عضو کمیسیون بهداشت‌ودرمان در مجلس توجه به ضمانت اجرایی را در تدوین سندجامع سبک‌زندگی ضروری خواند وگفت: دولت در سند مذکور باید حمایت دارویی و بیمه‌ای از زوجین‌نابارور و پوشش بیمه‌‌ای زایمان را لحاظ کند.

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت‌ودرمان در مجلس توجه به ضمانت اجرایی را در تدوین سندجامع سبک‌زندگی ضروری خواند وگفت: دولت در سند مذکور باید حمایت دارویی و بیمه‌ای از زوجین‌نابارور و پوشش بیمه‌‌ای زایمان را لحاظ کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رسول خضری در توضیح مصوبه اخیر مجلس درمورد تهیه لایحه سند جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی زندگی از سوی دولت و توجه به پوشش بیمه‌ای زایمان و درمان ناباروری در تدوین این سند، گفت: تدوین اسناد بسیار مناسب است اما عدم اجرای این اسناد و راهبردی نبودن آنها مشکل ساز شده، به عنوان نمونه بیمه پایه همگانی در سال 72 مصوب اما با 20 سال‌ تاخیر در سال 93 اجرایی شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت توجه به ضمانت اجرایی قوانین در زمان تصویب آنها، تصریح کرد: دولت در زمان تهیه لایحه مذکور باید توجه جدی به حمایت های بیمه‌ای، درمانی و دارویی از زوجین نابارور داشته و در سه بخش اتاق عمل و خدمات آزمایشگاهی، هزینه معاینات و بررسی‌های پاراکلنیکی و هزینه دارو اعتبارات لازم را به صورت واقع بینانه درنظر گیرد.

وی پوشش بیمه درمان ناباروری در لایحه سند جامع سبک زندگی اسلامی-ایرانی تاکید کرد وگفت: برخی از بیمه‌های تکمیلی مانند بانک‌ها در حال عقد قراردادهایی برای پوشش خدمات ناباروری هستند در حالیکه بیمه تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان در این زمینه عملکرد مناسبی نداشته و کند عمل می کنند، بنابراین سند دولت می‌تواند الزاماتی هم برای بیمه تامین اجتماعی و سلامت ایرانیان ایجاد کند.

خضری با انتقاد از اینکه درمان ناباروری در کشور تعرفه مشخص ندارد و هزینه‌ها به صورت متغیر ونامتناسب تعیین می‌شود، گفت: در تدوین سند جامع سبک زندگی اسلامی-ایرانی باید بر واقعی دیده شدن هزینه‌های درمان ناباروری تاکید شود تا در حق مردم و مراکز درمان ناباروری اجحافی صورت نگیرد، همچنین درخصوص مرخصی و بیمه زایمان هم وظایف شفاف شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: هرچند سند جامع سبک زندگی اسلامی-ایرانی با تاکید بر شرایط مذکور تاثیراتی بسیار داشته و مشکلاتی زیادی را حل می‌کند اما چنانچه اقدامات تنها محدود به تدوین سند بدون توجه به ضمانت اجرایی آن شود بی فایده خواهد بود.

وی با بیان اینکه کمبود منابع وضعف مدیریت‌ از مهم‌ترین عوامل اجرا نشدن مصوبات قانونی است، افزود: متاسفانه در کشور از مدیران اجرایی قوی استفاده نمی‌شود به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها و وزراتخانه‌ها در تب بی مدیریتی می سوزند.

خضری نقص اجرای قوانین به دلیل کمبود اعتبارات را حدود 30 درصد دانست و گفت: حدود 70 درصد مشکلات که تاثیر منفی هم در کشور به جا گذاشته، ضعف مدیریت‌ است که این موضوع روند اجرای برنامه‌های توسعه کشور را نیز با مشکل مواجه کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با بازنگری در مدیریت‌ اجرایی کشور نه تنها برای اجرای سند جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی زندگی بلکه برای اجرای سایر قوانین کشور با قدرت و شدت بیشتری پیش‌ خواهیم رفت اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت بدین شکل نیست.

 نمایندگان مردم در خانه ملت دولت را موظف به تهیه لایحه سند جامع سبک زندگی اسلامی- ایرانی و ارائه آن به مجلس کردند  که در ماده الحاقی این مصوبه بر رفع موانع ازدواج، کاهش سن ازدواج، پوشش بیمه ای زایمان و درمان ناباروری، آموزش و توانمندسازی خانواده تاکید شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha