شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 181545

اهمیت تنوع باكتریایی سیستم گوارش بر سلامتی ثابت شده است، حال نتایج یك مطالعه گسترده نشان می دهد كه انسان هر آنچه اعم از مواد غذایی و یا دارو كه می خورد، بر افزایش و یا كاهش تنوع باكتری های روده اثر دارد.

سلامت نیوز: اهمیت تنوع باكتریایی سیستم گوارش بر سلامتی ثابت شده است، حال نتایج یك مطالعه گسترده نشان می دهد كه انسان هر آنچه اعم از مواد غذایی و یا دارو كه می خورد، بر افزایش و یا كاهش تنوع باكتری های روده اثر دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان مركز پزشكی دانشگاه گرونینگن در مطالعه ای كه نتیجه آن روز جمعه منتشر شد، نمونه مدفوع بیش از هزار نفر را كه در برنامه ای به نام خطوط زندگی شركت كرده بودند، بررسی كردند. این برنامه سلامت 165 هزار تن از ساكنان شمال هلند را كنترل می كند.
نمونه ها برای تجزیه و تحلیل دی.ان.ای باكتری و سایر ارگانیسم هایی كه در روده زندگی می كنند، مورد استفاده قرار گرفت.


از سوی دیگر، محققان علاوه بر مدفوع، اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی افراد شركت كننده در این مطالعه و داروهای مورد استفاده و سلامتی آنان جمع آوری كردند.
این مطالعه از این نظر منحصر به فرد است كه گروهی از افراد عادی را هدف قرار داد در حالی كه تحقیقات قبلی اغلب بر بیماران مبتلا به یك بیماری خاص تمركز داشتند.


به گزارش پایگاه ساینس دیلی، در این مطالعه همچنین گروهی پرشمار از افراد پوشش داده شدند و دی.ان.ای روده آنها به طور مفصل بررسی شد، در حالی كه معمولا تنها بخش خاصی از دی.ان.ای كه بتوان در آن گروه های مختلف باكتری را تشخیص داد، مورد بررسی قرار می گیرد.


در این پژوهش، محققان به منظور كسب اطلاعات مشروح در مورد انواع باكتری از تمامی دی.ان.ای باكتریایی نقشه تهیه كردند.
تجزیه و تحلیل دی.ان.ای امكان بررسی این موضوع را میسر می كند كه چه عواملی بر تنوع میكروبیوم (تجمع باكتری روده) خاص هر فرد، تاثیر می گذارد.


محققان خاطرنشان كردند كه برای مثال، افرادی كه به طور منظم ماست و یا دوغ مصرف می كنند، از تجمع بیشتری از باكتری های روده برخوردار هستند.


همچنین مصرف قهوه موجب افزایش تنوع باكتریایی روده می شود درحالی كه نوشیدن شیر كامل و یا رژیم غذایی پر كالری تنوع باكتریایی را كاهش می دهد.
به گفته محققان، در مجموع 60 عامل رژیم غذایی موثر بر تنوع باكتریایی كشف شد، اما دستاوردهای این كشف هنوز مشخص نیست. با این حال ارتباط مناسبی میان تنوع باكتریایی و سلامت انسان وجود دارد، به طوری كه هرچه تنوع باكتریایی بیشتر باشد، سلامت انسان بیشتر است.


به علاوه، این مطالعه نشان داد كه دستكم 19 نوع داروی مختلف -- كه برخی از آنها به مقدار زیادی استفاده می شود-- بر تنوع میكروبیوم تاثیر دارد.
از سوی دیگر، مطالعه كه پیش از این توسط محققان دانشگاه گرونینگن انجام شده بود، نشان داده است كه آنتی اسیدها تنوع میكروبیوم را كاهش می دهند و آنتی بیوتیك ها و متفورمین داروی دیابت نیز بر این تجمع تاثیر دارد.


محققان تاكید كردند: این یافته ها مهم هستند زیرا بیماری اغلب در نتیجه عوامل بسیاری بروز می كند. انسان توان تغییر بسیاری از این عوامل مانند ژن ها و سن را ندارد اما می تواند تنوع میكروبیوم خود را از طریق رژیم غذایی و یا دارو تغییر دهد.


نتایج این مطالعه در مجله تحقیقاتی Science منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha