مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زیست محیطی در حال حاضر تبدیل شدن تالاب های خشک شده به کانون‌های داخلی گرد و غبار است، گفت: دریاچه حوض سلطان و بندعلی خان می‌توانند؛ یکی از این کانون‌ها برای تهران باشند.

تالاب‌های خشک شده «حوض سلطان» و «بندعلی خان» کانون گرد و غبار تهران شده‌اند

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات زیست محیطی در حال حاضر تبدیل شدن تالاب های خشک شده به کانون‌های داخلی گرد و غبار است، گفت: دریاچه حوض سلطان و بندعلی خان می‌توانند؛ یکی از این کانون‌ها برای تهران باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمدهادی حیدرزاده، در مورد دریاچه نمک حوض سلطان در قم و احتمال تبدیل شدن آن به یک کانون گرد و غبار برای تهران، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات ما بحث شرایط اقلیمی کشور و خشک شدن تالاب‌ها است که این مساله کانون‌های داخلی گرد و غبار را افزایش می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: یکی از این کانون‌های داخلی می‌تواند؛ دریاچه حوض سلطان باشد، اما به غیر از آن، تالاب‌های دیگری مانند تالاب بندعلی خان در ورامین نیز وجود دارد که به علت خشک شدن و عدم احیا آن‌ها در سنوات گذشته و شرایط اقلیمی سبب افزایش سهم کانون‌های داخلی در گرد و غبار می شود.

وی در مورد پیشنهاد ریختن  خروجی فاضلاب تهران به دریاچه حوض سلطان برای جلوگیری از کاهش تراز آب دریاچه اظهار کرد: این گونه پیشنهاد‌ها باید بررسی شود و نیاز به مطالعات فنی و کار‌شناسی دارد و اکنون نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

حیدرزاده در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه راه حلی برای این مشکل اندیشیده شده است؟ گفت: ما پروژه ملی احیا تالاب‌ها را داریم که برنامه‌های خاصی برای این گونه مشکلات در آن در نظر گرفته شده است.

گفتنی است؛ پیش از این علیرضا جاوید (معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران) با اشاره به اینکه دریاچه نمک حوض‌سلطان، چالش زیست‌محیطی بالقوه‌ای برای تهران است، گفته بود: اگر آب‌های جمع‌آوری شده از تهران به این دریاچه نریزد و این دریاچه نمناک نباشد؛ تمام نمک انباشته شده در آن با وزش باد به سمت شهرهای قم، کاشان و تهران خواهد رفت و آینده زیست‌محیطی این شهر‌ها را با چالش مواجه می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha