سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 181846

سالانه نزدیک به 140 هزار مورد مبتلا به سرطان روده بزرگ در آمریکا تشخیص داده می شود. خونریزی از رکتوم واضح ترین علامت و نشانه این سرطان است اما نشانه های دیگری هم ممکن است ظریف تر بوده و کمتر توجه را به خود جلب کنند.

سلامت نیوز: سالانه نزدیک به 140 هزار مورد مبتلا به سرطان روده بزرگ در آمریکا تشخیص داده می شود. خونریزی از رکتوم واضح ترین علامت و نشانه این سرطان است اما نشانه های دیگری هم ممکن است ظریف تر بوده و کمتر توجه را به خود جلب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، اگر شما متوجه هر کدام از علائم زیر شدید، باید حتما با پزشک تان صحبت کنید:

توصیه ها بر این است که هر مورد غیر طبیعی و پایدار را با پزشک تان در میان بگذارید. سرطان روده بزرگ هرچه در مراحل اولیه تشخیص داده شود، امکان درمان بیشتر و موثر تر آن فراهم است.

کم خونی: تشخیص کم خونی ممکن است اولین نشانه برای ابتلا به خونریزی داخلی باشد حتی اگر شما هیچ نشانه دیگری نداشته باشید. کم خونی کمتر از بقیه موارد نشان دهنده سرطان خواهد بود. اما اگر مردی به کم خونی مبتلا باشد باید وجود خونریزی در قسمتی از بدن را در نظر بگیرید. حتی بعید نیست فردی تا 6 ماه هم خونریزی داخلی داشته و بعدا خون در مدفوع وی ظاهر شود. در اینگونه موارد فرد متوجه هیچ چیزی نمی ‌شود. اگر نشانه ‌های کم خونی همچون خستگی یا سرگیجه را داشتید، حتما با پزشک تان مشورت کنید.

تنگی نفس: یکی دیگر از اثرات جانبی ابتلا به خونریزی داخلی، تنگی نفس است. اگر شما مبتلا به استفراغ خونی یا خونریزی تهاجمی نباشید، بدن پلاسمای بیشتری را بدون ایجاد آهن و یا گلبول های قرمز بیشتر وارد خون می کند و این روند اگرچه از خونریزی بیشتر جلوگیری می کند، اما توانایی خون برای حمل اکسیژن کم می شود. به همین دلیل است که متوجه می‌شوید در بعضی کارها نفس کم آورده و تنگی‌ نفس پیدا می ‌کنید.

احساس نفخ: انسداد عبور مواد غذایی از روده بزرگ و یا برگشت آنها به عقب باعث بروز احساس نفخ می شود. عوامل دیگری هم هستند که احساس تورم یا کرامپ ایجاد می کنند اما اگر علائم شکمی باقی و پایدار ماند، از نظر ابتلا به سرطان روده بزرگ باید به پزشک تان مراجعه کنید. علاوه بر این، درد پایدار در قسمت راست شکم نیز شاید به این معنی باشد که بیماری به کبد گسترش یافته است.

یبوست شدید: یبوست یک مشکل رایج در اکثر افراد است و به تنهایی منجر به مشکل نمی شود، اما اگر این عارضه همراه با درد شدید و دائمی بود، می تواند علامت سرطان روده بزرگ باشد.

تغییر رنگ مدفوع: خونریزی از مقعد همیشه به صورت خون قرمز روشن نیست بلکه مشاهده مدفوع تیره رنگ نیز می تواند نشانه ای از ابتلا به خونریزی باشد.

منبع:www.rd.com

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha