سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 181818

اولین عمل پیوند بافت تخمدانی در كشور توسط تیم ژنیكولوژی مجتمع آموزشی درمانی حضرت رسول اكرم (ص) و با همكاری پژوهشگاه رویان انجام شد.

سلامت نیوز:  اولین عمل پیوند بافت تخمدانی در كشور توسط تیم ژنیكولوژی مجتمع آموزشی درمانی حضرت رسول اكرم (ص) و با همكاری پژوهشگاه رویان انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دكتر ابوالفضل مهدیزاده رییس بخش زنان مجتمع آموزشی درمانی حضرت رسول اكرم (ص) در خصوص این جراحی گفت: بیمار زن 23 ساله ای بود كه در سن 19 سالگی دچار سرطان روده بزرگ شده بود كه 5 سال قبل مورد جراحی قرار گرفت و رادیوتراپی و شیمی درمانی شده بود و به توصیه پزشك معالج، یكی از تخمدان های وی توسط پژوهشگاه رویان فریز و نگهداری شد.


وی گفت: پس از گذشت چند سال، بیمار كه دوره شیمی درمانی و رادیوتراپی وی تمام شده، آماده بارداری است. بدین منظور بافت تخمدان خود بیمار كه از سال های قبل به صورت فریز شده نگهداری شده بود، توسط تیم پژوهشگاه رویان به بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص)منتقل شد.


مهدیزاده افزود: تمام امكانات آماده و تخمدان های فریز شده به اتاق عمل منتقل شد و در شرایط كاملا استریل فرایند ذوب بافت تخمدان های فریز شده انجام شد.
وی اضافه كرد :دكتر خداوردی و فلوهای بخش زنان تكه های ذوب شده بافت تخمدانی را به هم وصل كردند و در اتاق عمل مجاور پس از بیهوشی بیمار با لاپارسكوپی آماده سازی فضای لازم برای پیوند تخمدانی فراهم شد و سپس بافت های تخمدانی توسط عمل لاپاراسكوپی در بدن بیمار قرار گرفت .


رییس بخش زنان گفت: این عمل بسیار موفقیت آمیز برگزار شد. این عمل در كشور سابقه نداشته و برای اولین بار با توجه به امكانات بیمارستان حضرت رسول اكرم در این مركز انجام گرفت.


در ادامه دكترسپیده خداوردی جراح زنان نیز در رابطه با انجام این عمل جراحی گفت: برای اولین بار پیوند بافت تخمدانی در كشور با همكاری پژوهشگاه رویان و تیم لاپاراسكوپی بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص) انجام شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح كرد: پیوند تخمدان یا پیوند بافت تخمدانی روزنه امیدی است كه به روی بیماران مبتلا به سرطان گشوده شده است.
وی ادامه داد: بیماران می توانند از قبل با پیشنهاد و تائید پزشك معالج و یا درخواست خود بیمار به مراكزی نظیر پژوهشگاه رویان یا مراكز ناباروری مراجعه كنند و تا قبل از شروع این درمان ها، تخمدان ها خارج و بافت آنها تحت Cryopreservation قرار گرفته و برای آنها نگهداری شود تا پس از اتمام دوره درمان سرطان و بهبودی و یا هر زمان كه آمادگی بارداری حاصل شد، از این تخمدان ها استفاده كنند .


خداوردی اضافه كرد: برای دختر بچه هایی كه در سنین پایین دچار سرطان می شوند، می توان بعد از بهبودی بافت تخمدان را به بیمار پیوند زد تا فرد به بلوغ طبیعی دست پیدا كند و یا این كه اگر به سن ازدواج رسیدند و تشكیل خانواده دادند، می توان با استفاده از بافت تخمدانی خودشان به آنها كمك كنیم كه فرزند ژنتیكی خودشان را داشته باشند.


وی با بیان این موضوع كه این كار در كشورهای اروپایی و امریكایی از سال ها قبل انجام می شود، گفت: آخرین اطلاعاتی كه ما داریم حدود 45 تولد فرزند زنده با این روش حاصل شده است ولی در خاورمیانه تاكنون چنین عملی انجام نشده و در آسیا نیز در كشورهایی كه این عمل انجام شده، تولد زنده ای صورت نگرفته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: امروز ما برای اولین بار در كشور و منطقه با همكاری پژوهشگاه رویان، پیوند بافت تخمدانی را در بیمارستان حضرت رسول اكرم (ص) انجام دادیم و امیدواریم این بیمار كه توانست بر سرطان غلبه كند و از این بیماری رهایی یابد، بتواند در آینده نه چندان دور فرزند خود را نیز در آغوش بگیرد ، همچنین روزنه امیدی باشد برای بیماران مبتلا به سرطان، تا با این روش، امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان و كیفیت زندگی بعد از سرطان این بیماران افزایش پیدا كند و زندگی بهتری در آینده داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha