دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 18182

كمیته علمی اتحادیه اروپا اعلام كرده 5 تا 10درصد از كاربران ام‌پی‌تیری اگر بیش از یك ساعت در روز و حداقل به‌مدت 5 سال مستمر به صدای بلند موسیقی با این وسیله گوش دهند، ‌به ناشنوایی دائمی دچار خواهند شد.

به‌عقیده كارشناسان، حد استاندارد استفاده از دستگاه‌های ام‌پی‌تیری از نظر صوتی نباید از حدود 85 دسی‌بل بیشتر باشد. البته این دستگاه‌ها میزان دسی‌بل را مشخص نمی‌كنند و بیشتر به‌صورت صدای كم، متوسط و زیاد عرضه می‌شوند.

دكتر محمد اجل‌لوئیان، استاد دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله و فوق‌تخصص بیماری‌های گوش، در این‌باره به همشهری می‌گوید: صدای كم از نظر ما میزان صدای مطلوب است. همچنین توصیه می‌كنیم كه صدای متوسط بیشتر در محیط‌های شلوغ مورد استفاده قرار گیرد. صدای بلند نیز فقط برای كم‌شنوایان توصیه می‌شود.

دكتر محسن نراقی، متخصص گوش و حلق و بینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم ‌پزشكی تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری و در این‌باره تصریح می‌كند: برای اینكه فرد، مطمئن باشد سیستم صوتی به گوش‌اش ضربه نمی‌زند و با توجه به اینكه حساسیت گوش‌ها به صدا با هم متفاوت است، به‌عنوان یك معیار كلی باید سعی شود هنگام شنیدن صدا از حداقل صدایی كه می‌توان آن را شنید، استفاده شود؛ یعنی نخستین حد صدای بالاتر از آستانه شنوایی.

در غیر این صورت اگر فردی مرتب از میزان صدای بلند استفاده كند، سلول‌های مویینه شنوایی او از بین می‌روند و به هیچ وجه هم این سلول‌ها جایگزین نخواهند شد. وی با بیان این عبارات تاكید می‌كند: نتیجه این امر، ناشنوایی فرد است و اینكه او مجبور خواهد بود برای همیشه از سمعك استفاده كند.

یكی دیگر از مشكلات دستگاه‌های پخش موسیقی، فایل‌های مختلف صوتی است كه هر فایل با شدت صدای متفاوتی شنیده می‌شود.دكتر اجل‌لوئیان درباره این مشكل و همچنین زمان استفاده از این دستگاه‌ها این‌طور توضیح می‌دهد: زمان استفاده از ام‌ پی‌تیری‌پلیرها بسته به شدت صدای آنها متفاوت است؛ به‌طوری كه اگر میزان صدا پایین باشد، فرد می‌تواند تا یك ساعت از آن استفاده كند.

همچنین درصورت متوسط بودن صدا، زمان استفاده 20‌دقیقه‌ای توصیه می‌شود و درصورت بلند بودن بیش از حد صدا، فرد تنها مجاز است 5 تا 10 دقیقه از دستگاه استفاده كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha