عضو هیات مدیره انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: گره های تیروئیدی بدخیم می توانند عامل بروز سرطان تیروئید باشند، بنابراین لازم است علائم بالینی این بیماری همچون بروز برجستگی در ناحیه گردن تحت بررسی های پزشكی قرار گیرد.

كم كاری یا پركاری تیروئید در بروز سرطان نقشی دارد؟

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: گره های تیروئیدی بدخیم می توانند عامل بروز سرطان تیروئید باشند، بنابراین لازم است علائم بالینی این بیماری همچون بروز برجستگی در ناحیه گردن تحت بررسی های پزشكی قرار گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دكترعلیرضا استقامتی روز چهارشنبه درحاشیه بیست و هفتمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی  اظهار كرد: شایع ترین بیماری های غدد بعد از دیابت، بیماری های مربوط به غده تیروئید است و یكی از شایع ترین مشكلات تیروئیدی، گره های تیروئید هستند.


وی در مورد آمار ابتلا به گره های تیروئیدی گفت: در گذشته كه از روش تصویربرداری سونوگرافی كمتر استفاده می شد و چندان معمول نبود، آمار ابتلا حدود چهار درصد جمعیت كل جهان بود اما امروزه با استفاده از سونوگرافی این آمار به بیش از 50 درصد رسیده است.


استقامتی اظهار كرد: سرطان تیروئید حدود چهار تا پنج درصد از گره های تیروئیدی را تشكیل می دهد و بسیاری از آنها گره های خوش خیم تیروئیدی هستند كه با تشخیص زودهنگام می توان آنها را كنترل و درمان كرد.


وی با بیان اینكه بسیاری از این گره ها بدون علامت هستند و افراد به طور اتفاقی به وجود آن پی می برند، افزود: با اینكه درصد كمی از این گره ها به سرطان تیروئید تبدیل می شوند، لازم است افراد با مشاهده كوچكترین برجستگی در ناحیه گردن برای انجام بررسی های لازم به پزشكان مربوطه مراجعه كنند.


استقامتی گفت: از آنجایی كه منطقه تیروئید به راحتی قابل مشاهده و بیماری های آن نیز به آسانی قابل تشخیص و درمان است، می توان با انجام سونوگرافی و نمونه برداری نوع بیماری و خوش خیم یا بدخیم بودن آن را تشخیص داد.


وی در مورد درمان سرطان تیروئید توضیح داد: اگر گره تیروئیدی خوش خیم باشد با درمان های دارویی برطرف می شود و اگر بدخیم باشد با جراحی می توان آن را درمان كرد.
استقامتی گفت: به طور كلی بیشتر سرطان های تیروئید، سیر آهسته و كندی دارند و با جراحی و مصرف ید درمان می شوند.

** كم كاری یا پركاری تیروئید نقشی در بروز سرطان تیروئید ندارد
عضو هیات علمی انجمن متخصصان داخلی در مورد كم كاری و پركاری تیروئید و نقش احتمالی آنها در بروز سرطان تیروئید گفت: این مشكلات تیروئیدی نقش مستقیمی در بروز سرطان تیروئید ندارند و بررسی ها نشان می دهد كه اغلب گره های تیروئید كه سرطانی می شوند، كم كار یا پركار نبوده اند.

** جهش های ژنتیكی تحت تاثیر عوامل محیطی عامل بروز سرطان تیروئید
استقامتی اظهار كرد: جهش های ژنتیكی تحت تاثیر عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و رژیم نادرست غذایی از جمله عوامل بروز سرطان تیروئید به شمار می روند.
وی در مورد تاثیر پارازیت ها در بروز سرطان تیروئید نیز گفت: در این مورد هیچ نوع شواهد علمی و اثبات شده ای وجود ندارد بنابراین نمی توان در این خصوص اظهارنظر كرد، البته این به معنای نفی تاثیر آن نیست.


به گفته استقامتی، انجام این نوع مطالعات بسیار سخت است چراكه باید گروهی از افراد به صورت مداوم در معرض پارازیت ها قرار گیرند تا تاثیر آن مورد بررسی قرار گیرد كه عملا نمی توان این كار را انجام داد.


وی افزود: بنابراین اثبات این مسائل بسیار دشوار است اما به نظر می آید كه ژن ها تحت تاثیر این تشعشعات قرار خواهند گرفت و طبیعتا اشعه های یونیزان و امواج مضر در درازمدت تغییراتی ایجاد می كنند كه البته این تاثیرات فقط شامل سرطان نیست و می تواند بیماری های دیگری نیز ایجاد كند.


استقامتی در مورد آمار مبتلایان به سرطان تیروئید در ایران گفت: آمار دقیق كشوری نداریم اما شواهد نشان می دهد كه این بیماری رو به افزایش است؛ به طور كلی به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به سلامتی خود و مراجعه بیشتر آنها برای معاینات دوره ای، شمار بیشتری از مبتلایان به سرطان شناسایی می شوند.

بیست و هفتمین كنگره سالیانه جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران از روز گذشته 14 اردیبهشت ماه تا 17 اردیبهشت ماه در مركز همایش های رازی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha