سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 181831

یک متخصص تغذیه معتقد است: انجام تمرینات سنگین در رشته‌های استقامتی سبب از دست دادن اشتهای ورزشکار و ضعف جسمانی می‌شود، بنابراین باید با تغذیه مناسب کمبودهای خود را جبران کنند.

توصیه‌ای به ورزشکاران المپیکی در مورد تغدیه پس از تمرین

سلامت نیوز:یک متخصص تغذیه معتقد است: انجام تمرینات سنگین در رشته‌های استقامتی سبب از دست دادن اشتهای ورزشکار و ضعف جسمانی می‌شود، بنابراین باید با تغذیه مناسب کمبودهای خود را جبران کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شهرام فرج زاده اظهار کرد: در رشته‌ها‌ی استقامتی همانند د‌و‌و‌مید‌ا‌نی، پیاده روی استقامتی، دوچرخه‌سواری، سه گانه و ... انجام تمرینات سنگین سبب می‌شود تا ورزشکار اشتهای خود را به شدت از دست دهد و دچار ضعف شدید جسمانی و افت عملکرد شود. بنا‌بر‌این ورزشکاران رشته‌های استقامتی پس از انجام تمرینات سنگین باید بلافاصله مانیتورینگ شوند و با کاهش شدت و حجم تمرینات، از مواد غذایی مایع که از کالری زیادی برخوردارند و حجم کمی دارند، استفاده کنند در غیر این صورت دچار افت شدید بدنی می‌شوند.

وی افزود: بیشتر ورزشکاران حر‌فه‌ای چون دچار چنین مشکلاتی هستند، به ویژه‌ این که در سال المپیک نیز قرار داریم باید یک متخصص تغذیه که به علم تمرین واقف است به طور مرتب علایم ورزشکاران را مانیتور کند و با محاسبه شدت و حجم تمرینات مانع افت بدنی و ضعف شدید جسمانی ورزشکاران پس از انجام تمرینات سنگین شود.

فرج زاده تاکید کرد: ورزشکاران رشته‌ها‌ی استقامتی باید پس از انجام تمرینات سنگین برای جبران آب از دست رفته بدنشان از سوپ‌های آماده‌ای که دارای پروتئین زیاد و کالری بالا هستند، استفاده کنند. همچنین مصرف آجیل‌هایی که دارای چکالی مناسب نیز هستند، توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطر‌ نشان کرد: ورزش ما چون به صورت غیر علمی دنبال می‌شود، باید وضعیت ورزشکاران پس از دو بار تمرین به طور دقیق مورد پایش قرار بگیرند تا در المپیک دچار مشکل خاصی نشوند.

وی ا‌ضافه‌ کرد‌: در ایران چون اردوها متمرکز نیست و اکثر اردوها در خارج از کشور برگزار می‌شود فدراسیون ها معمولا همراه تیم‌، متخصص تغذیه اعزام نمی‌کنند و این مساله سبب می‌شود تا شرایط بدنی ورزشکار به ویژه‌ در رشته‌ها‌ی استقامتی به طور مرتب مانیتور نشود و ورزشکار دقیقا نمی داند در چه زمانی شدت و حجم تمرینات خود را کاهش دهد تا دچار افت عملکرد نشود. البته ما همیشه برای المپیک‌ها آماده هستیم و هیچ وقت ورزشکار چنین شرایطی را پیدا نمی‌کند. هر چند برای این المپیک دقیقا نمی دانم ورزشکاران ما از نظر بحث تغذیه شرایطشان چگونه خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha