معاون اجتماعی وزیر بهداشت ضمن تشریح دلایل و ضرورت‌های ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، از رایزنی‌ها در شورای اجتماعی کشور، جهت الزامی شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، خبر داد.

توضیح وزارت بهداشت درباره الزامی شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج

سلامت نیوز:معاون اجتماعی وزیر بهداشت ضمن تشریح دلایل و ضرورت‌های ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، از رایزنی‌ها در شورای اجتماعی کشور، جهت الزامی شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی چون طلاق، خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد هادی ایازی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره ضرورت تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت، گفت: طبق ماده 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت در سال 64، این وزارتخانه موظف بود که برای هماهنگی و نظارت بر واحدهای بهداشتی و درمانی خیریه، مقابله با بروکراسی، جلب مشارکت مردمی، استفاده از خیرین و تقلیل هزینه‌ها، مطالعات لازم را انجام داده و ظرف شش ماه، ساختاری را برای این اقدامات تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. البته علی‌رغم گذشت 31 سال از تصویب این قانون، به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت، این اقدام انجام نشد.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت حمایت از خیر و خیرین برای کمک در حوزه سلامت است، گفت: طبق بند 11 سیاست‌های کلی نظام سلامت باید نهادی برای افزایش مشارکت فرد، خانواده و جامعه در حوزه سلامت، با استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی، آموزشی و سلامتی با نظارت وزارت بهداشت، وجود داشته باشد. از طرفی توجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی هدف دیگر تشکیل این معاونت است که از دغدغه‌های جدی مسوولان نظام نیز محسوب می‌شود.

ایازی سه محور حاشیه‌نشینی، اعتیاد و طلاق را از جمله آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد که وزرات بهداشت به طور مستقیم در آنها نقش ایفا می‌کند و در عین حال افزود: در حال حاضر 620 سازمان مردم نهاد سلامت، در کشور وجود دارد که ارتباط مستقیم با آنها از اهداف ما در تشکیل معاونت اجتماعی بوده است.

وی با بیان اینکه 75 درصد عوامل موثر در سلامت در اختیار سایر دستگاه‌هاست و تنها 25 درصد آنها در حوزه مدیریت سلامت است، گفت: مسائلی چون آلودگی هوا، حوادث ترافیکی که بالغ بر 100 هزار مصدوم و مجروح در پی دارد، و... عواملی هستند که خارج از سیستم سلامت کشور بوده اما در حوزه سلامت موثرند. بنابراین باید از ظرفیت دستگاه‌های دیگر در کاهش این عوامل استفاده کنیم. از طرفی توجه به مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در حوزه سلامت، ساختاری را در وزارت بهداشت می‌طلبد.

ایازی تاکید کرد که سلامت مردم تامین نمی‌شود مگر با همکاری‌های بین‌بخشی، مانند همکاری که میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش انجام شد و دیدیم که بالغ بر 500 هزار سفیر سلامت در سطح مدارس کشور معرفی شد که کار فرهنگسازی را انجام می‌دهند. همچنین توجه ویژه به موضوع فرهنگ و استفاده از جامعه فرهنگی و هنری در حوزه سلامت از اهداف ما در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت از رشد آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر خبر داد و افزود: وزارت بهداشت در موضوعات اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی به طور جدی وارد شده است. به طوریکه معتادان را مورد حمایت قرار داده و مسائل درمانی و دارویی آنها را دنبال می‌کنیم. این اقدام از سال گذشته آغاز شده و در سال 95 نیز ادامه می یابد.در زمینه مسوولیت اجتماعی، بنگاه‌های اقتصادی باید توجه کنند که متولی پیش‌بینی مراکز بهداشتی و درمانی در پروژه‌هایشان هستند. برای مثال یکی از دغدغه‌های ما در توسعه مسکن مهر این است که شهرک‌های زیادی ایجاد شده اما مراکز بهداشتی و درمانی برای آن پیش‌بینی نشده است. بنابراین مسولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه ماست. البته در حال حاضر قانونی در این زمینه وجود ندارد که امیدورایم در آینده ایجاد شود.

ایازی از تشکیل ستاد بازآفرینی حاشیه شهرها و سکونتگاه‌ها در وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: ما برنامه جامعی را برای 10.5 میلیون حاشیه‌نشین اجرا کردیم. درباره موضوع طلاق و روانشناسی، بحثی در شورای اجتماعی کشور مطرح شد تا تقسیم کاری میان دستگاه‌های مختلف ایجاد شود و بتوانیم بحث مشاوره پیش از ازدواج را برای پیشگیری از طلاق الزامی کنیم. چرا که اکنون 25 درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شوند. البته در صورت اجرای این کار باید مشخص شود که نهاد متولی وزارت بهداشت باشد یا بهزیستی یا نظام روانشناسی.

کمک 1000 میلیاردی خیرین به حوزه سلامت در سال 94

وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت دارای سه اداره کل است، گفت: یکی از اداره کل‌های این معاونت مربوط به خیرین است. در سال 94 خیرین نزدیک به 1000 میلیارد تومان به مدیریت سلامت کشور کمک کردند. همچنین موضوع وقف سلامت نیز در این اداره کل دنبال می‌شود که از طریق شورای راهبردی ما و اداره اوقاف می‌توانیم از وقفات برای ساختار بهداشت و درمان بهره ببریم.

ایازی با بیان اینکه یکی از ادارات کل ما بحث سازمان‌های مردم نهاد سلامت و دیگری بحث عوامل اجتماعی موثر در سلامت و مسوولیت‌های اجتماعی را پیش می‌برد، افزود: البته ورود ما در بحث عوامل اجتماعی موثر بر سلامت به معنی حل آنها نیست، بلکه وزارت بهداشت مطالبه‌گر این مسائل است. برای مثال در سال 94 در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه بودیم، تعداد بیماران تنفسی بسیار افزایش یافت. بنابراین چنین موضوعاتی دغدغه ما بوده و می‌توان آنها را تعدیل کرد.

وی درباره نظر معاونت اجتماعی در زمینه طب سنتی و همچنین در زمینه پلمپ دو مرکز طب سنتی نیز گفت: وزیر بهداشت و مدیران نظام سلامت به طب سنتی اعتقاد دارند و دو مرکزی هم که اخیرا پلمپ شده به دلیل اقدام به تخلف بوده است. در عین حال شاهد بودیم که در دو هفته گذشته دو مرکز هم در حوزه طب سنتی به بهره‌برداری رسید. بنابراین در آینده حتما شاهد فعالیت‌های جدی‌تر و گسترده‌تر در حوزه طب سنتی خواهیم بود. چرا که باید طب سنتی به صورت جدی تقویت شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha