یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 181619

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:برای نخستین بار قوانین مربوط به مسایل زیست محیطی سواحل و دریا تفکیک می شوند.

سلامت نیوز: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:برای نخستین بار قوانین مربوط به مسایل زیست محیطی سواحل و دریا تفکیک می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، پروین فرشچی در دومین همایش خلیج فارس، محیط زیست و مردم در بوشهر افزود:با تصویب قوانین یادشده در مجلس،جرقه امیدی به وجود می آید که مسائل سواحل و دریاها مهمتر دیده خواهد شد.
 
وی یادآورشد:باتوجه به غلفت یکصد ساله تازه متوجه شده ایم ایران کشوری دریایی است و به همین علت نیازمند ساختار سازمانی دریایی است.
 
فرشچی اظهارداشت:برخلاف همه کشورهای دریامحور که دارای یک وزارت و یا سازمان امور دریایی هستند، این ساختار در کشور ما وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: در ایران 18 ارگان دریایی وابسته به دریا وجود دارد ولی این سازمانها غیر از هفته دریا نوردی و روز خلیج فارس در بقیه موارد ارتباطشان خیلی کم است.
 
فرشچی گفت: این ارتباط اجرایی و ساختار ملی باید بین ارگانهای دریایی به وجود آید.صنعت نفت، کشورهای منطقه را وابسته به خود و از پرداختن به صنایع دیگر از جمله صنعت گردشگری و انرژیهای پاک بازداشته است.
 
وی تصریح کرد: مرجانهای موجود در خلیج فارس بهترین دارو برای بیماری ایدز و سرطان هستند با این وجود این منابع هیچ وقت بعنوان یک صنعت دیده نشده اند.
 
فرشچی با تاکید براینکه صنعت گردشگری دریایی در ایران پا نگرفته است گفت: در حالی که پنانسیل زیادی درزمینه گردشگری دریایی در اختیار داریم ولی توجه ما به دریا محدود به نفت و گاز و شیلات است.
 
وی یادآورشد: ارزش هرمترمکعب برای گردشگری ساحل و دریا 47 هزار دلار است درحالی که ما از این صنعت غفلت کرده ایم.
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استانهای ساحلی کشور از معاونت دریایی بی بهره هستند در حالی که همه چیز آنها دریایی است.
 
وی اظهار کرد:معاونت دریایی سازمان محیط زیست در حال تهیه سند در خصوص توسعه دریایی، توسعه فناوری دریایی و سند گردشگری است.
 
وی بیان کرد: اگر این سندها جزو برنامه توسعه ششم بتواند جایگاه خود را بیابند تحول بزرگی در صنعت دریایی کشور به وجود می آید.
 
فرشچی گفت: با توجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب، رییس جمهوری و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به این بخش همه چیز برای پرداختن به مسائل دریایی، چالشها و راهکارها و ارتقای میحط زیست دریایی فراهم است.
 
وی با بیان اینکه بیش از 20 میلیون نفر از مردم کشور در استانهای ساحلی زندگی می کنند گفت: اگر کسی کشورش را دوست داشته باشد اهمیت سواحل و وابستگی مردم به این سواحل را متوجه می شود.
 
فرشچی افزود: به دلیل نداشتن پایش های منظم نتوانستیم در زمان جنگ کویت و عراق غرامت زیست محیطی وارد به منطقه را بگیریم.
 
وی تصریح کرد: گرد و غبار، آلودگی ها، بیماریها و سلاحهایی که در عراق استفاده می شود همه احتیاج به رکورد دارد ما هنوز این رکورد گذاشتن و ضبط کردن را یاد نگرفته ایم.
 
فرشچی مهمترین کارهای در دست اجرای این معاونت را شامل تغییر و بازنگری قوانین و مقررات، تدوین قوانین سواحل و دریاها، تهیه شناسنامه سواحل، انجام پایشهای منظم و پهنه بندی فضایی برای استانها و داشتن همکاری و ارتباط فرابخشی ذکر کرد.
 
وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی بدون دید اکوسیستمی با دید سازه ها و مهندسی به هر دلیلی به غلط مسئولیت تهیه ای سی استانها را برعهده گرفته است.
 
وی یادآور شد: باتوجه به اینکه 70 درصد توسعه کشور در شش سال آینده دراستانهای ساحلی انجام می شود اگر آمادگی این کار را نداشته باشیم وضعیت محیط زیست از اینکه هست بدتر می شود.
 
فرشچی گفت: مطالعات پهنه بندی برای استان هرمزگان شروع شده است و تلاش می شود این امر برای هفت استان ساحلی دیگر نیز انجام شود.
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 90 درصد از گونه هایی که ارزش اقتصادی دارند وابسته به خورها هستند بنابراین هرگونه تغییر در این خورها می تواند تهدیدی برای اکوسیستم دریایی و ساحلی باشد.
 
فرشچی اظهار کرد: در این شرایط یک بار در سطح ملی باید تاکید شود که هیچگونه توسعه و فعالیتی در سواحل مطالعه، مجوز و جانمایی و ملاحظه زیست محیطی نباید صورت گیرد.
 
به گفته فرشچی، ادامه کار برای لایروبی در خورها نیازبه مطالعه دقیق، تعیین نوع کار، نوع تکنولوژی، مطالعه جانمایی و ضرورت انجام کار است.
 
وی سرمایه گذاریهای زیست محیطی در کشور وجود ندارد اظهار کرد: اگر گردشگری دریایی دراستانهای جنوبی اتفاق بیفتد خود سرمایه گذاران این صنعت به خاطر سرمایه گذاریهایشان در مقابل آلودگی های صنعت نفت می ایستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha