درست پشت یکی از همین چراغ های قرمز، درست در یکی از همین کوچه ها و درست در دوقدمی شما؛ دست به یقه می شوند؛ فحش ناموسی می دهند و ممکن است با اسلحه به یکدیگر آسیب برسانند. تعریف مشخصی از واژه «نزاع» در دست نیست. در سالی که گذشت بیش از نیم میلیون نفر مصدوم نزاع به مراکز پزشک قانونی مراجعه کردند. بسیاری از نزاع ها به جراحت طرفین نمی انجامد و در بسیاری از موارد نیز به پزشک مراجعه نمی شود و آمار ها فراتر از این اعداد خواهد بود.

گرمای نزاع در تابستان

سلامت نیوز: درست پشت یکی از همین چراغ های قرمز، درست در یکی از همین کوچه ها و درست در دوقدمی شما؛ دست به یقه می شوند؛ فحش ناموسی می دهند و ممکن است با اسلحه به یکدیگر آسیب برسانند. تعریف مشخصی از واژه «نزاع» در دست نیست. در سالی که گذشت بیش از نیم میلیون نفر مصدوم نزاع به مراکز پزشک قانونی مراجعه کردند. بسیاری از نزاع ها به جراحت طرفین نمی انجامد و در بسیاری از موارد نیز به پزشک مراجعه نمی شود و آمار ها فراتر از این اعداد خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، در فصل تابستان به دلیل وجود گرمای شدید به خصوص در ترافیک و مشاغل درگیر با شهروندان، گاهی انسان تحمل نداشته و طاقت نمی آورد. اولین بوق فریاد طرف مقابل را به همراه دارد و نهایتا می شود دعوا. عواملی مانند گرما، تشنگی و گشنگی و برخی نیازهای اولیه انسان در تشدید نزاع تاثیر گذار است.


تهران دارای بیشترین نزاع در کشور
در سال 92 تعداد مراجعه کنندگان به پزشک قانونی 607 هزار و 349 مورد بود. این مقدار در سال 93 به 589 هزار و 602 مورد رسید. همچنین تعداد این مراجعات به پزشک قانونی کشور در سال 94 بالغ بر 564 هزار و 223 مورد بوده است.
در سال 92 استان های تهران با 106950، خراسان رضوی با 55761 ، اصفهان با 43867 و آذربایجان شرقی با 33539 در رتبه های اول تا چهارم قرار داشتند. این اتفاق در سال 93 باردیگر رخ داد و استان های مورد نظر بار دیگر همین رتبه ها را داشتند؛ استان تهران با 107177، خراسان رضوی با 49163، اصفهان با 41489 و استان آذربایجان شرقی با 34627.
همچنین از لحاظ مقدار کمترین نزاع نیز در در سال های 92 و 93 استان های خراسان جنوبی، ایلام، سمنان و بوشهر قرار داشتند به ترتیب دارای کمترین دعوا بوده اند.


کاهش 4 درصدی مراجعان نزاع به پزشکی قانونی در سال 94
در سال 94 آمار نزاع با 4 درصد کاهش نسبت به سال 93 همراه بود. به گزارش سازمان پزشکی قانونی، در سال 1394، 564 هزار و 223 مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 93 با آمار 589 هزار و 602 تن، 4.3 درصد کاهش، نشان می دهد. براساس این گزارش از کل مراجعه کنندگان به دلیل نزاع در سال گذشته 390 هزار و 301 تن مرد و 173 هزار و 922 تن زن بودند.
در این مدت استان های تهران با 101 هزار و 109، خراسان رضوی با 46 هزار و 798 و اصفهان با 39 هزار و 998 بیشترین و استان های خراسان جنوبی با سه هزار و 305، ایلام با سه هزار و 426 و سمنان با چهار هزار و 514 مراجعه کمترین آمار مراجعین نزاع را داشتند. با توجه به گزارش پزشک قانونی در آذر ماه 94 تعداد مراجعات 35 هزار و 931 تن بوده است. آذر ماه یکی ازماه های سرد محسوب می شود. همچنین بر اساس همان گزارش بیشترین تعداد مراجعات ناشی از نزاع 58 هزار و 177 تن بوده که به این معنی است گرما در ایجاد یک نزاع بی تاثیر نبوده. تقریبا دو برابر! به گفته کارشناسان و جرم شناسان گرما در افزایش تخلفات نقش دارد. تحقیقات بین‌المللی نشان داده که دمای بالای هوا نه تنها بر بدن تاثیر می‌گذارد بلکه بر روان نیز تاثیرگذار است.


تاثیر گرما و سرما بر وقوع جرایم
به گزارش مهر در سال 92، دکتر محمدعلی نجفی توانا، جرم شناس گفت: رفتار انسان تابعی از شرایط و اوضاع احوال زیستی، روانی و محیطی است. در این میان مطالعات اعم از تجربی، سنتی و علمی نشان داده که تمام عواملی که بتواند در روحیه و روان انسان اثر بگذارند در واکنش و کنش های فرد اثرات مستقیم و غیرمستقیم دارد. وی گفت: تشنگی، گرسنگی، بیماریهای جسمی، اختلالات ژنتیکی، افسردگی، اختلالات شخصیتی، بیکاری، فقر، انتقام سیاسی و... از جمله عواملی هستند که می توانند در تغییر رفتار انسان موثر باشند. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در خصوص تاثیر گرما بر وقوع جرایم مدتها قبل برخی اندیشمندان اروپایی در قالب دیدگاه مکتب جغرافیایی و بر اساس مطالعات آماری بین چند جامعه به این نتیجه رسیدند که بزهکاری افراد در مناطق سرد و گرم متفاوت است. مطالعات اخیر نیز این موضوع را به اثبات رسانده است. نجفی توانا ادامه داد: هر عاملی که آستانه مقاومت انسان را کاهش داده، نظام روحی را به هم بریزد و سیستم عصبی انسان را به صورت غیرمتعارف تحریک کند می تواند باعث وقوع حوادث رفتاری و جنایی شود. این جرم شناس تاکید کرد: با اندکی مطالعه آمارهای جرایم به ویژه جرایم جسمی در گرمای تابستان می توان ثابت کرد در مناطقی که گرمای مقطعی و نامتعارف اتفاق می افتد رفتار افراد به ویژه آن هایی که در محیط گرم در فضای باز یا بسته که امکانات سرمایشی ندارد حضور ندارند دچار عدم تعادل می شوند. کلافگی ناشی از گرما موجب کاهش آستانه مقاومت و افزایش قدرت تحریک پذیری افراد می شود. این جرم شناس ادامه داد: این موضوع در مورد افرادی که به شغل رانندگی اشتغال دارند و در کلاف سر در گم ترافیک گیر افتاده اند مشهودتر است بنابراین وقتی کسی در این شرایط قرار می گیرد فرد متعادل و متعارفی نیست و باید هر لحظه از او واکنش های عصبی انتظار داشت. طبیعتا وظیفه جامعه و دست اندر کاران این است که با توجیه شرایط و ارائه آموزش های لازم قدرت خودکنترلی را در افراد افزایش دهند.


خشم خود را فروبخوریم
اکرم پورنهاوندی، روانشناس می گوید: ابتدا باید برای خاتمه این آسیب اجتماعی تفکری اندیشیده شود، چرا که نزاع در ابعاد خانوادگی ریشه کرده است. زمانی که فرزندی خانواده خود را در نزاع و درگیر با همسایه ها و .. در کوچه و خیابان می بیند، او نیز ترغیب می شود تا مشکلات خود را از این روش حل و فصل کند. به عبارتی خانواده ها نباید رفتار تهاجمی را به فرزندان منتقل کنند. وی می گوید: بحث بیکاری، مشکلات اجتماعی می‌تواند مزید بر علت شود تا پرخاشگری در میان افراد افزایش یابد و همین موارد به جامعه کشیده شود. پورنهاوندی می افزاید: نوع قوانین و برخی خلا ها و همچنین مواردی مانند قواعد رانندگی و اجتماعی دیگر اگر دقیق اجرا نشود ممکن است فرد را دچار پرخاشگری و نهایتا به نزاع سوق دهد؛ مانند پشت چراغ قرمزی ایستاده اید و هنوز مدت کوتاهی نگذشته که دوباره قرمز می شود و این باعث ایجاد تشویش و استرس در فرد می شود. وی می گوید: موارد دیداری و شنیداری نیز تاثیر به سزایی در افزایش درگیری ها دارد. فیلم های خشن باعث می شود انسان ها رحم و اصول انسانی اولیه خود را از دست دهند؛ در چنین جامعه ای هرکس دنبال آن است که حق خود را بگیرد و آن هم به هر شکل و عواقبی. این روانشناس می گوید: پنهان کردن خشم بسیار مهم است. از نظر روانشناسی غلبه بر خشم اگر صحیح انجام شود از بسیاری از نزاع ها جلوگیری می کند. باید توجه داشته باشیم این غلبه به معنای فروخوردن خشم به حالت حرص و .. نیست و باید آن را مهار کرد تا منجر به درگیری و دعوا نشود.وی با اشاره به اینکه زمانی که نیازهای انسان تامین نشود دچار اختلالات روانی خواهد شد می گوید: گرسنگی، تشنگی و گرمای شدید در ایجاد یک نزاع تاثیر دارد. یقینا این موارد انسان را در طول روز بی طاقت می کند و باعث استرس و تشویش در فرد خواهد شد.


استرس، موسیقی متن زندگی انسان است
به گزارش ایرنا، در تیرماه 94، اصغرنژاد، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفته بود: برای پیشگیری از بروز رفتارهای پرخاشگرایانه ناشی از گرما باید نسبت به جسم و ذهن خود و لحظه ای که بر ما حاکم است، هشیار باشیم. استرس، موسیقی متن زندگی انسان‌ها است بنابراین باید آنها را کنترل کنیم. اصغرنژاد به مردم توصیه کرد برای پیشگیری از پیامدهای منفی روحی و روانی ناشی از گرما، هنگام نشستن، عضلات بدن را شل کرده و آنها در حالت استراحت قرار دهند؛ همچنین تنفس عمیق می تواند به ایجاد حس آرامش کمک کند. وی گفت: بهتر است مردم در همه موقعیت‌ها بویژه در گرما به سراغ خاطرات منفی، آزاردهنده و برانگیزاننده نروند و به آنها نپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha