رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه کودکان بیش از بالغین به آسم مبتلا می‌شوند، عنوان کرد: شیوع بیماری آسم بر اساس علائم آن در بالغین حدود 9 درصد و در کودکان و نوجوانان حدود 12 درصد است.

کودکان بیش از بالغین به آسم مبتلا می‌شوند

سلامت نیوز:رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه کودکان بیش از بالغین به آسم مبتلا می‌شوند، عنوان کرد: شیوع بیماری آسم بر اساس علائم آن در بالغین حدود 9 درصد و در کودکان و نوجوانان حدود 12 درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر مهدی نجمی، رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، با توجه به روز جهانی آسم و آلرژی، گفت: بیماری آسم از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در کودکان و بزرگسالان و از مهم‌ترین علل غیبت از مدرسه و محل کار است. طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی حدود 334 میلیون نفر در دنیا به بیماری آسم مبتلا هستند که جمعیت قابل توجهی از آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری آسم در جهان و در کشور ما رو به افزایش است، افزود: بر اساس آخرین مطالعه انجام شده در کشور، شیوع بیماری آسم بر اساس علائم آن در بالغین حدود 9 درصد و در کودکان و نوجوانان حدود 12 درصد است.

نجمی، آسم را یک بیماری التهابی مزمن راه‌های هوایی دانست و عنوان کرد: التهاب راه‌های هوایی منجر به حملات مکرری مانند خس خس، تنگی نفس، سرفه و گرفتگی صدا به ویژه در شب‌ها و اوایل صبح می‌شود که اغلب خود به خود و یا با درمان بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه شدت حملات آسم در افراد مختلف، متفاوت است، افزود: بروز علائم آسم در بیماران از چندبار در روز تا چند بار در هفته متغیر است. علائم به هنگام فعالیت یا در طول شب افزایش می‌یابد و حملات راجع آسم موجب بی‌خوابی، ‌درد، خستگی در طول روز، کاهش میزان فعالیت و غیبت از محل کار می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، با بیان اینکه علل شناخته‌ شده‌ای برای ابتلا به آسم شناسایی نشده است، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد استعداد ژنتیکی و تماس با آلرژن‌های محیطی از عوامل خطر اصلی در بروز حملات آسم است که از جمله آن می‌توان به آلرژن‌های داخل منزل و خارج منزل اشاره کرد.

وی با اشاره به آلرژن‌های داخل منزل گفت: این آلرژن‌ها شامل مایت‌های موجود در گرد و غبار منزل، فرش، ذرات تولید شده توسط وسایل گرمازا، پخت و پز، پُرز یا موی حیوانات خانگی می‌شود اما آلرژن‌های خارجی شامل گرده گیاهان و قارچ‌ها است.

به گفته نجمی، دود سیگار و سایر مواد دخانی، مواد محرک شیمیایی در محیط کار و آلودگی هوا از جمله سایر عوامل خطر در بروز آسم محسوب می‌شود.

نجمی خاطرنشان کرد: علائم این بیماری به واسطه حضور در مهدکودک، تغییر عادات رژیم غذایی، حضور در هوای سرد، فعالیت فیزیکی، تشخیص و درمان دیرهنگام ، غلط بودن یا ناقص ماندن درمان، دسترسی نداشتن به دارو، فقر فرهنگی و اقتصادی، اختلالات روانی و اجتماعی، چاقی، استرس، هیجان فردی ناشی از زندگی شهرنشینی، مصرف برخی داروها مانند آسپرین در افراد مختلف متفاوت می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، در ادامه یادآور شد: اگرچه آسم کاملا قابل درمان نیست اما بیماران مبتلا با کنترل مناسب بیماری ‌می‌توانند از زندگی مطلوب برخوردار باشند. برای بهبود علائم از درمان دارویی کوتاه مدت می‌توان بهره گرفت اما بیمارانی که علائم پایدار دارند باید برای کنترل التهاب از درمان‌های دارویی طولانی مدت استفاده کنند تا به این طریق از بروز علائم آسم پیشگیری کنند.

به گفته وی، درمان دارویی به تنهایی در کنترل بیماری کفایت نمی‌کند بلکه بیمار باید از تماس با آلرژن‌های محیط خودداری کند.

نجمی افزایش آگاهی مردم و مسئولان حوزه سلامت کشور را از جمله مهم‌ترین عوامل در جهت کاهش آمار مبتلایان دانست و گفت: شعار امسال روز جهانی آسم «شما می‌توانید آسم خود را کنترل کنید» است. تحقق این هدف و آشنایی و آگاهی مردم نسبت به معنای آن می‌تواند در کاهش میزان بروز علائم و شیوع بیماری کمک کند.

نجمی در پایان آسم را به عنوان یکی از چهار بیماری غیر واگیر که در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد، عنوان و اضافه کرد: برنامه‌های متفاوتی از جمله تنظیم راهنمای پزشکان، تدوین بسته خدمتی برای پیشگیری و کنترل و ... توسط وزارت بهداشت اجرا شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha