«نشست بین المللی سلامت و سبک زندگی: تهدیدات جهانی خاک» با همکاری نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و حضور کارشناسان مطرح جهانی از کارگروه تخصصی میان دولتی خاک (آی تی پی اس) آغاز به کار کرد.

فائو نشست بین المللی تهدیدات جهانی خاک را در ایران افتتاح کرد

سلامت نیوز:«نشست بین المللی سلامت و سبک زندگی: تهدیدات جهانی خاک» با همکاری نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران به میزبانی دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و حضور کارشناسان مطرح جهانی از کارگروه تخصصی میان دولتی خاک (آی تی پی اس) آغاز به کار کرد.

به گزارش سلامت نیوز این نشست دو روزه (15 و 16 اردیبهشت 1395) که در چارچوب همکاری میان دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران، دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و دبیرخانه پیشبرد علوم و فن آوری جهان اسلام برگزار شد، به مواردی همچون تهدیدات خاک، روش های سنجش و ارزیابی، استراتژی های احیاء و مدیریت پایدار خاک، اکوسیستم ها و رفاه انسانی می پردازد. 
کارشناسان کارگروه تخصصی میان دولتی خاک که از کشورهای استرالیا، عراق، لبنان، مالزی، پاکستان، روسیه و ترکیه در این نشست حضور دارند با ارائه مشاوره های لازم به طرف های ایرانی چارچوب لازم برای  همکاری میان ایران و سایر کشورها از مناطق مخلتف را فراهم می آورند. این کارشناسان همچنین در خصوص تبادل تجارب و دانش مدیریت خاک، حفاظت و  همچنین بهره برداری از آن بحث و تبادل نظر می کنند.
آقای سرج ناکوزی، نماینده فائو در جمهوری اسلامی ایران، در پیامی مکتوب به مناسبت برگزاری این نشست با خاطر نشان ساختن انتخاب سال 2015 به عنوان سال جهانی خاک تصریح کرد: بر اساس گزارش وضعیت منابع جهانی خاک که توسط فائو در دسامبر این سال منتشر شد، خاک های جهان در شرایط متوسط، ضعیف و بسیار ضعیف (از لحاظ کیفی) قرار گرفته اند.
وی در پیام خود برای افتتاحیه این نشست افزود: این دورنما در حال وخیم تر شدن است، مگر اینکه تدابیر جدی توسط افراد، بخش خصوصی، دولت ها و سازمان های بین المللی اتخاذ گردد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از موفقیت های سال جهانی خاک جلب حمایت ها به منظور مشارکت دادن  خاک در اهداف توسعه پایدار بود، خاطر نشان ساخت، نیاز به حافظت و احیای خاک و اراضی تخریب شده هم اکنون در این اهداف گنجانده شده است.
شایان ذکر است، کارگروه تخصصی میان دولتی خاک (آی تی پی اس) در تاریخ 11 و 12 ژوئن 2013 طی برگزاری نخستین مجمع عمومی مشارکت جهانی خاک در مقر اصلی فائو (واقع در رم – پایتخت ایتالیا) تشکیل شد.
این کارگروه متشکل از 27 کارشناس مجرب در حوزه خاک از تمامی مناطق جهان است. کارکرد اصلی آی تی پی اس ارائه مشاوره های علمی و فنی همراه با راهکارهایی در خصوص مشکلات جهانی خاک به مشارکت جهانی خاک به صورت پیش فرض و پاسخ به درخواست های مطرح شده توسط موسسات جهانی و منطقه ای است. آی تی پی اس همچنین در جهت جلب حمایت ها  برای تقویت مدیریت پایدار خاک از طریق قرار گرفتن آن در دستورکار های متفاوت توسعه پایدار گام بر می دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha