دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 18180

از دوران خردسالی و کودکی به ما آموزش می‌دهند که حتما شب‌ها قبل از خواب مسواک بزنیم البته حرف‌های دکتر توکلی با این باور تناقضی ندارد، اما پیشنهاد دیگری را مطرح می‌کند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی می‌گوید: «بزاق دهان در شب به دلیل عدم حركت، غلیظ و اسیدی‌تر شده و مینای دندان را خراب می‌كند. لذا باید صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه حتما مسواك زد.»


محمد امین توكلی می‌گوید: «بزاق دهان هم می‌تواند تمیزكننده و هم تخریب‌كننده باشد.
در زمانی كه حرف می‌زنیم و دهان باز و بسته می‌شود بزاق حركت می‌كند و رقیق می‌شود كه در نتیجه قدرت تمیزكنندگی دارد. در شب‌ها به علت بسته‌بودن دهان و ساكن‌بودن بزاق حالت اسیدی بزاق بیشتر می‌شود و حالت تخریبی پیدا می‌كند كه در نتیجه مینای دندان كه سخت‌ترین بافت بدن است نرم می‌شود و پس از آن در صورت خوردن صبحانه كه معمولا چای شیرین در این هنگام مصرف می‌شود شیرینی به قسمت‌های نرم مینای دندان نفوذ می‌كند و موجب تخریب آن می‌شود.»
توكلی معتقد است: «در صورتی كه قبل از صبحانه مسواك زده شود بزاق ساكن تمیز شده و مینای دندان برای مصرف صبحانه آماده می‌شود. اگر بخواهیم پس از مصرف صبحانه مسواك بزنیم باید نیم ساعت از خوردن، گذشته باشد تا مینای دندان قوام خود را به دست آورد. مسواك‌زدن باید حداقل 5 دقیقه طول بكشد و تمام 32 دندان تمیز شود. همچنین باید پس از مسواك به كمك نخ دندان بین دندان‌ها را تمیز كرد.»
تغذیه در سلامت دهان و دندان تاثیر زیادی دارد و استفاده زیاد از مواد قندی می‌تواند برای دندان بسیار مضر باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران می‌گوید: «30 سال پیش بیشترین مراجعه مردم به دندانپزشك به منظور كشیدن دندان بود در حالی كه در حال حاضر برای پركردن دندان است و این نشان از رشد وضعیت بهداشت دهان و دندان دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha