قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه سال ۱۳۸۶ با رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اما، امروز پس از گذشت قریب به ۹ سال از تابستان ۸۶، این قانون هنوز در بایگانی دستگاه های اجرایی قرار دارد و به نظر می رسد در روزهای پایانی عمر مجلس نهم، ناظران بر قوانین نتوانستند کاری کنند.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بایگانی/ناظران قانونی کم آوردند!

سلامت نیوز: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تیر ماه سال ۱۳۸۶ با رای بالای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. اما، امروز پس از گذشت قریب به ۹ سال از تابستان ۸۶، این قانون هنوز در بایگانی دستگاه های اجرایی قرار دارد و به نظر می رسد در روزهای پایانی عمر مجلس نهم، ناظران بر قوانین نتوانستند کاری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اصلی‌ترین مطالبات پرستاران است که به دلایل مختلف از جمله نبود منابع مالی هنوز نتوانسته شکل اجرایی به خود گیرد.

این در حالی است که طرح تحول نظام سلامت که البته اجرای آن هم به واسطه نقش اثرگذار پرستاران بوده است، در کمترین زمان ممکن به تصویب دولت می رسد و خیلی زود اجرایی می شود.

اما، سئوالی که مطرح است و جامعه پرستاری هنوز نتوانسته پاسخ قانع کننده ای بشنود، این است که چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرایی نمی شود؟

مشکل کار کجاست؟

پرستاران می گویند اگر از اول چنین قانونی تصویب نمی شد، حالا چشم انتظار اجرای آن نبودیم. اما، نکته اینجاست که نمایندگان مردم با فرض بر اینکه خلاء چنین قانونی احساس می شد، آن را با رای بالا تصویب کرده اند و حالا چرا اجرا نمی شود، سئوالی است که مجلسی ها هم نتوانسته اند پاسخ قانع کننده ای بگیرند.

به گفته عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نکته مهم برای اجرایی شدن طرحی که به تصویب می‌رسد در نظر گرفتن اعتبارات مناسب است که متاسفانه هنوز اعتباری برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد.

پیش از این نیز با وجود آنکه دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، اعلام کرده بود برای آنکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، ابتدا باید آن را به صورت آزمایشی در چند مرکز بیمارستانی اجرا کنیم تا بار مالی و الزامات اجرای آن به صورت دقیق مشکل شود، اما همچنان اجرای این قانون درهاله‌ای از ابهام قرار دارد.

تلاش برای جبران کمبود پرستار اما دیگر دغدغه ای است که هنوز راهکاری برای حل آن اندیشیده نشده، در این زمینه قائم مقام سازمان نظام پرستاری به مشکل کمبود پرستار در کشور اشاره دارد و می‌گوید: این مشکل سالهاست که وجود دارد. اظهاراتی که البته به کام معاونت پرستاری وزارت بهداشت خوش نیامد و اعلام کرد که اگر نظام پرستاری معتقد است که پرستار بیکار در کشور داریم فهرست آنها را ارائه کند تا به سرعت جذب شوند.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است حوزه سلامت نه تنها با نیروی پرستار بیکار روبرو نبوده بلکه در بسیاری مواقع کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی به شدت احساس می‌شود.

از سویی دیگر حمیدرضا عزیزی فارسانی نیز با انتقاد از وضعیت پرستاران در کشور به ویژه بعد از اجرای طرح تحول سلامت، می گوید: واقعیت آن است که درحوزه سلامت نسبت به جمعیت بیمار با کمبود پرستار روبرو هستیم که رسیدگی به این وضعیت باید در اولویت وزارت بهداشت قرار گیرد.

وی همچنین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست کرد تا اعتبارات وزارت بهداشت را به طور کامل بپردازد که این وزارتخانه بتواند تعهدات خود را  در قبال جامعه پرستاری عملیاتی کند.

اینکه امروز جامعه پرستاری با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، بار کاری مراکز درمانی به ویژه در اورژانس‌ها افزایش یافته است، موضوعی است که همه مسئولان حوزه سلامت به آن اذعان داشته‌اند اما بهبود این وضعیت اکنون درگیر سیاست «یک بام و دو هوا» است که متولیان مربوطه بکار گرفته‌اند و تنها اقدامی که از آنها شاهد هستیم این است که همچنان وعده ها روی هم انباشته شده اما عزم راسخی برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha