دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 18192

پیرو بخشنامه صادر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كشور و شكایات متعددی كه در زمینه كاشت و پیوند مو توسط افراد غیرمتخصص یا در اماكن غیرمجاز گزارش شده و موجب به خطر افتادن زیبایی و سلامت افراد شده است،

طبق دستور وزارت بهداشت انجام عمل پیوند مو در مطب‌ها غیرقانونی اعلام شده و این كار در كلینیك پوست، مراكز جراحی محدود و بیمارستان‌های واجد بخش پوست طبق ضوابط اعلام شده مجاز است.

دكتر مهناز بالادست، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروزه مؤسسات، مراكز جراحی محدود، مطب‌ها و درمانگاه‌های بسیاری جهت ترمیم، كاشت و پیوند مو فعالیت دارند كه در این میان افرادی غیرمتخصص در اماكن غیرمجاز و نامناسب اقدام به تبلیغات گسترده و اعمال جراحی در این زمینه می‌كنند.

وی افزود: توصیه اكید به همه بیماران این است كه صرفا به تبلیغات و آگهی‌ها متكی نباشند و با بررسی و تحقیق و اطمینان از داشتن مجوزهای قانونی و مجاز بودن این مراكز اقدام به درمان كنند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها نیز جهت جلوگیری از توسعه مراكز غیرمجاز در این زمینه توسط كارشناسان نظارت بر درمان تمامی مطب‌ها، بیمارستان‌ها، مراكز جراحی محدود و درمانگاه‌های تحت پوشش خود را طی بازدیدهای دوره‌ای نظارت كرده، با مراكز متخلف بسته به نوع تخلف برخورد قانونی به‌عمل می‌آورند و شكایات مردمی صورت گرفته در این زمینه را بررسی كرده به مراكز ذیصلاح ارجاع خواهند داد.

همچنین دكتر میرهادی عزیزجلالی، متخصص پوست و مو دراین خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: انجام جراحی كاشت مو احتیاج به رعایت استانداردهای فضای فیزیكی و استانداردهای تجهیزاتی و نیروهای تخصصی تعریف شده دارد بنابراین طبق دستور وزارت بهداشت انجام آن در مطب‌ها غیرقانونی است.

وی خاطرنشان كرد: برای انجام اعمال جراحی چون كاشت، ترمیم و پیوند مو تنها تكنسین بودن و دانستن تكنیك آن كافی نیست بلكه داشتن تخصص و آشنایی با بیماری‌های پوست و مو و شناسایی آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

این متخصص پوست و مو تاكید كرد: مدارك صادر شده از انجمن بین المللی كاشت مو یا عضویت در این انجمن فاقد ارزش قانونی جهت انجام عمل كاشت مو است و در میان مدارك دانشگاهی كه بسیاری از آنها نیز در كشورهای غربی از جمله آمریكا و انگلیس صادر می‌شود، تنها مدركی دارای ارزش و اعتبار است

كه توسط سفارت ایران در كشور مربوطه و كمیته ارزشیابی علمی تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ایران مورد تأیید قرار گیرد و با مهر جمهوری اسلامی ایران صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha