سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
کد خبر: 181870

بیماران مبتلا به آسم درمان خود را ناقص رها نکنند

سلامت نیوز:رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: شناخت عوامل ایجاد کننده آسم در پیشگیری از بروز علائم این بیماری نقش دارد.

مهدی نجمی رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری و کنترل بیماری آسم اظهار کرد: امروزه بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن معضل اصلی نظام های سلامت هستند.

وی در زمینه عوامل خطر و اصلی ایجاد کننده بیماری آسم عنوان کرد: فعالیت بدنی ناکافی، مصرف دخانیات، آلودگی هوا و رژیم غذایی ناسالم از مواردی هستند که سبب بروز علائم آسم در افراد جامعه می شوند.

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه شیوع بیماری آسم در سال های گذشته افزایش داشته، گفت: حدود 10 تا 15 سال قبل شیوع آسم در کودکان و نوجوانان، 10 درصد بود که مطالعه سال گذشته بر روی بزرگسالان و کودکان حاکی از افزایش 2 درصدی شیوع آسم در کودکان بود. 

وی با اشاره به اینکه عوامل ایجاد کننده بیماری آسم در کشور افزایش داشته، بیان کرد: افزایش آگاهی عموم مردم و حساس سازی جامعه به خصوص بیماران و خانواده های آنها نسبت به بیماری آسم، شناخت ماهیت بیماری و عوامل خطر ایجاد کننده آن از اهداف وزارت بهداشت در روز جهانی آسم برای پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری است. 

نجمی با بیان اینکه شناخت افراد از عوامل ایجاد کننده بیماری آسم و پرهیز از آن ها به پیشگیری از بروز علائم این بیماری در اشخاص جامعه کمک می کند، تصریح کرد:‌ آگاهی بیماران از روند درمانی خود در کنترل بیماری آسم از اهمیت زیادی برخوردار است که بیماران در اغلب موارد کنترل کافی ندارند و درمان به صورت ناقص انجام می شود که با رفع علائم بیماری معمولاً درمان را رها می کنند و باعث خروج بیماری آسم از حالت کنترل می شوند.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: اگر بیماران از روند درمانی خود آگاهی کامل داشته باشند، می توانند با استفاده از وسایل خودمراقبتی مانند دستگاه اسپیرومتر روند کنترل بیماری خود را پایش کنند و سیر درمانی، فواصل زمانی مراجعه به پزشک، پیگیری و مراقبت را مطابق اصول علمی به بهترین شکل انجام دهند.

وی با اعلام اینکه راهنمای مکتوبی در اختیار بیماران آسم برای خود مراقبتی داده شده، اظهار کرد: با استفاده از این راهنما بیمار نسبت به آسم آگاه می شود و از اقدامات مناسب در مواقع مختلف بهره می برد.

نجمی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری آسم عنوان کرد: تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر به منظور همکاری های بین بخشی و کنترل عوامل خطر بیماری است و نیاز به همکاری و مشارکت تمام نهادها و سازمان ها در این رابطه دارد که در آن اهداف مشخص و عوامل خطر پیش بینی شده است. 

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: در این سند زیر نظر شخص رییس جمهور، هیئت دولت و شورای عالی سلامت اقدامات موثری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری های غیرواگیر و آسم انجام می شود.

وی درباره اقدامات وزارت بهداشت در این‌باره گفت: علاوه بر افزایش دانش همگانی که از طریق دانشگاه های علوم پزشکی ظرف یک ماه آینده انجام می شود، برنامه تشخیص و مراقبت نیز به صورت سطح بندی شده برای اجرا به بخش های مراقبت های بهداشتی اولیه که بهورزان و مراقبان سلامت شامل پزشکان متخصص و عمومی هستند، بیان شده که با اجرای این برنامه به صورت آزمایشی در کشور و گسترش آن در سراسر شبکه بهداشتی و درمانی می توانیم تشخیص، درمان و مراقبت از بیماری را استاندارد کنیم.

نجمی درباره همکاری سازمان ها برای رفع آلودگی هوای تهران و کلان شهر ها اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از عوامل خطر تمام بیماری های غیرواگیر محسوب می شود و همکاری سازمان ها و وزارتخانه های مربوطه در این زمینه خوب بوده که با تصویب سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برای کنترل عوامل خطر به وجود آمده که امیدواریم در سال های آینده با استانداردسازی خودرو ها و سوخت مورد نیاز آنها و مشارکت مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی که نیاز به عزم ملی دارد، شاهد کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و تهران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha