تصاویر خود گویای همه چیزند! این جمله كوتاه و موثر معمولا زمانی به كار می‌رود كه برای یك اثبات موضوع یا ادعا از مداركی غیرقابل انكار مانند عكس یا فیلم استفاده شود.

90درصد از سوسیس و كالباس‌های انتخابی نمره قبولی نگرفتند
چند هفته پیش بود كه جنجال بر سر غیراستاندارد بودن برخی از برنج‌های وارداتی به كشور سراسر جامعه ایرانی را فرا گرفت. صرف نظر از این‌كه چه كسی درست می‌گفت، متاسفانه در گرما گرم این جنجال موضوع غیراستاندارد بودن برخی از انواع سوسیس و كالباس‌های تولید عملا به فراموشی سپرده شد یا دست‌كم كمتر به این موضوع پرداخته شد.

اما موضوع از این قرار بود كه اداره كل استاندارد استان تهران اقدام به نمونه‌برداری از 26 نمونه سوسیس و كالباس و همبرگر از مراكز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای كرده و این نمونه‌ها را از نظر منشا بافت گوشتی مورد آزمون قرار داده بود كه از 20 نمونه سوسیس و كالباس متاسفانه 18 مورد نامنطبق بودند.

موارد مردودی نشان می‌داد كه تولیدكنندگان در تولید محصولات خود از چربی صفاقی (چربی موجود در دستگاه گوارش و لابه‌لای روده‌ها)، غضروف شفاف مربوط به دستگاه تنفسی و ریه، عروق، رگ و اعصاب و بافت پیوندی (پوست رگ و پی و چربی ضایعات گوشتی) یعنی بافت‌هایی خاص كه عضله نیستند و تولیدكنندگان طبق استاندارد ملی مجاز به استفاده از این بخش از لاشه دام در تولید فرآورده‌های گوشتی نیستند، استفاده كرده‌اند.

با وجود این اظهارات چند روز بعد مجید افلاكی - دبیر انجمن صنفی فرآورده‌های گوشتی - با صراحت اعلام كرد كه هیچ نوع بافت غیرمجازی در محصولات سوسیس و كالباس تولید داخل استفاده نمی‌شود.

كش و قوس در این زمینه در حالی ادامه یافت كه صنعت سوسیس و كالباس كشور از مدت‌ها پیش نیز در مظان چنین اتهام‌هایی قرار گرفته بود كه البته هیچ‌گاه مدركی مستدل برای اثبات جرم ارایه نشده بود. با این وجود این بار تصاویری از برخی از محصولات تولید داخل منتشر شده كه خود گویای همه چیز هستند.

آخرین خبر‌ها حاكی از آن است كه اداره كل استاندارد تهران همچنان به نمونه‌برداری از خطوط تولید سوسیس و كالباس می‌پردازد و به نظر می‌رسد كه وضعیت كمی بهتر از گذشته شده باشد.


مهدی پورهاشم - مدیركل استاندارد استان تهران - چند روز پیش عنوان كرد كه در جلسه‌ای كه با حضور معاون دادستان كل كشور برگزار شده، دبیر انجمن سوسیس و كالباس به كوتاهی برخی از تولیدكنندگان اعتراف كرده است.

از سوی دیگر مرتضی امامی - معاون برنامه‌ریزی و تدوین استاندارد سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران - در پاسخ به این سوال ایسنا كه آیا سازمان استاندارد برای تجدیدنظر در استاندارد سوسیس و كالباس و سختگیرانه‌تر كردن آن برنامه‌ای دارد؟ گفت: هنوز از سوی هیچ مرجعی برای تجدیدنظر در استاندارد سوسیس و كالباس به ما پیشنهادی ارایه نشده، اما خودمان تجدیدنظر در این استاندارد را برای سال آینده در دستور كار خود قرار داده‌ایم.

گفتنی است، كارخانه‌های تولیدكننده سوسیس و كالباس تا پیش از دریافت علامت استاندارد حق تولید ندارند و حداقل استاندارد تعریف شده برای تولید سوسیس و كالباس 40 درصد گوشت و مرغ است. مرغ مصرفی در این صنعت تقریبا به طور كامل از داخل تامین، ولی در مورد گوشت هم از گوشت‌های داخلی و هم از گوشت‌های یخی وارداتی استفاده می‌شود.

در هر صورت تصاویر دریافتی از استاندارد كه برای نخستین بار ایسنا منتشر كرده نشان می‌دهد كه برخی از تولیدكنندگان سوسیس و كالباس مرتكب تخلفاتی شده‌اند كه اداره كل استاندارد استان تهران نیز پیش از این آن‌را اعلام كرده بود. حال باید منتظر بود و دید كه آیا صنعت سوسیس و كالباس كشور برای جبران حقوق از دست رفته مشتریان خود اقدامی مناسب انجام می‌دهد یا خیر؟


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha