یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
کد خبر: 181638

درحالی که وزارت بهداشت از ورود کمک پرستاران به حوزه سلامت برای جبران کمبود نیروی پرستاری خبر می دهد که جامعه پرستاری کشور این طرح را جایگزین مناسبی برای جبران نیروهای پرستاری نمی دانند و چالش بر سر تربیت نیروی کمک پرستار و ورود آن ها به بیمارستان بین این دو بخش همچنان ادامه دارد.

سلامت نیوز: درحالی که وزارت بهداشت از ورود کمک پرستاران به حوزه سلامت برای جبران کمبود نیروی پرستاری خبر می دهد که جامعه پرستاری کشور این طرح را جایگزین مناسبی برای جبران نیروهای پرستاری نمی دانند و چالش بر سر تربیت نیروی کمک پرستار و ورود آن ها به بیمارستان بین این دو بخش همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، کمبود شدید پرستار یکی از مهم‌ ترین دلایل ضعف مراقبت‌ های پرستاری در کشور است که به گفته میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت با توجه به مشکلات در ارائه خدمات اولیه، مجموعه‌ ای تحت عنوان کمک پرستاری تعریف شده است که آموزش‌ آن ‌ها از سال گذشته شروع شده و احتمالا از اواسط امسال دانش آموخته می ‌شوند.

میرزابیگی ابراز امیدواری کرده تا پایان سال حداقل 10 هزار نفراز آنها در قالب نیروهای شرکتی و خرید خدمت به بیمارستان ‌ها و نظام سلامت فرستاده شوند.

اما محمد شریفی مقدم - قائم مقام سازمان نظام پرستاری درباره کمبود پرستاران معتقد است: 14هزار پرستار جویای کار در کشور وجود دارد و مشکل در وزارت بهداشت است که امکان جذب پرستار ندارد و در شهرستان‌ها علیرغم وجود پرستار بیکار شرایط استخدام نیست. بنابرایم هدف از جذب کمک پرستار و بهیار، تضعیف جایگاه پرستاری در کشور است.

شریفی‌مقدم در خصوص بحث استخدام 1000 پرستار که توسط وزارت بهداشت مطرح شده است، گفت: این تعداد پرستار جوابگوی نیاز حتی یک دانشگاه علوم پزشکی نیست. وزارت بهداشت بر اساس برنامه پنجم توسعه که می‌گوید به ازای هر دو نفر بازنشسته باید یک نیروی جدید به کار گرفته شود، به سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست 17 هزار استخدام پرستار داده است، اما این سازمان تنها با 1000 استخدام موافقت کرده است.

عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن انتقاد از ورود کمک پرستاران به حوزه سلامت به پانا گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت قرار است نیروهای کمک پرستاری با آموزش هایی که می بینند به بدنه درمان کشور وارد شوند و بخشی از کمبود نیروهای انسانی جبران شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت در اجرای طرح کمک پرستار باید جامعه پرستاری و دانشجویان پرستاری را ببیند، گفت: طرح ورود کمک پرستار به بیمارستان ها نیاز به بررسی و مطالعه دارد و نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط و زیرساخت های حوزه سلامت نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای طرح های حوزه بهداشت نباید خللی به جامعه پرستاری وارد شود، خاطرنشان کرد: ورود کمک پرستاران به مراکز درمانی و بیمارستان ها نیاز به تأمین منابع دارد و از آنجا که یکی از چالش های حوزه سلامت تأمین بودجه است لذا باید در مطرح کردن چنین طرح هایی دقت کرد.

فتاحی افزود: در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان رشته پرستاری و حتی پرستارانی که جویای کار هستند، بیکار بوده و مسئولان هنوز نتوانستند برای جذب این نیروها راهکاری را اتخاذ کنند، حال چطور می خواهند نیروهای کمک پرستاری را به کار بگیرند. بنابراین طرح این مسایل عقلانی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه پرستاری با مشکلات زیادی روبرو هستند، تصریح کرد: بر اساس آمارها بسیاری از پرستاران با توجه به اینکه شرایط مطلوبی ندارند مجبور به مهاجرت می شوند و بسیاری از آن ها نیز در مشاغل دیگر مشغول به کار می شوند، بنابراین وزارت بهداشت باید به جای کمک پرستار از نیروهایی که فارغ التحصیل این رشته هستند و بیکاران این حوزه استفاده کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: تربیت نیروی انسانی موضوعی است که اگر وزارت بهداشت در این زمینه اقدامی انجام دهد، مطلوب است اما با توجه به کمبود پرستار در کشور و تعداد پرستاران بیکار می‌ توان با برنامه ‌ریزی از نیروهای انسانی در این بخش استفاده کرد.





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha