دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 18184

به نظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌های جسمی زنانه و وضعیت خاص آنها که وظیفه مادری را بر عهده دارند این جنس در معرض بیماری و اشکالات جسمی بیشتری هستند.

یکی از این مشکلات «فیبروم رحمی» است. در همین مورد رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی می‌گوید: «فیبروم رحمی، یك تومور خوش‌خیم است كه از سلول‌های غیرطبیعی در دیواره عضلانی رحم تشكیل می‌شود و به ندرت در بچه‌دار شدن زنان اختلال به وجود می‌آورد اما از هر 2 زن یك نفر به این بیماری مبتلاست.» مریم كاشانیان توضیح بیشتری می‌دهد: «فیبرویید رحمی یا همان فیبروم رحمی، یك تومور خوش‌خیم است كه از سلول‌های غیرطبیعی در دیواره عضلانی رحم تشكیل شده است و از هر 2 نفر یك نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.
رشد این تومور توسط هورمون‌های استروژن تحریك می‌شود و بعد از سن یائسگی چون میزان این هورمون‌ها پایین می‌آید، در نتیجه این تومور كوچك می‌شود و خود به خود از بین می‌رود.» او که یکی از معدود زنان رئیس بیمارستان در تهران است، در مورد نشانه‌های این بیماری می‌گوید: «هنوز علت قطعی این بیماری مشخص نشده است. خوشبختانه به‌رغم درصد بالای ابتلا، این تومور یك تومور خوش‌خیم محسوب می‌شود. این بیماری معمولا بدون علامت است، ولی به‌طور كلی علائم بالینی این بیماری را می‌توان خونریزی‌های طولانی قاعدگی، كاهش فواصل بین قاعدگی‌ها، احساس فشار روی مثانه، درد و فشار لگنی نام برد و در صورتی كه جراحی ضرورت داشته باشد، بیمار بستری می‌شود.» فیبروییدها در صورتی نیاز به جراحی دارند كه خونریزی بیش از اندازه باشد، یا ایجاد علائمی كند اما به ندرت در حامله شدن یا حاملگی فرد اختلال به وجود می‌آورد، از آنجایی كه این بیماری در بعضی افراد بدون درد است، با یك معاینه سالانه توسط پزشك تشخیص داده می‌شود. فیبرویید با معاینه شكم قابل لمس است و با انجام سونوگرافی، تشخیص كامل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha