بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان غلات آمریکا، کشت محصولات تراریخته‌ که تاییدیه بازارهای جهانی ندارد را ممنوع کردند، این تصمیم بدنه بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات جهان را که سال‌هاست از بذور تراریخته استفاده می‌کنند لرزاند.

منع کشت محصولات تراریخته از سوی شرکت‌های بزرگ

سلامت نیوز:بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان غلات آمریکا، کشت محصولات تراریخته‌ که تاییدیه بازارهای جهانی ندارد را ممنوع کردند، این تصمیم بدنه بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات جهان را که سال‌هاست از بذور تراریخته استفاده می‌کنند لرزاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس مونسانتو شرکت آمریکایی است که سالهاست محصولات تراریخته تولید می‌کند و به نوعی مصرف بذر محصولات کشاورزی دیگر کشورها را برای خودش انحصاری کرده‌ است، همچنین این شرکت در زمنیه تولید انواع سموم کشاورزی فعالیت می‌کند که بسیاری از آنها مانند رانداپ خسارات بیش از اندازه‌ای به سلامت غذایی و محیط زیست وارد کرده است.

 خبرگزاری رویترز نوشت: هم اکنون شرکت‌های تولیدی آمریکا، 19 واریته ذرت را که در بازارهای جهانی تاییدیه مصرف ندارد،‌ممنوع کرده‌اند.

به تازگی شرکت آمریکایی«سی‌اچ‌اس» هم تاکید کرده است،‌شرکت‌های تولیدی در آمریکا از کشت هر گونه بذور دستکاری ژنتیکی شده که هنوز مورد قبول شرکت‌های جهانی نیست، اجتناب کنند.

رئیس این شرکت گفته است«من فکر می‌کنم که باید سالمترین محصولات را به زنجیره غذایی دنیا وارد کنیم» شرکت سی‌اچ‌اس رویه‌ای را از سال گذشته اغاز کرد ه است محصولی که تاییدیه جهانی ندارد را خرید و فروش نمی‌کند.

بر اساس این گزارش شرکت‌های آمریکایی با اتخاذ چنین تصمیمی نمی‌خواهند از بحرانی که در سالهای 2013 و2014  اتفاق افتاد، تکرار شود، در آن سالها چین محموله‌های ذرت از آمریکا را که این تاییدیه را نداشت، عودت دادند.

آمریکا، بزرگترین کشور تولید کننده محصولات دستکاری ژنتیکی در جهان است و این کار را با هدف مقابله با حشرات موذی و مقابله با بیماریها انجام داده است که اکنون به  مصیبت جهانی تبدیل شده است.اما به نظر می‌رسد این روند به خطری برای تجارت جهانی تبدیل شده است

بسیاری کارشناسان سلامت مصرف محصولات تراریخته را برای سلامتی مضر می‌دا نند و ریشه برخی سرطانها را ااستفاده از این محصولات عنوان می‌کنند، همچنین بررسی‌ها نشان داده است استفاده از محصولات تراریخته موجب اختلالات کبدی، نازایی و تولدهای ناقص می‌شود

سورن اسکوردر، رئیس شرکت بونگی در آمریکا گفت: فروش محصولات تراریخته بدون داشتن تاییدیه ریسک بزرگی است.وی در یک مصاحبه  گفت: « این یک موقعیت بدی است که ما اقدام به تولید و فروش محصولات تراریخته بکنیم که هیچ مقبولیت جهانی ندارد»

آخرین محصولی که از تولیدات شرکت مونسانتو حذف شد،‌ «سویا اکستند» است که به روش دستکاری ژنتیکی اصلاح شده بود و این بذر امسال در کانادا و آمریکا کشت شده است

این شرکت آمریکایی با این ترفند که به زودی تاییدیه این نوع بذر از سوی اتحادیه اروپا صادر خواهد شد، 3 میلیون کشاورز آمریکایی را مجبور کرد از این نوع سویا بکارند که 4 درصد کل مساحت کشت این محصول را در آمریکا شامل می‌شد،  همچنین در کاناد ا هم کشاورزان  420 هزار آکر از زمین‌ها ی خود را به کشت این نوع سویا اختصاص دادند.

در حالی که صدور این تاییدیه از سوی اتحادیه اروپا انجام نشده است، سخنگوی شرکت مونسانتو آمریکا گفته‌ است، هر هفته‌ای که می‌گذرد، سطح کشت این نوع سویا در آمریکا کم و کمتر می‌شود.

بنابراین شرکت مونسانتو مجبور شده است با عقب‌نشینی از موضع خود، به کشاورزان بگوید در صورت انصراف از کشت سویای تراریخته، واریته دیگری را برایش ارسال خواهد کرد.

دو شرکت معروف آمریکایی بونگه و سی‌اچ است گفته‌اند که به هیچ عنوان حاضر نخواهند بود سویای تراریخته را بپذیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha