یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 181588

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: شیوع بیماری آسم در كشور رو به افزایش است اما در كشورهای توسعه‌یافته وضعیت این بیماری به ثبات رسیده است.

شیوع آسم در كشور

سلامت نیوز:رییس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: شیوع بیماری آسم در كشور رو به افزایش است اما در كشورهای توسعه‌یافته وضعیت این بیماری به ثبات رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر مصطفی معین روز شنبه در نشست خبری همایش جهانی روز آسم افزود: مسئولین و متولیان امر باید اقدامات لازم را برای آموزش همگانی جهت مقابله با این بیماری به عمل آورند.


وی با اشاره به این كه در ایران این بیماری بیشتر در كلانشهرها و حاشیه آن مشاهده می‌شود، افزود: سطح بهداشت، آلودگی‌ها و دسترسی كمتر به دارو مهمترین عوامل گسترش این بیماری در این مناطق است.


وی به تعداد افراد مبتلا به آسم در دنیا اشاره كرد و گفت: در دنیا حدود 300 میلیون نفر مبتلا به آسم وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا یك دهه آینده به 400 میلیون نفر افزایش یابد كه بیشترین تعداد آنها در كشورهای توسعه نیافته هستند.


معین به اهداف این همایش اشاره كرد و گفت: ارائه آموزش همگانی مهم‌ترین اهداف برگزاری این همایش است و در این همایش سعی داریم اطلاعات لازم را در اختیار بیماران، خانواده‌های آنها و همچنین كادر پزشكی اعم از پزشكان متخصص، دانشجویان، پرستاران و مربیان مدارس قرار دهیم.


وی در ادامه به افزایش مصرف دخانیات در كشور اشاره كرد و گفت: مصرف سیگار، مواد دخانی و قلیان در كشور رو به افزایش است و متاسفانه سن افراد معتاد به این مواد رو به كاهش است.


رییس انجمن آسم و آلرژی ایران تاكید كرد: متاسفانه زنان مخصوصا در سنین نوجوانی و جوانی گرایش به سمت مصرف مواد دخانی پیدا كرده‌اند و ما شاهد گسترش اعتیاد به مواد دخانی در كشور هستیم.


رییس انجمن آسم و آلرژی به قانون منع مصرف دخانیات در فضای بسته اشاره كرد و گفت: متاسفانه این قانون در كشور اجرا نمی‌شود و كسی به شكل قانونی با این موضوع برخورد نمی‌كند.


وی از مردم خواست به این موضوع توجه بیشتری داشته و آن را به‌عنوان یك مطالبه از مسئولان بخواهند.

***حدود 12 درصد كودكان كشور دارای علائم آسم هستند
رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سرفه، خس خس و تنگی نفس را از مهمترین علائم آسم اعلام كرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود 9 درصد افراد بالغ و حدود 12 درصد كودكان دارای علائم آسم هستند.


دكتر مهدی نجمی در نشست خبری همایش روز جهانی آسم افزود: این مطالعه سال گذشته برای اولین بار در سطح گسترده در كشور با همكاری برخی مراكز تحقیقاتی و همچنین دانشگاه های علوم پزشكی در سطح جمعیت شهری و روستایی در بین افراد بالغ و كودكان انجام شده است.


وی استاندار سازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از بیماری آسم را یكی از اقدامات مهم این مجموعه اعلام كرد و گفت: بر اساس این طرح راهنمای بالینی برای پزشكان اعم از عمومی، خانواده و متخصص تدوین شده است.


نجمی اظهار كرد: این راهنمای بالینی در سال 88 تدوین شده و در سال گذشته بر اساس آخرین منابع علمی مورد بازنگری قرار گرفته است.
وی از تدوین بسته آموزشی برای بهورزان و مراقبین سلامت خبر داد و گفت: با تدوین این بسته در صدد هستیم كه شناسایی، تشخیص و درمان این بیماری به نحو مطلوب انجام شود.


نجمی با اشاره به اینكه در آینده نزدیك برنامه تشخیص درمان و مراقبت از آسم بصورت آزمایشی در چند دانشگاه برگزار می شود، گفت: این برنامه ظرف یك ماه آینده اجرایی خواهد شد.


وی یكی دیگر از اقدامات مهم این مجموعه را كنترل عوامل خطر اعلام كرد و گفت:‌ سیگار، قلیان و آلودگی هوا از جمله عوامل خطر این بیماری هستند كه امیدواریم با همكاری و مشاركت متولیان این بخش ها بتوانیم عوامل خطرزای این بیماری را كنترل كنیم.


منظور افزایش آگاهی در خصوص بیماری آسم و جلب مشاركت اقشار مختلف جامعه با هدف پیشگیری و كنترل این بیماری، اولین سه‌شنبه ماه می كه امسال مصادف با 14 اردیبهشت ماه است، از سوی سازمان بهداشت جهانی به نام روز جهانی آسم نامگذاری شده است.


سازمان بهداشت جهانی، پیام شما می‌توانید بیماری آسم خود را كنترل كنید را به عنوان شعار امسال روز جهانی آسم پیشنهاد داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha