معاون سلامت وزارت بهداشت از ارائه آموزش‌های چهره به چهره به زائران حج تمتع از لحظه ورود به كشور به‌منظور پیشگیری از موارد جدید ابتلا به آنفلوانزای نوع آ همزمان با بازگشت حجاج بیت‌الله‌الحرام خبر داد

و ضمن توصیه به حجاج برای برگزاری مراسم ولیمه با حداقل یك هفته تاخیر در رابطه با شایعاتی مبنی بر توزیع واكسن آنفلوانزای نوع آ در عربستان، گفت: ‌پس از بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد كه شایعه توزیع این واكسن در عربستان صحت ندارد.

دكتر حسن امامی رضوی، با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته‌شده به‌منظور پیشگیری از موارد جدید آنفلوانزای نوع آ همزمان با بازگشت حجاج از عربستان، افزود: به این منظور در ایام بازگشت زائران از سفر حج تمتع، آموزش‌های ارائه شده از طریق صدا و سیما تشدید می‌شود.

وی با اشاره به همكاری‌ شهرداری به‌منظور آموزش چهره به چهره حجاج و خانواده آنها ادامه داد: به این ترتیب لازم است مراسم ولیمه حجاج حداقل یك هفته پس از بازگشت از سفر حج برگزار شود.

به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، از لحظه ورود حجاج به كشور به‌صورت چهره به چهره آموزش‌های مربوط به خودداری از روبوسی، دست‌دادن و رعایت دیگر مسائل بهداشتی ارائه می‌شود.

واكسن به تركیه رسید، به ایران نه!

در حالی كه شیوع ویروس آنفلوانزای نوع آ با سرعت باورنكردنی در دنیا در حركت است و متخصصان نسبت به خطر موج سوم این بیماری با بازگشت حجاج بیت‌الله‌الحرام به كشور هشدار می‌دهند، اما با گذشت 5 ماه از گزارش نخستین مورد این بیماری در كشور، هنوز از ورود واكسن‌ آنفلوانزای نوع آ به كشور خبری نیست.

به گزارش ایسنا، مسئولان بهداشتی كشور در شرایطی از اقدام برای خرید 2 میلیون دوز واكسن آنفلوانزای نوع آ و ورود آن تا یك ماه آینده به كشور خبر می‌دهند كه سازمان جهانی بهداشت مواردی از جهش یافتگی ویروس آنفلوانزای H1N1 را در برخی كشورها گزارش داده است.

به‌نظر می‌رسد كه باید زودتر از اینها نسبت به وارد كردن واكسن مورد نیاز حداقل برای جمعیت در معرض خطر اقدام می‌شد. براساس اخبار منتشره در حال حاضر واكسن آنفلوانزای نوع آ نه تنها در اروپا بلكه به پشت مرزهای ایران هم رسیده است، به‌عنوان مثال در - تركیه كشور همسایه - بخشی از گروه‌های در معرض خطر در برابر آنفلوانزای نوع آ واكسینه شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha