کاهش داوطلب تحصیل در رشته داخلی، تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت مطالبات متخصصان داخلی، عدم افزایش تعرفه این گروه از متخصصان و همچنین هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، از مهم‌ترین موارد مطرح شده در بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه متخصصان داخلی بود.

کاهش داوطلب تحصیل در رشته داخلی

سلامت نیوز:کاهش داوطلب تحصیل در رشته داخلی، تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت مطالبات متخصصان داخلی، عدم افزایش تعرفه این گروه از متخصصان و همچنین هشدار نسبت به افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، از مهم‌ترین موارد مطرح شده در بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه متخصصان داخلی بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،، دکتر ایرج خسرونیا در بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه متخصصان داخلی ضمن اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در ایران و جهان اظهار کرد: طی چند دهه اخیر علی‌رغم پیشرفت بسیار امور تشخیصی و درمانی، روز به روز بر تعداد بیماری‌های نوظهور و غیرواگیر افزوده می‌شود. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 برنامه اقدام جهانی تا سال 2020 را تدوین کرد و کنترل چهار بیماری غیرواگیر قلب و عروق، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی و همچنین کاهش خطر دخانیات، کمبود فعالیت بدنی، تغذیه نامناسب و الکل را هدف قرار داد.

وی افزود: یکی از بیماری‌هایی که روز به روز به شیوع آن اضافه می‌شود، دیابت است. طبق آمارهای منتشر شده حدود 430 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. در ایران نیز 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود خبر ندارند. کسانی که بیماری خود را شناخته‌اند از خطرات آن بی‌اطلاع هستند.

رییس انجمن متخصصان داخلی به آمار پنج میلیونی بیماران مبتلا به دیابت در کشور اشاره کرد و گفت: اگر 50 درصد کسانی را که از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، به این آمار اضافه کنیم، در مجموع 8 تا 10 میلیون نفر به این بیماری گرفتار هستند.

خسرونیا، دیابت را هفتمین دلیل مرگ و میر انسان در سال 2030 پیش‌بینی کرد و ادامه داد: در سال 2012 یک میلیون و 500 هزار نفر تنها به علت ابتلا به دیابت فوت کرده‌اند، 80 درصد این رقم مربوط به کشورهای با درآمد بالا یا متوسط است. 90 درصد این افراد نیز به دیابت نوع2 مبتلا هستند.

به گفته وی، بیشتر افراد مبتلا به دیابت زمانی از بیماری خود آگاه می‌شوند که یا به طور آزمایشی آزمایش خون داده‌اند یا به عوارض چشمی، کلیوی، قلبی و عروقی مبتلا شده‌اند. قرار است برای تشخیص درمان این بیماری از پزشکان عمومی استفاده کنند که امیدواریم با کمک پزشکان متخصص داخلی و عمومی، شاهد پیشگیری و درمان دیابت باشیم.

خسرونیا با اشاره به آمار سرطان در کشور نیز گفت: بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان، مربوط به سرطان ریه است که به دنبال استفاده از دخانیات، هوای آلوده، وزن بالا و رژیم غذایی غلط ایجاد می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از کاهش سن شروع استفاده از دخانیات در کشور، آن را یکی از معضلات اخیر جامعه ایرانی عنوان کرد که سالانه 20 تا 30 میلیارد تومان برای درمان و مرگ ناشی از آن هزینه ایجاد می‌کند.

رییس انجمن متخصصان داخلی تصریح کرد: در کشور سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌شود. 90 درصد افراد مصرف کننده سیگار قبل از سن 18 سالگی شروع به مصرف کرده‌اند. همچنین 90 درصد کسانی که بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند، از اطرافیان و اعضای خانواده فرد سیگاری هستند.

خسرونیا، دخانیات را شایع‌ترین عامل مرگ قابل پیشگیری در جهان عنوان کرد و افزود: 30 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در افراد سیگاری اتفاق می‌افتد. 90 درصد سرطان‌های ریه، 40 درصد سایر سرطان‌ها، 50 درصد بیماری‌های قلبی و 75 درصد بیماری‌های مزمن ریه در سیگاری‌ها بروز پیدا می‌کند. همچنین 29 درصد دانش‌آموزان 15 تا 13 ساله ایرانی نیز از سیگار و قلیان استفاده می‌کنند.

وی، آموزش مردم، انجام آزمایشات سالانه و همچنین استفاده از متخصصان داخلی در درمانگاه‌های سرطان برای غربالگری و شناخت افراد مبتلا به سرطان را باعث کاهش مرگ و میر و شناسایی بیشتر این بیماری دانست و گفت: سایر بیماری‌های غیرواگیر را می‌توان به وسیله آموزش‌های همگانی و انجمن‌ها کنترل کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم رییس انجمن متخصصان داخلی گفت: یکی از گرفتاری‌های جامعه پزشکی تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت دستمزد گروه‌های پزشکی و پارا کلینیک است که پزشکان را دچار گرفتاری مالی کرده است.

خسرونیا، همچنین طرح تحول نظام سلامت را باعث رضایت بسیاری از مردم، کاهش هزینه بیماران و افزایش درصد اشغال تخت‌های بیمارستانی دانست و افزود: مشکل کار اینجاست که یک وزارتخانه، کار، طرح و برنامه ارائه می‌دهد اما بودجه و پول دست دیگری است. اجرای طرح تحول نظام سلامت با افزایش تعرفه برای بعضی از گروه‌ها قابل تقدیر است اما متخصصان داخلی بهره‌ای از آن نبرده‌اند.

وی، برابری K جراحی و داخلی را در کاهش فاصله درآمدی متخصصان داخلی و سایر گروه‌ها موثر ندانست و تصریح کرد: قرار بود تعرفه بیماران سرپایی برای پزشکان متخصص داخلی، اطفال و عفونی که کاری جز معاینه بیمار ندارند و روز به روز از بیماران آنها کاسته می‌شود و دچار مشکلات مالی هستند، کمی بیشتر از سایر گروه‌ها باشد، اما با انجام این طرح مخالفت کردند.

رییس انجمن متخصصان داخلی در ادامه به فاصله درآمدی یک پزشک داخلی و سایر گروه‌ها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اشاره و تاکید کرد: ما به دریافتی دیگران اعتراضی نداریم و اعتقاد داریم که آنها عادلانه دریافت می‌کنند. این گروه‌های داخلی، اطفال، عفونی و پزشکان عمومی هستند که مورد بی‌مهری قرار گرفتند.

خسرونیا ادامه داد: در پروتکل‌های آموزشی رزیدنت داخلی که می‌خواهد در یک رشته فعالیت کند، باید حداقل شش ماه از سال آخر رزیدنتی خود را در یک بخش تخصصی بگذراند تا بتواند فارغ‌التحصیل شود، اما سوال اینجاست که همکار جوانی که در طول رزیدنتی خود آموزش‌های لازم را دیده چرا باید هر سال گواهی مجدد بگیرد یا پولی برای آن بپردازد.

وی، ضمن انتقاد از کاهش داوطلب تحصیل در رشته داخلی، جمع‌کردن بخش جنرال داخلی از بیمارستان‌ها را یکی دیگر از مسائل این گروه از پزشکان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه مسوولان دانشگاه‌های پزشکی به این موضوع توجه کردند و در سطح تهران بخش‌های جنرال مجددا راه‌اندازی شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha