نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از حذف اعتبار ریزگردها و احیای تالاب‌ها در بودجه سال جاری، بر ضرورت تامین اعتبار برای جبران خسارت‌های ناشی از ریزگردها تاکید کرد.

سلامت نیوز:نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از حذف اعتبار ریزگردها و احیای تالاب‌ها در بودجه سال جاری، بر ضرورت تامین اعتبار برای جبران خسارت‌های  ناشی از ریزگردها تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،سیدشریف حسینی  در توضیح وضعیت تالاب‌ها و ریزگردها، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست امسال برخلاف سال‌های گذشته اعتباری برای ریزگردها در بودجه درنظر نگرفت که البته پیشنهادهای نمایندگان هم در مجلس بی نتیجه ماند و به دلیل مخالفت دولت اعتباری تصویب نشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سازمان محیط زیست، افزود: جای این پرسش باقی است که آیا اولویت سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ریزگردهاست یا خیر؟ اگر ریزگردها دغدغه این سازمان بود باید برای آن اعتباری هم درنظر گرفته می‌شد در غیر این صورت باید با مردم به طور شفاف برخورد شود و آنها را مطلع کرد.

وی افزود: اگر دولت توان حل مشکل ریزگردها را ندارد باید تسهیلاتی در اختیار استان‌های درگیر ریزگرد قرار دهد که تسهیلات درمانی نخستین و مهم ترین اقدام دولت است، متاسفانه افراد بسیاری به دلیل گرد و غبار دچار مشکلات بهداشتی و درمانی شدند که درمان رایگان حق این افراد است.

حسینی تامین اعتبار را برای جبران خسارت‌های ناشی از ریزگردها ضروری خواند وگفت: محصولات کشاورزی در استان‌های درگیر ریزگرد آسیب جدی دیده و کشاورزان خسارت بسیاری را متحمل شده‌اند، از سوی دیگر مبلغی برای افزایش حقوق کارمندان به دلیل کار در شرایط آب و هوایی غبار آلود در این استان‌ها باید در نظر گرفته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزایش یارانه مردم خوزستان به دلیل تحمل گرمای شدید و گرد و غبار را نیز ضروری خواند وگفت: مردم در این منطقه متحمل پرداخت هزینه استفاده از انرژی سرمایشی هستند بنابراین یارانه اختصاصی این افراد باید نسبت به سایر استان ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ریزگردها موجب افت جمعیت دانشجویی استان خوزستان شده، یادآور شد: تعداد ورودی دانشجویان در استان‌های دچار ریزگرد کاهش یافته بنابراین کمک بودجه‌ای دولت برای مشکلات مطرح ضروری است.

حسینی با تاکید بر اینکه سیلاب اخیر به هیچ وجه در بهبود وضعیت تالاب‌ها تاثیر گذار نبود، ادامه داد: سیلاب اخیر نتیجه بی‌تدبیری مسئولان بود که باید پاسخگوی خسارت ناشی از آن باشند؛ علاوه بر این مسئولان باید برای نگهداشت آب موجود در تالاب ها برنامه ریزی کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس نهم افزایش مقطعی آب تالاب‌ها را برای حل مشکل ریزگردها موثر ندانست و گفت: سفره‌های آب زیرزمینی در مناطق جنوبی مثل خوزستان کاهش یافته لذا نیاز به ارائه مجوز برای حفر چاه های عمیق و تکمیل پروژه 550 هکتاری خوزستان بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری برای بهبود حق آبه منطقه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی احیای نخلستان‌های جنوب کشور و احیای تالاب هورالعظیم و شادگان را برای رفع ریزگردها ضروری دانست و گفت: برای احیای تالاب‌ها زمینه تامین حق آبه از کشور عراق هم باید در دستور قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha