مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: بنابر قانون مجازات اسلامی اگر تخلف پزشکی به قصور منجر شده باشد چون مجازات دارد فعل انجام شده جرم و مرتکب آن مجرم است.

دکتر امیر حسین مهدوی ـ مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ـ در کنفرانس آموزه‌های قانونی در دندانپزشکی اظهار كرد: مجازات اسلامی در حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مقرر شده‌اند که در حوزه قصور پزشکی دیات کاربرد بیش‌تری داشته و مدنظر مراجع قانونی هستند.

مهدوی ادامه داد: بر اساس ماده 25 قانون مجازات اسلامی در محکومیت‌های تعزیری و بازدارنده حاکم می‌تواند اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را با رعایت شرایط از 2 تا 5 سال به تعویق بیندازد. هم‌چنین مجرم نباید پس از صدور حکم انتظار تخفیف داشته باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، تصریح کرد: در بحث دیات تعلیق وجود ندارد و جایز نیست مگر به حکم شرع و قانون باشد و یا در صورتی که بیمار از شکایت خود صرف نظر کند یا دیه را ببخشد حکم معلق خواهد شد.

این متخصص پزشکی قانونی، با اشاره به ماده 59 قانون مجازات اسلامی گفت: بر اساس این قانون هر نوع عمل جراحی یا طبی كه با رضایت شخصی، اولیا، سرپرستان و نمایندگان قانونی آن‌ها و رعایت موازین فنی، علمی و نظامات دولتی انجام شود در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نخواهد بود و این عمل جرم محسوب نمی‌شود.

او ادامه داد: براساس ماده 294 قانون مجازات اسلامی، دیه مالی است كه به سبب جنایت بر نقص یا عضو به مجنی علیه، به ولی، اولیا ‌دم، آن داده می‌شود. و نیز طبق ماده 367 قانون مجازات اسلامی هر جنایتی كه بر عضو شی وارد شود و شرعاً مقدار خاصی به عنوان دیه برای آن تعیین نشده باشد، جانی باید ارش بپردازد.

مهدوی اظهار كرد: براساس ماده 49 قانون مجازات اسلامی در كلیه مواردی كه به موجب مقررات این قانون ارش منظور شده با در نظر گرفتن دیه كامل انسان، نوع و كیفیت جنایت میزان خسارت وارده طبق نظر كارشناس تعیین می‌شود.

وی با اشاره به دندانپزشکی قانونی به قوانین دیه در قصورات دندانپزشکی گفت: بر اساس ماده403 قانون مجازات اسلامی از بین بردن تمام دندان‌های بیست و هشت‌گانه دیه كامل دارد و به ترتیب زیر توزیع می‌شود. هر یك از دندان‌های جلو كه عبارتنداز پیش و چهارتایی و نیش كه از هر كدام دو عدد در بالا دو عدد در پایین می‌روید و جمعا" دوازده تا خواهد بود، پنجاه دینار و دیه مجموع آن‌ها ششصد دینار می‌شود و هر یك از دندان‌های عقب كه در چهار سمت پایانی از بالا و پایین در هر كدام یك ضاحك و سه ضرس قرار دارد و جمعا" شانزده تا خواهد بود بیست و پنج دینار و دیه مجموع آن‌ها چهارصد دینار می‌شود.

مهدوی افزود: براساس ماده 404 دندان‌های اضافی به هر نام كه باشد و بهر طرز كه روییده شود دیه‌ای ندارد و اگر در كندن آن‌ها نقصی حاصل شود تعیین مقدار ارش آن با قاضی است و اگر هیچ‌گونه نقصی حاصل نشود ارش نخواهد داشت ولی به‌ نظر قاضی تا 74 ضربه شلاق محكوم می‌شود.

او ادامه داد: بر اساس ماده 405 هرگاه دندان‌ها از بیست و هشت تا كم‌تر باشد به همان نسبت از دیه كامل كاهش می‌یابد خواه خلقتا" كم‌تر باشد یا در اثر عارضه‌ای كم شده باشد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، به ماده 406 اشاره کرد و گفت: فرقی میان دندان‌هایی كه دارای رنگ‌های گوناگون است، نیست و اگر دندانی در اثر جنایت سیاه شود و نیفتد دیه آن دو ثلث دیه همان دندان است كه سالم باشد و دیه دندانی كه قبلا" سیاه شده ثلث همان دندان سالم است.

وی افزود: براساس ماده 407 شكاف (اشقاق) دندان كه بدون كندن و از بین بردن آن باشد تعیین جریمه مالی آن با حاكم است.

این متخصص پزشکی قانونی گفت: در ماده 408 آمده است شكستن آن مقدار از دندان كه نمایان است با بقاءریشه دیه كامل آن دندان را دارد و اگر بعد از شكستن مقدار مزبور كسی بقیه را از ریشه بكند جریمه آن با نظر حاكم تعیین می‌شود خواه كسی كه بقیه را از ریشه كنده همان كسی كه مقدار نمایان دندان را شكسته باشد یا دیگری.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، با اشاره به ماده 409 گفت: كندن دندان شیری كودك كه دیگر به جای آن دندان نروید دیه كامل آن را دارد و اگر به جای آن دندان بروید دیه هر دندان شیری كه كنده شد یك شتر است.

او افزود: در ماده 410 آمده است دندانی كه كنده شود دیه كامل دارد گر چه همان را در محلش قرار دهند و دوباره مانند سابق شود.

مهدوی درباره ماده 411 اظهار كرد: هرگاه دندان دیگری به جای دندان اصلی كنده شده قرار گیرد و مانند دندان اصلی شود كندن آن دیه كامل دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: دیه در ماه‌های حرام (ذیقعده، ذیحجه، محرم و رجب) دو برابر محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha