یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 181630

بدن همه ما در هر شرایطی دارای سوخت و ساز است اما این که با چه سرعتی قادر به سوزاندن کالری است، بستگی به چند چیز دارد. برخی از افراد در این میان سوخت و ساز سریع را به ارث می برند.

9 پیشنهاد برای افزایش سوخت و ساز بدن در طول روز

سلامت نیوز:بدن همه ما در هر شرایطی دارای سوخت و ساز است اما این که با چه سرعتی قادر به سوزاندن کالری است، بستگی به چند چیز دارد. برخی از افراد در این میان سوخت و ساز سریع را به ارث می برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، علاوه بر این، مردان تمایل به سوزاند کالری بیشتر نسبت به زنان دارند، حتی در حالی که مشغول استراحت هستند. برای اکثر مردم میزان متابولیسم بدن بعد از سن 40 سالگی کاهش می یابد. اگرچه در این میان عواملی که سبب کاهش متابولیسم می شوند؛ از قبیل سن، جنس و ژنتیک را نمی توان کنترل کرد، اما راه هایی برای بهبود سوخت و ساز در حالت کلی پیشنهاد شده است:

ساخت عضله: بدن شما به طور مداوم در حال سوزاندن کالری است حتی اگر شما کاری انجام ندهید. این میزان متابولیسم در زمان استراحت در کسانی که دارای عضلات بیشتری هستند، بیشتر است. هر پوند عضله در روز چیزی حدود 6 کالری را استفاده می کند در حالی که این میزان برای هر پوند چربی تنها 2 کالری در روز است. پس انجام تمرینات قدرتی برای افزایش حجم عضلات و برای بالا بردن متوسط متابولیسم در روز ضروری است.

انجام ایروبیک: ورزش ا یروبیک ممکن است منجر به سات عضله نشود ولی می تواند بعد از تمرین، سوخت و ساز بدن را بالا ببرد. مهم این است که ورزش با شدت بالا انجام دهید و برای به دست آوردن منافع بیشتر این ورزش، انجام آن در باشگاه های ورزشی را انتخاب کنید.

نوشیدن آب: بدن شما برای پردازش کالری نیاز به آب دارد. اگر شما دچار کم آبی شوید، سوخت و ساز بدن نیز سرعت کمی به خود می گیرد. در یک مطالعه مشخص شد، بزرگسالانی که روزانه 8 لیوان یا بیشتر آب می نوشند، کالری بیشتری نسبت به کسانی که 4 لیوان آب در طی روز می نوشند، می سوزاند. هیدراته ماندن هم از طریق نوشیدن آب ممکن است و هم از طریق انتخاب میان وعده هایی مانند میوه و سبزیجات که حاوی آب هستند.

انتخاب وعده های غذایی کوچک: وعده های غذایی کوچک مسلما سوخت و ساز بدن را نسبت به وعده های بزرگ تر و حجیم تر بیشتر می کند. داشتن یک وعده غذایی کوچک و هر سه تا چهار ساعت یک بار برای افزایش متابولیسم توصیه می شود.

استفاده از ادویه های تند در غذا: مواد و ادویه های تند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. تنها یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز یا سبز در غذا همین اثر را روی بدن دارد. اگرچه این اثر احتمالا موقتی است، اما اگر این عادت تند خوری ادامه یابد، شامل منافع بلند مدت خواهد شد.

مصرف پروتئین: بدن شما با هضم پروتئین کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات می سوزاند. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، به جای برخی از کربوهیدرات های پرچرب، غذاهای غنی از پروتئین را برای افزایش سوخت و ساز بدن انتخاب کنید. غذاهایی مانند گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ، گوشت سفید، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و محصولات لبنی کم چرب.

قهوه: یکی از مزایای قهوه، افزایش کوتاه مدت سرعت سوخت و ساز بدن است.

چای سبز: نوشیدن چای سبز مزایای ترکیبی از کافئین و کاتچین دارد و نشان داده شده که متابولیسم بدن را برای چند ساعت بالا می برد. نوشیدن 2 تا 4 فنجان از این چای متابولیسم بدن ار طی انجام ورزش های با شدت متوسط، 17 درصد افزایش می دهد.

برخی نوشیدنی های انرژی زا: مصرف این نوشیدنی ها از آنجا که برخی از آنها حاوی کافئین و گاهی اوقات تورین است (تورین اسیدآمینه ای است که متابولیسم بدن را از طریق سوزاندن انرژی بالا می برد)، سوخت و ساز را افزایش می دهد اما از آنجا که این نوشیدنی ها می توانند مشکلاتی مانند فشار خون بالا، اضطراب، و مسائل خواب را ایجاد کنند، آکادمی اطفال آمریکا توصیه کرده که در کودکان و نوجوانان به هیچ وجه نباید مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: www.webmd.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha