یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 181627

براساس آخرین گزارش سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران از 19 فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه سال 95 سه تن از هموطنان به دلیل برخورد صاعقه در ایلام و خوزستان فوت كردند.

ساده ترین دلیل حوادث ناشی از صاعقه

سلامت نیوز:  براساس آخرین گزارش سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران از 19 فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه سال 95 سه تن از هموطنان به دلیل برخورد صاعقه در ایلام و خوزستان فوت كردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، مرگ این هموطنان بر اثر برخورد با صاعقه در بهار امسال ، ضرورت آشنایی با خطرات رعد و برق را بیش از پیش آشكار می سازد.


صاعقه یكی ازاسرار آمیزترین پدیده های خلقت است كه در عین زیبایی بسیار مخرب بوده ودر طول حیات بشر روی كره خاكی موجب ضرر وزیان مالی وجانی بسیاری شده است.برخورد ابرهای با بارهای غیر همنام، واكنشهای الكتریكی شدیدی به صورت نور و صدای شدید به نام صاعقه یا رعد و برق تولید می شود كه با نور و صدای شدید همراه است.


به گزارش معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ، رعد و برق میتواند قلب انسان را از كار بیاندازد، ششها را پاره كند و یا سبب سوختگیهای جدی در بدن شود؛ زیرا از جریان الكتریكی بسیار بالایی برخوردار است و اگر چه به لحاظ زمانی بسیار كوتاه است اما قدرت بسیار زیادی دارد.


مهم ترین و ساده ترین دلیل حوادث ناشی از صاعقه ،‌عدم آگاهی از روش های صحیح حفاظت است؛ شانس اصابت رعد و برق به یك فرد حدود یك در 600 هزار است و با رعایت توصیه ها ،این شانس را می توان به كمتر از این میزان نیز كاهش داد.


با نگاه به آسمان و كسب آخرین اخبار هواشناسی می توان به وقوع طوفان و رعدو برق پی برد و در چنین شرایطی باید كارهای بیرون از خانه را به تعویق انداخت و نكات ایمنی را در این خصوص رعایت كرد .


وسایل برقی مانند رادیو و تلویزیون را از برق بكشید و سیم آنتن را خارج كنید؛ از درب و پنجره و بخاری دیواری ، شوفاژ و دیگر هادی های الكتریسیته دور شوید؛ از رفتن به حمام و دوش گرفتن خودداری كنید .


در صورتی كه خارج از خانه اید ، زیر تك درخت های بلند یا نقاط مرتفع پناه نگیرید بلكه در محلی باز به حالت خمیده باقی بمانید تا كمترین سطح تماس با زمین را داشته و هرگز روی زمین دراز نكشید .


از تیركها، سیم برق هوایی، فنس ها، لوله های فلزی آب، مناطق و علفزار های مرطوب و جویبار ها و مكان های پر آب و رودخانه ها دور شوید.اگر در ناحیه جنگلی هستید بهتر است به ناحیه كم ارتفاع در زیر درختان تنومند و كوتاه پناه ببرید.


اگر لباسهای شما خیس است سعی كنید آنها را هر چه زودتر از بدن خارج و از خود دور كنید.
اگر هنگام رعد و برق، احساس كردید كه موهای سر یا دستهای شما سیخ شده یا بوی نامطبوعی از اطراف به مشام رسید، فورا محل را ترك كنید.
اگر در حال شنا یا داخل آب هستید یا روی قایق سوارید فوراً از آب بیرون بیائید .


در صورتی كه در اتومبیل هستید؛‌ در محل مطمئن توقف كنید و موتور را خاموش كنید و آنتن ماشین را پائین بكشید .هنگام رعد و برق از تجمع خودداری و دستگاه های الكتریكی خود را خاموش كنید .

**پس از طوفان و رعد و برق
در صورت وجود مصدوم ناشی از رعد و برق فورا با 115 تماس بگیرید و سپس موارد زیر را بررسی كنید؛‌تنفس و ضربان قلب مصدوم را چك كنید و درصورتی كه مصدوم نفس ندارد فوری تنفس دهان به دهان بدهید و در صورت نداشتن ضربان قلب، فوری احیای قلبی و ریوی را شروع كنید .


اگر مصدوم، تنفس یا ضربان قلب دارد ‌اما برق وارد بدن شده و از آن خارج شده است ، باید انتظار سوختگی داشت . همچنین باید به آسیب دیدگی اعصاب ، شكستگی استخوان ها و نبود شنوایی و بینایی توجه كنید .
ا
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha