در حالی که خبرگزاری ها از فوت نخستین دانش آموز تهرانی به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای نوع A خبر داده اند از هم اکنون نگرانی هایی برای موج سوم گسترش این بیماری با بازگشت حجاج وجود دارد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از تعلل انستیتو واکسن و سرم سازی حصارک رازی در ساخت واکسن آنفلوآنزای نوع A خبر می دهد و تاکید دارد وزارت بهداشت راهی جز اینکه صبر کند تا بتواند واکسنی با ایمنی بالا وارد کشور کند، ندارد.

روز گذشته دکتر سیدعلیرضا مرندی در گفت وگو با ایسنا در ارزیابی خود از عملکرد وزارت بهداشت در مورد مقابله با آنفلوآنزای نوع A براین باور است که آنچه تاکنون در مورد آنفلوآنزای نوع A توسط وزارت بهداشت اتفاق افتاده درست است و مشکلی نبوده، ان شاءالله در ادامه هم در کارشان موفق باشند. او با تاکید بر این مطلب که از وزارت بهداشت خواهش کردم حتماً در وارد کردن واکسن آنفلوآنزای نوع A به کشور دقت کنند و عجله نکنند، به گفته دکتر گویا استناد کرد که بعضی از واکسن هایی که در برخی کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفت عوارضی داشت و مردم را نسبت به آنها بدبین کرد، به همین دلیل در برخی کشورها اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت.

اگر چه یکی از نگرانی هایی که مرندی به آنها اشاره دارد اعلام مبلغ هنگفتی است که قرار است با عجله برای واردات این واکسن پرداخت شود، این تذکر را می دهد که اگر این واکسن ها عوارض داشته باشند و مردم نسبت به آن بدبین شوند و استقبال نکنند، در این صورت هم خسارت سنگینی متوجه کشور و وزارت بهداشت می شود. به گفته او وزارت بهداشت در وارد کردن واکسن به هیچ عنوان دیر اقدام نکرده است چراکه واکسنی برای این ویروس در دنیا ساخته نشده بود. پس از اینکه این ویروس ظاهر شد کشورها شروع به ساخت واکسن کردند. اگر جایی در ساخت واکسن تعلل کرده انستیتو حصارک ایران است، چراکه سازمان بهداشت جهانی مانند کشورهای دیگر به آنها امکانات و پول داد تا واکسن بسازند. کشورهای دیگر به سرعت اقدام کردند اما این اقدام در انستیتو رازی ایران به درستی انجام نشد، بنابراین وزارت بهداشت راهی نداشت جز اینکه صبر کند تا واکسن مطمئنی ساخته شود و بتواند آن را وارد کند. در این شرایط رئیس آموزش و پرورش شهر تهران درباره وضعیت مدارس در پیشگیری از آنفلوآنزای نوع A تا روز دوشنبه گفت؛ تنها یک دانش آموز در تهران به این بیماری مبتلا شده و مورد دیگری در مدارس مشاهده نشده است و هیچ مدرسه یی در هفته گذشته در شهر تهران به علت شیوع این بیماری تعطیل نشده است. از سوی دیگر علی سلیمانی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران نیز در این باره گفت؛ طی یک هفته گذشته هیچ مدرسه یی تعطیل نشده و آمار دانش آموزان مبتلا که 19 نفر بود کاهش یافته است. این اظهارات در حالی از سوی مقامات وزارت آموزش و پرورش مطرح می شود که فیروزجایی رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت تاکنون 14 دانش آموز در کشور به علت ابتلا به آنفلوآنزای نوع A فوت کرده اند. بنا بر آمارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، تاکنون 100 نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزای نوع A جان خود را از دست داده اند. آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در حالی اعلام می شود که مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت نسبت به ابتلای حجاج به آنفلوآنزای نوع A هشدار داده و تاکید کرده است؛ ممکن است این افراد در بازگشت به کشور تا یک هفته بدون علامت بیماری باشند. دکتر محمود سروش در گفت وگو با مهر گفته است؛ حجاج باید توجه داشته باشند هنگام بازگشت از خانه خدا چنانچه علائم مشابه آنفلوآنزا دارند به پایگاه های مراقبت های بهداشتی مستقر در فرودگاه های کشور مراجعه کنند. سروش با تاکید بر پرهیز از تماس نزدیک حجاج با افراد در معرض خطر گفت؛ حجاج باید تا یک هفته از روبوسی و دست دادن و در آغوش گرفتن افراد خودداری کنند. با این حال مدیریت شهری نیز همچنان در راستای جلوگیری از گسترش این بیماری در سیستم تهویه مترو برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای نوع A تغییراتی را به وجود آورده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت؛ برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع A تغییراتی در سیستم تهویه ایستگاه های مترو ایجاد شده که بر اساس آن کمتر از هشت دقیقه به طور کامل هوای ایستگاه ها عوض می شود و با جابه جایی سریع حجم هوا می توانیم تا حد زیادی احتمال انتقال این بیماری را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha