مدیرکل بهزیستی استان تهران بیشترین تعداد کودکان واگذار شده به سازمان بهزیستی را کودکان طلاق و اعتیاد دانست و گفت: 50 درصد کودکان تحت نگهداری سازمان بهزیستی فرزندان اعتیاد و طلاق هستند و همچنین یکی از دشواری‌های بهزیستی تهران نگهداری از مددجویان مجهول‌الهویه است که حدود 900 سالمند مجهول‌الهویه در استان تهران وجود دارد.

سلامت نیوز:مدیرکل بهزیستی استان تهران بیشترین تعداد کودکان واگذار شده به سازمان بهزیستی را کودکان طلاق و اعتیاد دانست و گفت: 50 درصد کودکان تحت نگهداری سازمان بهزیستی فرزندان اعتیاد و طلاق هستند و همچنین یکی از دشواری‌های بهزیستی تهران نگهداری از مددجویان مجهول‌الهویه است که حدود 900 سالمند مجهول‌الهویه در استان تهران وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، احمد دلبری، مدیرکل بهزیستی استان تهران در اولین نشست خبری سال 95 با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در شهر تهران اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم پیشرفت استان تهران در توسعه حوزه‌های عمرانی، خدمت شهری و اقتصادی، حوزه بهزیستی و رفاه اجتماعی وضعیت مطلوب و مناسبی ندارد زیرا شهر تهران در رأس مهاجرت و حاشیه‌نشینی قرار دارد. استان تهران در 50 سکونت‌گاه غیر رسمی به کانون آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، مهاجرت و افزایش جرائم تبدیل شده است.

وی افزود: در سال 75 حدود 86 درصد استان تهران را مناطق شهری تشکیل می‌داده که در سال 90 به بیش از 93 درصد مناطق شهری توسعه پیدا کرده است و تنها هفت درصد مناطق روستایی در استان تهران داریم بنابراین استان تهران به توسعه پایگاه و مراکز خدمات اجتماعی نیازمند است.

دلبری طلاق را یکی از چالش‌های شهر تهران مطرح کرد و گفت: در سال 75، 13/5 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شد این در حالی است که در سال 90 میزان طلاق در شهر تهران به 35 درصد افزایش پیدا کرده،بر همین اساس تهران رتبه اول طلاق در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بیشترین تعداد کودکانی را که به سازمان بهزیستی تحویل داده می‌شوند،بچه‌های طلاق تشکیل می‌دهند به‌طوری‌که بیش از 60 درصد طلاق‌ها ریشه در اعتیاد دارد و حدود 50 درصد از کودکان واگذار شده به بهزیستی از بچه‌های اعتیاد و طلاق هستند.

وی زنان سرپرست خانوار را به عنوان یک فاکتور خطر معرفی کرد و گفت: زنان سرپرست خانوار یک آسیب اجتماعی نیستند. تعداد زنان سرپرست خانوار در یک بازه زمانی 20 ساله مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد از سال 75 تا 85 با رشد 18 درصدی زنان سرپرست خانوار رو‌به‌رو بوده‌ایم و از سال 85 تا 90 تعداد زنان سرپرست خانوار 40 درصد رشد داشته است.سال 90 ،13/2 جمعیت استان تهران را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دادند.

دلبری یادآور شد: بهزیستی استان تهران به صورت صددرصد در سال 95 آماده اجرای برنامه‌های تحکیم خانواده است زیرا در کل کشور 109 ازدواج به ازای هر 10 هزار نفر انجام می‌شود و این در حالی است که در تهران به ازای هر 10 هزار نفر تنها 75 ازدواج صورت می‌گیرد.

60درصد معتادان خیابانی شهرستانی هستند

وی همچنین به آمار معتادان خیابانی اشاره کرد وگفت: 10 تا 15 هزار معتاد خیابانی در تهران وجود دارد که بیش از 60 درصد آنها از شهرستان به پایتخت مهاجرت کرده‌اند و همچنین 10 درصد آنان را زنان معتاد تشکیل می‌دهند.

دلبری ادامه داد: کودکان کار و خیابان یکی دیگر از معضلات و آسیب‌های اجتماعی شهر تهران است که 60 درصد کودکان خیابانی از اتباع بیگانه هستند و حدود 40 درصد آنان را کولی‌ها و افراد مجهول‌الهویه تشکیل می‌دهند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 500 میلیون معلول در کل دنیا وجود دارد که 80 درصد معلولین در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند. 11 میلیون نفر از معلولان در ایران هستند و در استان تهران 4 درصد جمعیت دچار معلولیت‌های متوسط و شدید هستند که نیاز به خدمات اجتماعی و رفاهی دارند.

دلبری همچنین به آسیب‌های اجتماعی جدید اشاره کرد و گفت: آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و تکنولوژی‌های رسانه‌ای، آسیب‌های مواد مخدر صنعتی نشان می‌دهد که میزان توجه ما به مسائل اجتماعی نسبت به مسائل عمرانی و اقتصادی کشور کمتر بوده و بروز آسیب‌های اجتماعی جدید ناشی از ضعف در نظام رفاه اجتماعی و عدم حمایت کافی از معلولان است.

وی ادامه داد: لایحه جامع حمایت از معلولان نیاز به بررسی و بازنگری در مجلس دارد. کاهش سن آسیب‌های اجتماعی، نبود هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و سازمان‌دهنده به آسیب‌های اجتماعی و نظارت ضعیف بر مؤسسات تحت پوشش بهزیستی از دیگر مشکلات بهزیستی استان تهران است که نیاز به نظارت جدی‌تر دارد.

تحویل ماهانه 57کودک به بهزیستی

وی یادآور شد: مددجویان مجهول‌الهویه کار بهزیستی استان تهران را دشوار کرده است زیرا این مددجویان از طریق قوه قضائیه و نیروی انتظامی به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و در مرحله نخست امکان شناسایی و دسترسی به خانواده این افراد وجود ندارد بر همین اساس از 4 هزارو 500 سالمند مددجو حدود 900 نفر مجهول‌الهویه هستند و همچنین 20 درصد معلولان واگذار شده به بهزیستی استان تهران را افراد بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه تشکیل می‌دهند. همچنین ماهانه 57 کودک کمتر از یک سال تا 6 سال به بهزیستی ارجاع داده شدند که 30 درصد آنها بی‌سرپرست هستند.

وی در مورد هزینه‌های افراد مجهول‌الهویه گفت: حمایت و نگهداری از این افراد ماهانه به یک و نیم میلیون تومان نیاز دارد که 600 هزار تومان آن از طریق یارانه سازمان بهزیستی و مابقی هزینه‌ها از سوی خیرین و مراکز حمایتی تأمین می‌شود.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha