پژوهشگران دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق به بررسی تغییرات دمایی سر انسان در اثر امواج الكترومغناطیسی منتشر شده از تلفن همراه به عنوان یك منبع حرارتی شدند.

شاهرخ شجاعی ــ كارشناس ارشد مهندسی پزشكی و مجری طرح ــ گفت: افزایش چشمگیر استفاده از گوشی تلفن همراه محققان را به این واداشته است كه در پی یافتن روش‌های مناسبی برای به دست آوردن الگوی تابش و اثرات میدان الكترو مغناطیس در جهت تشخیص مضرات احتمالی آن بر روی اندام به ویژه سر باشند كه اولین و مشخص‌ترین اثر امواج الكترومغناطیس بر روی سر، افزایش دمای سر می‌باشد.

وی افزود: به همین جهت این پژوهش در پی یافتن روش‌های مناسبی برای حل مساله انتقال حرارت ناشی از استفاده از موبایل است.

شجاعی خاطرنشان كرد: بدین منظور با استفاده از یك روش حل اختلاف محدود پایا ابتدا نرخ جذب ویژه شبیه‌سازی شده در سر به دست آوردیم و سپس با استفاده از معادلات حاكم سیالاتی و انتقال حرارت، كانتورهای دمای سر را با در نظر گرفتن شرایط محاسبه كردیم.

نكته قابل ذكر در این میان، استفاده از معادله بایوهیت است كه شامل ترم بیولوژیكی نیز می‌باشد. به زبان دیگر با به دست آوردن نرخ جدید ویژه می‌توان به محاسبه كانتورهای دما اقدام كرد.

مجری طرح در خصوص كاربرد این تحقیق گفت: معمولا در بروشورهای موبایل مقدار SAR تولیدی را می‌نویسند كه با اجرای این طرح ما می‌توانیم اعلام كنیم كه این مقدار SAR در محدوده مجاز هست یا خیر و اگر برای این كار سرمایه‌گذاری‌ شود، می‌توان این تحقیق را از مرحله تئوری به عمل رساند و از خطرات جدی ناشی از استفاده از تلفن همراه جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha