بازی‌های کامپیوتری این روزها علاوه بر اینکه دربین تمامی گروه‌های سنی علاقه‌مندان زیادی دارد اما به همان میزان هم عوارضی منفی را به دنبال دارد که در بلندمدت تبدیل به نتایجی ماندگار خواهد شد و یک نمونه بارز آن تیک‌های عصبی است

در همین رابطه یك متخصص اعصاب و روان می‌گوید:«بازی‌های كامپیوتری پرهیجان و هرگونه فعالیت هیجانی باعث تشدید تیك‌های عصبی می‌شود. ‌تیك‌های عصبی به صورت انقباض‌های عضلانی تكراری و سریع هستند كه منجر به اصوات و حركاتی غیرارادی در فرد می‌شوند. همچنین تیك‌های عصبی اغلب از كودكی یا نوجوانی شروع می‌شوند و می‌توانند طی زمان ثابت بوده یا به‌طور متناوب و در اثرمحرك‌ها نوسان داشته و حتی برای چند دقیقه به شكل ارادی كنترل شوند.»

عواملی همچون ژنتیك و عوامل عصبی شیمیایی مغز مانند افزایش ماده دپامین یا نوراپی نفرین در مغز می‌توانند تاثیر مهمی بر تیك‌های عصبی داشته باشند. تیك‌های عصبی اغلب طی چهار تا شش سال بهبود می‌یابند و اگر كمتر از یك سال به طول بینجامند تیك گذرا و در صورتی كه بیشتر از یك سال ادامه پیدا كند، تیك مزمن خوانده می‌شود.

او در مورد عوارض تیک‌های عصبی می‌گوید: از پیامدهای تیك‌ها بروز افسردگی، اضطراب، طرد شدن از اجتماع، افت تحصیلی و شغلی است که در این افراد گاهی اوقات احساس درماندگی نیز به وجود خواهد آمد. همچنین استرس‌های خانوادگی و به‌طور كلی هرگونه استرس می‌تواند باعث تشدید این بیماری شود. خانواده‌ها باید بدانند كه اینگونه رفتارها غیر ارادی هستند و كودك یا نوجوان را به خاطر این رفتارها تنبیه نكنند و همچنین توجه بیش از حد نیز می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

كاهش استرس، درمان بیماری‌های همراه با اختلال مانند بیش‌فعالی و وسواس در درمان علایم تیك موثر هستند. همچنین در مواردی كه عملكرد فرد به علت بروز تیك عصبی مختل شود، درمان دارویی صورت می‌گیرد كه 80 درصد علایم را كنترل می‌كند. همچنین می‌توان بازی‌های كامپیوتری پرهیجان و هرگونه فعالیت هیجان‌آور را عامل تشدید تیك‌های عصبی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha