چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳

باز ماندن از تحصیل برای كودكان اتباع خارجی یكی از دغدغه‌های آموزشی چند سال اخیر ایران بوده است.

امكان تحصیل اتباع غیرقانونی در ایران فراهم شد

سلامت نیوز: باز ماندن از تحصیل برای كودكان اتباع خارجی یكی از دغدغه‌های آموزشی چند سال اخیر ایران بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، اتباع خارجی برای تحصیل باید مجوز رسمی اقامت در ایران را داشته باشند اما بسیاری از اتباع خارجی به شكل غیر قانونی وارد كشور شده و درحال زندگی و كار هستند. برای كودكان اتباع غیر قانونی  امكان تحصیل وجود نداشت تا اینكه اوایل سال گذشته مقام معظم رهبری دستوری مبنی بر ثبت‌نام اتباع افغانستانی را صادر كرد.

اكنون بعد از گذشت یك سال دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از تسهیل آموزش اتباع خارجی در کشور با تصویب دولت خبر داده و گفته است مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با مشارکت دستگاه های ذی‌ربط عضو، اصلاح آیین‌نامه مربوطه که در سال ۱۳۸۳ تصویب شده بود را در دستور کار قرار داد و پس از جلسات متمادی کارشناسی و اخذ نظر دستگاه‌های ذی ربط، اصلاحیه آن را از طریق وزیر دادگستری به دولت ارسال  كرده و بلافاصله در دستور کار کمیسیون اجتماعی دولت قرار گرفت؛ که این کمیسیون هم در جلسات اصلی و فرعی و با حضور نمایندگان سازمان‌ها و کارشناسان، این آیین‌نامه را اصلاح كرد و درهفته گذشته به تصویب نهایی دولت رساند.

الوندی می افزاید: از نکات برجسته این آیین‌نامه می‌توان به انعطاف و تنوع در مدارک معتبر برای تسلیم به آموزش و پرورش اشاره کرد که کارت ویژه حمایت تحصیلی نیز به مدارک معتبر قبلی اضافه شده است؛ این کارت توسط واحدهای اتباع خارجی وزارت کشور و صرفا برای تحصیل اتباع، صادر می شود و نزد آموزش و پرورش هم معتبر است. دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: به نظر می‌رسد با لغو آیین‌نامه سال ۸۳، وزارت آموزش و پرورش با خیالی آسوده نسبت به توسعه آموزش برای اتباع خارجی به ویژه پناهندگان افغانی مبادرت خواهدكرد؛ ضمن اینکه دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیز وزارت امور خارجه را در خصوص پیش بینی اعتبارات داخلی و کمک‌های بین المللی مکلف کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha