اولین جلسه از سری نشست‌های بررسی پدیده دختران فرار از منظر حقوقی، در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

کانال غیراخلاقی در تلگرام عامل قتل «ستایش» بود

سلامت نیوز: اولین جلسه از سری نشست‌های بررسی پدیده دختران فرار از منظر حقوقی، در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل به نقل از روابط عمومی سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، در این جلسه که سه‌شنبه 14 اردیبهشت ماه و به همت اداره حقوقی این سازمان برگزار شد چهره‌هایی همچون پروفسور حسین باهر، دکتر حسن فدایی مشاور معاون حقوق بشر قوه قضائیه، فریدون امیرآبادی سرپرست دادسرای ارشاد و همچنین خانم خاکی جانشین دادسرای زنان، خانواده و اطفال به بحث و بررسی پدیده دختران فرار پرداختند.

در این نشست همچنین خاکی جانشین دادسرای زنان، خانواده و اطفال با انتقاد شدید از غیبت برخی نهادهای مسئول در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: وزارت آموزش و پرورش، همیشه در این بررسی‌ها غایب است. در همین بحث قتل ستایش دختر شش ساله افغان، من بیشتر از سه بار با پسر نوجوان قاتل ستایش در کانون اصلاح و تربیت گفت‌وگو کردم. نتیجه همه آن صحبت‌ها این بود که انگیزه و علت عمده قتل ستایش، در تلفن همراه این نوجوان بود. او عضو یکی از کانالهای غیراخلاقی در تلگرام بوده و روز فاجعه، چند فیلم را در همان کانال تماشا می‌کند و به واسطه فشارهای روحی و نیازهای جنسی، چنان تصمیمی می‌گیرد.

خاکی، با بیان این که باید میان دختران فرار در شهرهای بزرگ و دختران فرار شهرستانی، تفاوت قائل شد افزود: بسیاری از دختران فراری در شهرهای بزرگ، خانواده های بسیار مرفهی دارند. حتی در یک مورد، خانواده‌ای برای جلوگیری از فرار دخترشان، برای او واحدی مستقل تهیه کرده‌اند. غافل از آن که دخترشان همین واحد مستقل را تبدیل به خانه‌ای کرده که انواع فساد در آن رخ می دهد.

خاکی با اشاره به بازدیدهای چند باره‌اش از سامانسرای لویزان سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و تقدیر از تلاشهای شهرداری تهران در بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی افزود: قبل از آغاز همکاری‌ام با شهرداری تهران و سازمان خدمات اجتماعی، تصور می‌کردم که دوباره با یک کار تبلیغاتی و بی فایده مواجه هستیم اما انصافا شهرداری در عمل ثابت کرده‌است که در بحث آسیب‌های اجتماعی بسیار جلوتر از باقی سازمانهای مسئول، فعالیت می کند. خدا را از این بابت شکر می کنم و امیدوارم هزینه‌های کلان صرف شده توسط شهرداری در این حوزه، نوید نتایج کلان و اثربخشی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

پروفسور باهر: شورای عالی آسیب‌های اجتماعی با حضور همه نهادهای مسئول تشکیل شود

پروفسور «حسین باهر» جامعه شناس در این نشست با بیان دلایل بیست گانه فرار دختران و اشاره به این‌که پدیده دختران فرار، نمودی از یک بحران اجتماعی است و دست کم 10 نهاد اجتماعی در این ماجرا دخیل هستند گفت: تشکیل یک شورای عالی متشکل از نمایندگان این نهادها همراه با جمع متخصصان و اساتید دانشگاهی که دلسوز و پای کار باشند، می‌تواند به ما در بررسی بهتر و چاره اندیشی این بحث کمک شایان توجهی کند.

باهر افزود: متاسفانه یکی از ضعف‌های نهادهای ما در شوراهای عالی، وجود نمایندگانی است که بیشتر از آن که اهل کار باشند، اهل کارت زنی هستند. به همین دلیل از مسئولان دخیل در بحث آسیب‌های اجتماعی تقاضا می کنم با تشکیل این شورای عالی و پیگیری دقیق مباحث مطرح شده در آن و پای کار آمدن، ما را در بررسی و چاره یابی برای آسیب‌های نوپدید اجتماعی و به ویژه بحث دختران فرار یاری کنند.

وی با تقدیر از برگزاری این جلسه در سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران افزود: از شهرداری تهران سپاسگزارم که ما را در این حرکت‌ها که نوعی عبادت هم هست شرکت داد.

باهر در پایان از آمادگی گروه آسیبهای نوپدید اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی ایران برای یاری رساندن در بحث آسیبهای اجتماعی و همفکری با نهادهای مسئول در این رابطه خبر داد.

فدایی: تقویت تعلقات مذهبی مهم ترین عامل پیشگیری از فرار دختران است

دکتر حسن فدایی، مشاور معاون حقوق بشر قوه قضائیه در این نشست با اشاره به این که برای پیشگیری از آسیب‌هایی همچون فرار دختران، باید به آموزه‌های دینی رجوع کنیم، گفت: تقویت تعلقات مذهبی و آموزه‌های دینی که تاکید زیادی بر راههای تحکیم بنیان خانواده دارد، می‌تواند بزرگترین کمک به پیشگیری از این آسیب‌های اجتماعی باشد.

وی افزود: دین اسلام، آیات قرآن و روایت‌های معصومین علیهم السلام، راه را برای ما روشن کرده است. رجوع به اصل دین و آموزه‌های آن، وقتی با توجه ویژه والدین همراه باشد، می‌تواند پیش از وقوع این آسیب‌ها، از آنها پیشگیری کرده و مانع بروز رفتارهای سوء از جانب والدین و فرزندان شود.

وی تحکیم بنیان خانواده و محبت بی دریغ اعضای خانواده به یکدیگر را عامل مهمی در پیشگیری از فرار دختران دانست و افزود: شاید بهترین معنا برای فرار، تمنای محبت دریغ شده باشد. دختری که در خانواده‌اش محبت را از او دریغ کنند، به دنبال این محبت در بیرون خانه و خانواده می گردد. غافل از این که آدمهای بیرون، اعضای خانواده او نیستند و قطعا نمی توانند نیازهای عاطفی او را به طور کاکمل پاسخ بدهند.

امیرآبادی: از امروز باید به فکر بچه‌های خیابانی فردا باشیم

امیرآبادی سرپرست دادسرای ارشاد نیز در این نشست با اشاره به آمار نگران‌کننده فساد در شبکه‌های اجتماعی، گفت: خود من در دادسرا، هرروز بیشتر از 20 شکایت مشابه همسران علیه همدیگر را بررسی می‌کنم. همسرانی که تلفن‌های همراه یکدیگر را چک می‌کنند. به هم مظنون می‌شوند و از هم به اتهام‌های مختلف شکایت می‌کنند. اما سئوالم این است که همین همسران که پدر و مادرهای خانه هستند، حتی یک‌بار تلفن همراه فرزندان و شبکه‌های اجتماعی که در آنها عضو هستند، چک کرده‌اند؟.

امیرآبادی افزود: حضور کنترل نشده فرزندان در شبکه‌های اجتماعی، وقتی با تنها گذاشتن فرزندان در خانه و فقدان تفریحات سالم و بی حوصلگی والدین برای این تفریحات سالم جمعی همراه باشد، نتیجه‌ای جز انحراف نوجوانان و جوانان خانواده به همراه نخواهد داشت.

سرپرست دادسرای ارشاد با بیان این که در صورت عدم توجه خانواده‌ها در آینده، رقم بچه‌های خیابانی و سرراهی به واسطه عدم کنترل خانواده‌ها، افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت گفت: از امروز باید به فکر باشیم که جلوی چنین اتفاق ها و فجایعی را بگیریم و این نوع جلسات، نوید خوبی برای این امر خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha