سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 181826

محققان دانشگاه لاتروب استرالیا یک آزمایش خون جدید را توسعه داده‌اند که به پزشکان یک روش قابل اعتماد برای تشخیص زودهنگام بیماری عصبی‌شناختی پارکینسون از روی نشانگرهای بالینی آن ارائه می‌کند.

تشخیص زودهنگام "پارکینسون" با آزمایش خون

سلامت نیوز:محققان دانشگاه لاتروب استرالیا یک آزمایش خون جدید را توسعه داده‌اند که به پزشکان یک روش قابل اعتماد برای تشخیص زودهنگام بیماری عصبی‌شناختی پارکینسون از روی نشانگرهای بالینی آن ارائه می‌کند.

به گزارش  ایسنا به نقل از گاردین، تشخیص زودهنگام پارکینسون می‌تواند به پزشکان در تصمیم‌گیری برای گزینه درمانی یا ارتقای مدیریت بیماری کمک کند اما معمولا این بیماری پس از ظاهر شدن علایم شناسایی می‌شود که سلول‌های مغزی حیاتی تا آن زمان از بین رفته‌اند.

محققان استرالیایی یک آزمایش برای آشکارسازی سازوکار غیرعادی سلول‌های خون در مبتلایان به پارکینسون طراحی کرده‌اند. این آزمایش خون تاکنون بر روی 38 نفر کارآزمایی شده که 29 نفر از آن‌ها به این بیماری مبتلا بوده و 9 نفر در گروه کنترل قرار داشتند. نتایج این آزمایش بسیار قابل اطمینان گزارش شده است.

توسعه این آزمایش خون، نقطه اوج اکتشافات اخیر بر سازوکار این بیماری بوده است. دانشمندان بر این باور هستند که بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر شامل نقص در عملکرد میتوکندری سلول است که کارخانه انرژی سلول به شمار می‌رود. حدود 10 سال پیش محققان کشف کردند که علایم بیماری‌های مرتبط با میتوکندری‌های دارای نقص می‌تواند بر اثر یک سیستم هشدار همیشه روشن در سلول‌ها ایجاد شوند.

این کشف نشان داد که این بیماری‌ها به اختلال سیگنال دهی و نه نارسایی انرژی که قبلا تصور می‌شد، مرتبط هستند. محققان این فرآیند را به نمایش درآورده و نشان دادند که در بیماری پارکینسون، سلول‌های بیماران بشدت فعال شده و منجر به افزایش تولید محصولات جانبی اکسیژن سمی شدند. در طول زمان، این عوامل به سلول‌های حیاتی در مغز آسیب زدند.

به گفته محققان، توسعه آزمایش خون جدید می‌تواند به پزشکان در تشخیص قابل اطمینان سازوکار غیرعادی سلول‌های خون در مبتلایان به پارکینسون کمک کرده و منجر به ارائه زودتز گزینه‌های درمانی شود. این امر همچنین می‌تواند به طراحی ابزارهای تشخیص برای اختلالات تحلیل‌برنده عصبی دیگر مانند آلزایمر بینجامد.

مرحله بعدی برای این دانشمندان، انجام آزمایش بر روی 100 داوطلب شامل 70 مبتلا به پارکینسون و 30 نفر در گروه کنترل خواهد بود. بررسی بیشتر تفاوت سلول‌های خونی بیماران پارکینسون و افراد سالم می‌تواند به درک بهتر از سازوکار عامل بیماری منجر شود.

محققان تخمین زده‌اند که درصورت افزایش بودجه برای سرعت بخشیدن به توسعه این آزمایش خون تشخیصی، تا پنج سال دیگر می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha