. وقتی پلیسی که در چهار راه قرار دارد چند تخلف پی در پی را ببیند، از این وضعیت و نوشتن دائمی برگ جریمه خسته می شود.
در ادامه سرهنگ علی اصغر مهری با دسته بندی متولیان امر ترافیک، عنوان کرد: این متولیان، اعم از راننده، سرنشین، عابر پیاده، راهساز، خودروساز، قانون گذار و یا مجری قانون هستند که هر کدام اختیارات و تکالیف خودشان را دارند. 
وی با اشاره به مسئولین امر ترافیک، اظهار داشت: بیشتر این افراد اعضای شورای ترافیک یا کمیسیون ایمنی راه ها هستند. همچنین آموزش و پرورش نیز نقش جدی در تربیت و ارتقاء فرهنگ آموزش دارد، ضمن اینکه وظایفی نیز در حوزه سخت افزاری مانند سرویس مدارس دارد.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: پلیس نیز در امر ترافیک نقش محوری دارد که با اعمال قانون باعث اجرای صحیح مقررات ترافیک می شود. قضات مراجع قضایی نیز نقش مهمی دارند زیرا ایشان فصل الخطاب هستند.
مهری تصریح کرد: باید بپذیریم در امر رانندگی کشته، محصول تصادف است و تصادف، محصول تخلف از مقررات است، هر چند که عوامل دیگر مانند راه ها و ایمنی و وسایل نقلیه، انسان و شرایط محیطی نیز تعیین کننده هستند. البته هیچ گاه نمی توان میزان و درصد هر کدام را به طور مشخص بیان کرد زیرا به عنوان مثال اگر یک نقطه ای حادثه خیز باشد، همان رانندگانی که در جای دیگر تخلف می کردند، در آن نقطه تخلفی نمی کنند.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور ناجا نقش اصلی در رانندگی را عامل انسانی دانست و عنوان داشت: در هر کدام از عوامل دیگر در حادثه ها نقش انسان همچنان پر رنگ است و قاعدتا اگر در این زمینه کار شود که هر کس وظایف خودش را درست انجام دهد، می توان در پیش گیری از وقوع تصادفات خیلی موثر بود.
در ادامه مهندس مهری مخبر معاون دفتر ایمنی و ترافیک خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد کشته های سالیانه تصادفات رانندگی بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر است که رقم قابل توجهی است. حدود 50 میلیون نفر نیز در تصادفات رانندگی مجروح می شوند.
وی ادامه داد: به خاطر همین موضوع است که سازمان ملل از 2011 تا سال 2020 را به عنوان دهه اقدام برای کاهش تلفات حوادث رانندگی نام گذاری کرده است و پیش بینی کرده است میزان تلفات حوادث رانندگی در سال 2020 به نصف کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه سازمان ملل برای کاهش تلفات رانندگی پنج رکن را در نظر گرفته است، بیان داشت: رکن اول مدیریت یکپارچه ایمن است که خیلی از کشورهای پیشرو در کاهش تلفات به این نتیجه رسیدند که باید یک مدیر واحد داشته باشند و تمام دستگاه های ایمنی متولی را زیر نظر خودش داشته باشد.
مخبر دومین رکن را راه های ایمن عنوان کرد و ادامه داد: سومین رکن وسیله نقلیه ایمن است و چهارمین مورد راننده ایمن و حرفه ای است که آموزش های کامل را دیده باشد. رکن پنجم به بعد از تصادف مربوط می شود یعنی پاسخ به امداد رسانی که سرعت عمل در این امر بسیار مهم است.
معاون دفتر ایمنی و ترافیک با اشاره به تلاش های ایران در چند سال اخیر برای حرکت در این مسیر گفت: آمار مبین این است که این موضوع در ایران پیاده شده است. بر اساس آمار پزشک قانونی در سال گذشته تلفات به 16 هزار و 870 نفر رسیده است که بیانگر این است که تلفات جاده ای به اندازه 15 سال قبل است، یعنی بعد از 15 سال تصادفات ما با وجود ازدیاد جمعیت و خودروها، به اندازه قبل رسیده است.
وی اضافه کرد: در سازمان بهداشت جهانی شاخص تلفات به صد هزار نفر اشاره دارد که در دنیا 17 است و در کشورهای شرق مدیترانه که ایران نیز جزء آنها است حدود 20 است و شاخص ایران 21.6 است.
در ادامه مهندس علی عالی نهاری با بیان اینکه برای آگاهی از میزان رضایت مشتریان از خودروها راهکارهایی داریم، اظهار داشت: در سازمانی که فعالیت می کنیم، دپارتمانی وجود دارد که به صورت علمی به مصرف کننده ها و مردم مراجعه می کند و از آنها در خصوص عملکرد خودرو و رضایت آنها می پرسد و این گزارشات به صورت دوره ای تهیه می شود و در اختیار سازمان ها و نهادها قرار می گیرند.
وی با اشاره به اینکه هدف این نیست که ما رضایت داشته باشم، گفت: وظیفه بازرس این است بازتابی از واقعیات داشته باشد. در ایران رضایت از خودروها در مقایسه با کشورهای دیگر زیاد نیست که دلایل آن نیز مختلف است.
مدیر بازرسی خودرو و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیان داشت: سه عامل اساسی در ایجاد تصادف نقش دارند؛ اول، جاده است که باید استانداردها را داشته باشند. دوم، خودرو که در این حوزه رضایت مشتریان کم است و نهایتاً عوامل انسانی که به راننده هایی که از خودروها استفاده می کنند، بر می گردد و فراتر از این افرادی که وظیفه نظارتی دارند و جایگاه مهمی دارند.
شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" هر شنبه تا چهارشنبه ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگومراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha