دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 181696

مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران با اشاره به اینکه در کشور فجایعی داشتیم که درسی از آنها نگرفتیم، گفت: متاسفانه ایرانی‌ها برای زلزله آماده نیستند با این وجود شیلی می‌تواند الگوی مناسبی برای ایران در مقاوم سازی ساختمان‌ها انتخاب شود.

ایرانی‌ها برای زلزله آماده نیستند

سلامت نیوز:مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران با اشاره به اینکه در کشور فجایعی داشتیم که درسی از آنها نگرفتیم، گفت: متاسفانه ایرانی‌ها برای زلزله آماده نیستند با این وجود شیلی می‌تواند الگوی مناسبی برای ایران در مقاوم سازی ساختمان‌ها انتخاب شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، مرتضی بسطامی - مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران در برنامه ای با موضوع ساختمان ضد زلزله و خانه‌های امن در خصوص وضعیت و آمار تعداد ساختمان‌ها در ایران اظهار داشت: حدود 18 میلیون واحد تجاری، صنعتی در کل کشور با احتساب واحدهای روستایی داریم که از این تعداد حدود 70 درصد شهرهای ما در پهنه‌های خطر بسیار زیاد، کمی بیش از 20 درصد در پهنه خطر متوسط و کمتر از 7 درصد در مناطق با خطر کم هستند.

بسطامی به ساختمان‌های موجود در کشور اشاره کرد و بیان داشت: بعضی از این خانه‌ها و ساختمان‌ها قدمتی چند صد ساله دارند. تغییر ماهیت خانه‌ها و ایمن شدن آنها مسیر طولانی است که نمی‌توان انتظار داشت در طول چند سال این گام‌ها را برداریم. درصد قابل توجهی از ساختمان ها در بافت‌های فرسوده و روستاها وجود دارد و به طور طبیعی هیچ کدام از آنها ایمنی ندارند.

مدیر طرح آزمایشگاهی پیشرفته مهندسی زلزله در ایران از شهر "بم" به عنوان نمونه بارز یکی از شهرهای قدیمی یاد کرد و عنوان داشت: در این شهر شاهد تلفات بالایی بودیم همانند رودبار و برخی دیگر از نقاط؛ متاسفانه زلزله در ایران به عنوان زلزله‌های تلفاتی معروف شده است.

بسطامی با بیان اینکه ایرانی‌ها برای زلزله آماده نیستند و کار در این حوزه را نیز دیر آغاز کردند، عنوان کرد: توجه به خانه و مستحکم بودن ساختمان برای زلزله یکی از مباحث مهم و بدیهی در این حوزه است که مورد توجه نیست. زلزله رودبار و منجیل باعث شروع این بحث شد. دو سال قبل از این زلزله، آئین نامه ای برای مستحکم سازی وجود داشت که اصلاً جدی گرفته نمی‌شد ولی این زلزله این تلنگر را زد تا جدی گرفته شود.

وی افزود: بعد از زلزله بم، رسانه‌ها در این زمینه کار کردند و در این حوزه فرهنگ سازی انجام گرفت و باعث توجه بیش از پیش به این موضوع شد. این تعداد ساختمان در کشور در زمانی ساخته شده است که مباحث ایمنی اصلاً مطرح نبوده است و متاسفانه این کار را بسیار دیر شروع کردیم.

این متخصص مهندسی سازه و متخصص زلزله با اشاره به اقدامات بعضی از کشورها در مقاوم سازی ساختمان‌ها اظهار داشت: کشورهایی وجود دارند که در این زمینه همانند ما بودند یعنی کار را دیر آغاز کردند ولی خیلی خوب شروع کردند که از آن جمله می‌توان به تایوان و شیلی اشاره کرد. شیلی از نظر مهندسی زلزله، جزء کشورهای پیشرفته است یعنی الگوی بسیار خوبی است.

بسطامی با تاکید بر اینکه باید همه عوامل در این حوزه فعالیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: همه عوامل این بخش از سازنده مصالح تا کسی که نظارت و طراحی و اجرا می‌کند و همچنین شهرداری‌ها باید حضور داشته باشند. مثلاً در شیلی، همه فجایعی که اتفاق افتاده بود را درک کردند و احساس مسئولیت کردند ولی ما فجایعی داشتیم که درسی از آنها نگرفتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha