نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: بهبود تغذیه، انجام فعالیت فیزیکی و ترک سیگار در افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوكز می تواند از پیشرفت آن به سمت دیابت پیشگیری کند.

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر اصلاح شیوه زندگی بر بروز دیابت در جمعیت شهری تهران توسط دکتر فرزاد حدائق از پژوهشكده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام شد.

در این مطالعه افراد بالای ‌٢٠ سال غیردیابتی در مطالعه قند و لیپید تهران در گروه شاهد‌٦٤٣٧ نفر و ‌٣٩٣١ نفر در گروه مورد را بررسی و به مدت متوسط ‌٥/٣ سال پیگیری کردند. مداخله با هدف بهبود تغذیه، فعالیت فیزیكی و ترك سیگار انجام شد.

در این پژوهش میزان تغییرات عوامل خطرساز دیابت شامل وزن، اندازه دور كمر، قند خون ناشتا، قند خون دو ساعته وتری گلیسرید سرمی در هر دو گروه افزایش ی را نشان داد، ولی این افزایش در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد كمتر بود.

شواهد قوی وجود دارد كه عوامل خطر مثل چاقی و كم بودن میزان فعالیت بدنی، عوامل اصلی غیرژنتیكی پیشگویی كننده دیابت هستند

تغییرات سریعی كه در شیوه زندگی دركشورها اتفاق افتاده، باعث افزایش شیوع چاقی و سایربیماری های غیرواگیر از جمله پرفشاری خون و اختلالاتچربی خون شده است.که به نظر می رسد عامل اصلی در افزایش بی رویه بروز دیابت در سطح جهانی باشد.

با بررسی نتایج به نظر می رسد اصلاح سبک شیوه زندگی بروز دیابت نوع ‌٢ را بعد از متوسط زمانی ‌٥/٣ سال بیش از ‌٦٥ درصد كاهش می دهد.

خلاصه این مقاله در فصلنامه پژوهش در پزشکی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha