دیگر اسید پاش ها نگران تامین اسید نیستند. می توانند از طرق فضای مجازی یا حتی یک تلفن اسید مورد نظر را برای وقوع جرم دریافت کنند. چشم مسئولان روشن ...!

ارائه تسهیلات ویژه به اسید پاش های تهرانی؛ چشم مسئولان روشن!

سلامت نیوز:دیگر اسید پاش ها نگران تامین اسید نیستند. می توانند از طرق فضای مجازی یا حتی یک تلفن اسید مورد نظر را برای وقوع جرم دریافت کنند. چشم مسئولان روشن ...!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از موج، اسیدپاشی از جمله اعمال ناجوامردانه‌ای است که معمولاٌ در ایران برای زنان اتفاق می‌افتد و این کار آینده و زندگی فرد را تا پایان عمر تباه می‌کند. در قانون برای این کار مجازات درنظر گرفته شده و آمده است: هر فرد عمداً با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر موجب قتل کسی بشود به مجازات اعدام و اگر موجب مرض دائمی یا فقدان یکی از حواس مجنی علیه گردد به حبس جنایی درجه یک و اگر موجب قطع یا نقضان یا از کار افتادن عضوی از اعضا شود به حبس جنایی درجه دو از دو سال تا ده سال و اگر موجب صدمه دیگری شود به حبس جنایی درجه دو از دو سال تا پنج سال محکوم خواهد شد.

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور به طور متوسط در سال بیش از 2000 نفر بر اثر سوختگی در کشورمان جان خود را از دست می‌دهند. به گفته محمد جواد فاطمی رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه ایران سوختگی در ایران حدود ۸ برابر متوسط جهانی است و این در حالی است که ما حتی از کشور‌هایی که با ما از لحاظ اقتصادی و اجتماعی هم سطح هستند، شرایط بدتری داریم. طبق آخرین آمار اعلام شده توسط پزشکی قانونی در پایان سال 94 در کشور 1567 نفر بر اثر سوختگی از بین رفتند که سهم تهران دو برابر شهرهای دیگر بوده است. بخشی از این سوختگی‌ها ناشی از سوختگی با اسید است که سهولت و دسترسی آسان به اسید و استفاده از این روش نادرست برای انتقام گیری توسط افراد باعث بالا رفت این آمار شده است.

پرونده های داغ اسیدپاشی در ایران
در سال‌های اخیر زنان زیادی بر اثر اسیدپاشی آسیب جدی دیده یا جان خود را از دست داده اند. پرونده‌های زیادی در این موردتشکیل شده که یکی از مهمترین آنها که هنوز هم ادامه دارد و پرونده آمنه بهرامی است که در پاییز سال 83 توسط خواستگارش مورد اسید پاشی به صورت قرارگرفت. یکی دیگر از قربانیانی که پرونده پرسروصدایی داشت، معصومه عطایی بود که در شهریور سال 89 از سوی پدرشوهر سابقش مورد اسیدپاشی قرار گرفت. اعظم مظاهری هم یکی دیگر از این افراد بود که در فروردین سال 91 از سوی یکی از همکارانش با سه لیتر اسید مورد حمله قرار گرفت و تاکنون بیش از سی عمل داشته است. محسن مرتضوی و طاهره بهرامی هم از جمله افرادی هستند که قربانی این عمل زشت شدند. سال 93 در اصفهان پرونده اسیدپاشی‌های زنجیره ای برای 15 نفر از زنان در این شهر اتفاق افتاد که با پیگیری ها عاملان این کار شناسایی و دستگیر شدند.

بازار اصلی خرید و فروش مواد شیمیایی و اسید در مرکز شهر تهران قرار دارد. در بازار تهران و یکی از پر رفت و‌آمدترین مناطق شهر، اسید به راحتی خرید و فروش می‌شود و بدون هیچ مانعی می‌توان به این ماده خطرناک و خانمان‌سوز دسترسی پیدا کرد. البته این تا زمانی صحت دارد که ندانند شما برای چه منظوری از آنها سوال می‌کنی اما وقتی پای خبرنگار و رسانه در میان باشد، همه حرف‌های قبل را انکار می‌کنند. در خیابان ناصر خسرو که قدم می‌زنی صدای دارو دارو با وجود ماموران از گوشه و کنار شنیده می‌شود. اما هدف ما بازار اسیدفروشان است تا درباره خرید و فروش آسان انواع اسید گزارش تهیه کنیم.

ارسال اسید با پیک موتوری
کوچه امام جمعه به بازار اسیدفروشان معروف است اما مکان اصلی اسید فروشان کوچه خدابنده لو است که همه نوع مواد شیمیایی و اسید در آنجا به فروش می‌رسد. اکثر مغازه‌ها خالی هستند و بیشتر از چند میز وصندلی نیست اما چندین نفر نشسته‌اند و چشم به مشتریان دارند که چه نوع موادی می‌خواهی. برخی مغازه‌ها هم علاوه بر فروش اسید تجهیزات این کار، انواع سم، اسپری، قرص‌های مختلف شیمیایی، سایر مشتقات مثل اسانس عطر و مواد آرایشی، اسانس مواد خوراکی و چای و ... عرضه می‌کنند. جالب اینجاست که همه می‌گویند خریدتان را پیک کنید، یعنی می‌توانیم با تلفن هم خریدمان را سفارش دهیم و پیک موتوری آن را تحویل می‌دهند.

رقیب عشقی داری اسید سولفوریک بخرید!
برای دور اول فقط می‌خواهیم قیمت و مقدار فروش اسید را در بین مغازه داران بسنجیم. برایشان زیاد فرقی ندارد که شما چه میزان اسید بخواهید. وقتی در مورد نوع اسید سوال می‌کنیم اولین حرفی که به زبان می‌آورند این است که می‌خواهی از چه کسی انتقام بگیری؟ اسید بالای 90 درصد با اسید 20درصد کمی فرق دارد و با احتیاط بیشتری کار می‌کنند. اولین پیشنهادشان جوهرنمک است اما میزان درصدش تفاوت دارد. در یکی از پاساژهای درون کوچه وقتی از دلیلم برای مصرف اسید مطمئن شدند به راحتی آدرس انبار را دادند تا هر مقدار لیتر یا تعداد بشکه‌ای که می‌خواهم خریداری کنم. از مغازه‌داری دیگر سراغ اسید سولفوریک و نیتریک را گرفتم که یکی از مغازه داران با خنده گفت:«شکست عشقی خوردی یا می‌خواهی رقیب عشقی‌ات را نابود کنی؟» به گفته یکی از مغازه‌داران همه فروشنده‌ها، اسید اصل و خوب ندارند. به دلیل اینکه درون اسیدها آب و مواد دیگری اضافه می‌کنند، غلظت واقعی ندارد. البته به قول یکی از فروشنده‌ها اگر بخواهی یکی را بسوزانی با همین جوهرنمک هم می‌شود اما افرادی که به آن شکل سوزانده می‌شوند با اسید نیتریک درصد بالاست که سنگ را هم آب می‌کند چه برسد به صورتشان، آن بلا سرشان می‌آید.

اسید سولفوریک 30 هزار تومان
مغازه به مغازه کوچه را می‌گردیم اما نکته جالب در میزان قیمت اسیدها است. البته تفاوت زیادی بین جوهرنمک و اسیدهای درصد بالا نیست از لیتری 5 هزار تومان تا لیتری 7 هزار تومان به فروش می‌رسد. همه فروشندگان ظرف 4 لیتری را به مشتری پیشنهاد می‌دهند و کار خطرناک آنها نگهداری ظرف‌های اسید است که در مغازه‌های کوچک زیرمیز یا کنار صندلی‌شان می‌گذارند و برای فروش دست به نقد هستند. درواقع اسید نیتریک و سولفوریک کمی گرانتر است اما با 30 تا 90 هزار تومان می توان یک ظرف 4 لیتری  اسید سوزان خرید.

بر اساس قیافه اسید می فروشیم
یکی از فروشندگان اسید دانشجوی مهندسی شیمی است که اطلاعات کافی در این مورد دارد اما امیرمسعود.الف هم مانند سایر فروشندگاه تنها ملاک فروش اسید درصد بالا را قیافه، سن، رفتار و دلیل مشتری عنوان می‌کند و می گوید: « چهره مشتری و حرف‌هایش برای ما ملاک فروش است، ما به هر مراجعه کننده‌ای اسید درصد بالا نمی‌فروشیم و باید مطمئن شویم که برای چه کاری قصد دارند استفاده کنند. اگر پسرجوان یا چهره‌های مشکوک برای خرید بیایند، از فروش امتناع می‌کنیم.» انگار فروشنده ها کارشناس، رفتار شناس و پلیس شده اند!
او درباره دسترسی آسان و بدون مجوز به اسید می‌افزاید:« کسی برای فروش مجوز نمی‌خواهد و همه به فکر کسب درآمد هستند چون برای هرکاری می‌توان از اسید استفاده کرد واین بستگی به مشتریان دارد.»

این گزارش در حالی از وضعیت نامناسب خرید و فروش اسید در پایتخت گلایه دارد که در سالهای گذشته موضوع انتقال این صنف به خارج شهر مطرح شده بود. همچنین کارشناسان و صاحب نظران از دولت و اتحادیه خواسته بودند تا خرید و فروش این کالا را با نظارت بیشتری انجام دهند که همچنان این مهم محقق نشده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha