سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش بیش از حد ناخالصی در موادمخدر به ویژه ناخالصی زیاد در تریاك و آن هم از نوع سرب هشدار داد.

آمارمسمومیت با سرب درتریاك نگران كننده است

سلامت نیوز:  سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش بیش از حد ناخالصی در موادمخدر به ویژه ناخالصی زیاد در تریاك و آن هم از نوع سرب هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پرویز افشار اظهاركرد: افزودن سرب به تریاك بسیار خطرناك است و علاوه بر مسمومیت حاد، باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود و صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه افراد و جامعه می كند.


وی ضمن ابراز نگرانی شدید از افزودن ناخالصی‌های خطرناك و تاسف بابت زیاده‌طلبی و سودجویی سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر افزود: با اتخاذ سیاست منطقی، متوازن و كنترل پیش‌ سازهای مواد محرك به ویژه كنترل پیش ‌سازهای شیشه (مانند پسوافدرین) و همچنین كاهش شدید تولید ترامادول كه با همكاری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صورت گرفت در طول 6 ماهه گذشته قیمت شیشه به شدت افزایش یافت.


افشار ادامه داد: با این افزایش قیمت پیش بینی می شد، معتادان به سمت مواد سنتی مانند تریاك بروند و این گرایش به صورت محسوس رخ داد و با توجه به افزایش تقاضای تریاك انتظار می رفت قیمت آن افزایش قابل توجهی یابد كه متاسفانه قاچاقچیان و توزیع ‌كنندگان مواد با درك این واقعیت و در راستای حفظ بازار خویش با افزودن ناخالصی به ویژه سرب كه بسیار سنگین است و افزودن مقدار كمی از آن كه وزن مواد را به شدت بالا می‌ برد تلاش دارند تا قیمت تریاك را پائین نگاه دارند و مشتری خویش را حفظ كنند.


به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر،این مقام مسئول در ستاد خاطرنشان كرد: گزارش های متعدد از بخش‌ های اورژانس و مسمومیت‌ های بیمارستان ‌های سراسر كشور در خصوص مسمومیت با سرب بسیار نگران‌كننده است.


وی گفت: با هماهنگی بعمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراكز درمانی و همچنین برگزاری جلسه اورژانس با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و كارشناسان و مدیران مربوطه و مكاتبه فوری با معاون درمان وزارت بهداشت و سایر اعضای كمیته درمان زمینه توزیع سریع و فوری شربت تریاك در تمام مراكز درمانی كشور فراهم شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اضافه كرد: مراكز درمانی می‌توانند با قید فوریت سهمیه اضافه درخواست كنند و همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، ذخیره شربت تریاك و سایر داروهای آگونیست در حد كفایت موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.


داروهای آگونیست افیونی، موادی هستند كه همانند مواد افیونی طبیعی (تریاك) و نیمه صناعی (هروئین) اثر میگذارند.
افشار همچنین از تمام معتادان خواست مطلقا از خرید و مصرف تریاك و موادمخدر از قاچاقچیان خودداری كنند و برای درمان اصولی و منطقی به ویژه درمان با مواد آگونیست به مراكز مجاز درمان در سراسر كشور مراجعه كنند.


وی افزود: مراكز مجاز شامل تمام مراكز سرپایی یا اقامتی دارای مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی هستند و بیماران و خانواده‌ ها می ‌توانند از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره 09628 نزدیك ترین مركز درمانی را استعلام و انتخاب كنند.


افشار از تمام پزشكان و درمانگران اعتیاد در سراسر كشور هم خواست نسبت به اجرای طرح ، نهایت اهتمام و همكاری را داشته باشند؛ ضمن اینكه در صورت ضرورت، شربت تریاك و داروهای آگونیست در بسته خدمتی كاهش آسیب مانند مراكز DIC نیز قرار خواهد گرفت.
افشار همچنین از همه رسانه‌های دیداری و شنیداری، سایت‌ها و فضای مجازی خواست در این زمینه اطلاع‌‌ رسانی كنند و سوء مصرف‌ كنندگان را نسبت به عوارض مرگبار ناخالصی‌ ها آگاه كنند.


وی به مراكز درمانی سراسر كشور هم تاكید كرد كه با اطلاع‌رسانی چهره به چهره و نصب اطلاعیه نسبت به افزایش بی‌ رویه ناخالصی و مواد مضری كه قاچاقچیان به موادمخدر می ‌افزایند، اطلاع‌ رسانی كنند.


براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر یك میلیون و 325 هزار مصرف كننده موادمخدر در كشور بسر می بند كه متاسفانه میزان مصرف موادمخدر صنعتی در كشور به 26 درصد كل مصرف كنندگان رسیده است.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha