یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 181654

کشور همچنان تحت تاثیر خشکسالی است

سلامت نیوز:با وجود بارش های اخیر هنوز خشکسالی انباشته شده در کشور از حافظه طبیعت پاک نشده است.
شاهرخ فاتح در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: با نگاهی به وضع خشکسالی در ایران حداقل در 30 سال گذشته در می یابیم هم سالهای بسیار خشک داشته ایم و هم با شرایط فعلی به نوعی با ترسالی مواجه بوده ایم.
وی گفت: اگر دوره سی ساله خشکسالی در ایران را به سه دوره ده ساله تقسیم کنیم براساس مطالعات دقیق در می یابیم که اتفاقا در دوره ده ساله سوم وضعیت خشکسالی کشور شدیدتر هم شده و تواتر سالهای خشک کشور بالا رفته است.
فاتح با ابراز رضایت از بارش های اخیر افزود: البته این بارش ها مانند یک مُسکن موقت کمی از آلام طبیعت را برطرف می کند اما واقعیت این است که اگر نگاه مان به خشکسالی بر دو نگاه کوتاه مدت و بلندمدت متمرکز شود در نگاه کوتاه مدت ممکن است خیلی از نواحی کشور که از پدیده خشکسالی رنج می برند اکنون با این مُسکن وضعیت شان کمی بهتر شده باشد اما در نگاه بلندمدت شرایط انباشته شده خشکسالی کشور همچنان پابرجاست.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: با نگاهی به نقشه های پایش بلندمدت خشکسالی کشور متوجه می شویم حتی در مناطقی که بارش های خیلی خوبی مانند استان های ایلام، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و به طور کلی غرب و شمال غرب کشور شاهد دو برابر میزان بارش های یکسال را داشته اند و به لحاظ کوتاه مدت ترسال هستند اما همین مناطق براساس نگاه بلندمدت همچنان شرایط خشکسالی و بدهی انباشته شده به طبیعت را دارا هستند.
فاتح افزود: حتی در نگاه کوتاه مدت با توجه به بارش های اخیر چند استان در کشور با وضعیت وخیمی در بحث خشکسالی مواجه هستند استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان ، چهارمحال و بختیاری و بویژه یزد از مناطقی هستند که با وجود بارش هایی که در چند ماهه اخیر داشتیم اما نصیب مناطق مرکزی و شرقی کشور نشدند و این استان ها در نگاه کوتاه مدت هم مشکل دارند.
وی پیش بینی کرد: این شش استان سال آبی فعلی را هم با کمترین بارش و بیشترین انحراف منفی نسبت به شرایط بلندمدت به پایان خواهند رساند و این کمبود فعلی آب را تا پایان سال حفظ خواهند کرد.
فاتح گفت: در نگاه بلند مدت به وضعیت خشکسالی کشور در می یابیم عمده مناطق کشور و به جرات بالای 90 درصد مناطق مختلف کشور خشکسالی تجمیع شده همچنان آزاردهنده است.
وی درباره راهکارهای خروج از خشکسالی گفت: کم کردن آثار خشکسالی از ید اختیار یک مجموعه دولتی و فراتر از آن خارج است و این موضوعی است که همه آحاد مردم باید در همه زمینه ها چه فعالیت هایی که متولی آن دولت است و چه فعالیت هایی که تک تک افراد جامعه متولی آن هستند رعایت کنند.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه باید به پتانسیل های کشور در امر کشاورزی دقت کرد افزود: باید ببینیم آیا اصولا کشورمان ظرفیت چنین مصرفی را در بخش کشاورزی و دیگر بخش ها دارد ؟ بنابراین باید در تمام فعالیت های توسعه ای چه توسعه کشاورزی و چه صنعتی، نگاه اولیه توجیه اقلیمی داشته باشد.
وی گفت: اگر قصد داریم در یک استان محصول کشاورزی را ایجاد کنیم که آن محصول به آب زیادی نیاز دارد که به هیچ عنوان در ظرفیت آن استان قرار ندارد، باید از انجام آن حذر کرد.
فاتح افزود: اگر مطالعات دقیق در امر توسعه ای صورت پذیرد و اقلیم کشور هم مثل امسال شرایط آبی خوبی داشته باشد می توانیم امیدوار باشیم در بلند مدت بدهی آبی پاک شود و میزان خشکسالی در کشور کاهش یابد.
وی با تاکید بر هم افزایی دستگاههای مرتبط با امر مقابله با خشکسالی در کشور گفت: خوشبختانه هم اکنون همکاری خوبی با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو وجود دارد در حال حاضر در پایش پدیده خشکسالی محصولاتی تولید می کنیم که از داده های مشترک مرکز ملی خشکسالی و وزارت نیرو است اما داده های دریافتی مرکز صرفا به بارش مربوط می شود و این مرکز به همکاری بیشتری با وزارت نیرو برای دریافت اطلاعات آبهای سطحی و زیرزمینی نیاز دارد به نحوی که بتواند به سمت پایش دقیق تری از وضعیت خشکسالی در فازهای بعدی مانند فاز هیدرولوژی شود.
وی در پایان توصیه کرد: با توجه به قرارگرفتن کشور در کمربند خشک و نیمه خشک دنیا با محدودیت منابع آبی و بارشی مواجه هستیم این در حالیست که موضوع گرم شدن جهانی هوا هم دست به گریبان کشورمان است بنابراین باید در الگوی مصرف منابع آب چه در بخش کشاورزی و چه سایر بخش های توسعه ای دقت فراوان داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha