وقتی در رسانه ها گزارش های تکراری ازخودکشی جوانان را میبینیم( مثلا خودسوزی نوجوانی بدلیل ماشین نخریدن پدر برای او و دیگری به بهانه ای دیگر)، آیا این سوال را در ذهن زنده نمیکند که جوانان این مملکت به چه اپیدمی دچار شده اند؟

دلیل افزایش خودکشی و جنایت در جوانان چیست؟

سلامت نیوز-*دکتر قاسم قارون: وقتی در رسانه ها  گزارش های تکراری ازخودکشی جوانان را میبینیم( مثلا خودسوزی نوجوانی بدلیل ماشین نخریدن پدر برای  او  و دیگری به بهانه ای دیگر)، آیا این سوال را در ذهن زنده نمیکند که جوانان این مملکت به چه  اپیدمی دچار شده اند؟

به گزاش سلامت نیوز کافیست  به آمار جرم و جنایت های ماه گذشته  دقت  کنید، از مزاحمت ها تا تجاوز و خودکشی، زن و شوهرکشی و غیره. آیا دلیل این  تشدید همان ضرب المثل صد ساله آلمانی نیست که میگوید : به فیلیپ بی قرار(Zappel Phlipp) شکلات نده! به این دلیل که شکلات ( یا کاکائو) باعث تشدید علائم بیش فعالی می شود.

البته در مورد جوانان ما عوامل عدیده  و متنوع است. از جمله موضوعی که 50 سال پیش تران رندولف(Theron G. Randolph) تحت عنوان عدم تحمل غذایی (Food Intolerance) درعمل نشان داد.

اگر این نیست پس  چه تغییر فاحشی این سالهای اخیر در ارتباطات و آموزشهای خانوادگی اجتماعی رخ داده که همه فکر می کنند استفاده از مواد روان گردان اینچنین آمار جنایات را در ایران بالا برده است بطوریکه که مردمی که در رفاه مادی هستند هم باید دائم نگران بازگشت بسلامت بچه های خود به منزل باشند؟ این در شرایطی است که شکرخدا کشور ایران در وسط  جهنم (درگیری های کشورهای خاورمیانه) یکی ازامن ترین نقاط دنیا است. جای تاسف نیست ؟


 بنظر من این هیچ چیز نیست جز تشدید علائم سندرم بیش فعالی یعنی یکی از 51 نوع بیماری خود ایمن (Autoimmunity)  که  در نتیجه اشباع ظرفیت دفاعی بدن یا عدم تحمل، باعث بهم ریختگی سیستم تعادل ( بیوسایبرنتیک) و در نتیجه  بیماری زایی  می شود.در بیماری بیش فعالی نشانه های  بیماری روی سیستم اعصاب و روان بروز کرده است .

توضیح این اصول در رابطه با بیماری ام اس - یک بیماری حساسیتی –قبلاً داده شده است.
عوامل اشباع کننده سیستم دفاعی بدن را نیز قبلا گفته بودیم  که عبارتند از:
۱. بیماریهای عفونی

2. دارودرمانی مزمن

3. استرسهای خانوادگی و اجتماعی

4. مسمومیت و استرس های زیست محیطی

5. مواد مخدر و حتی مواد انرژی زا و مشابه ، سیگار و الکل

6. مواد افیونی  

7. تغذیه نا مناسب و عدم تحمل غذائی

8.  تغذیه صنعتی و موادافزودنی ازجمله مواد مزه ا ی و رنگی و نگهدارنده 

9. مهمتر از همه بیماریهای دندان

در مورد بیماری بیش فعالی  نباید فراموش کرد که بچه های بیش فعال فوق العاده با هوش هستند و همان گونه که معروف است این بچه ها زیادی با جنب و جوشند و آرامش ندارند. چون بیش از آنکه بتوانند خواسته های  خود را بیان و تشریح  کنند میفهمند.


لذا بچه های بیش فعال خرد سال  از این عدم ارتباط و تفاهم در کودکی رنج میبرند  و با گریه هایی هیستری و دست و پا زدن ها عکس العمل و پاسخ میدهند. در مقابل چون والدین  کودک هم  نمیتوانند این مسئله را درک کنند با فریاد متقابل سر بچه و حتی با تنبیه بدنی و فیزیکی او  و یا متوسل شدن به داروهای آرام بخش با فرزند بیش فعال خود رفتار میکند.


به همین دلیل هم دارو درمانی گذشته ازاثرات جانبی ،  دراز مدت بی نتیجه  است.
 بهترین تست و تائید این دلیل جدی گرفتن و صحبت با این موجودات بیگناه و در عمل واگذاری مسئولیت کارهای دو یا سه سال بیش از سنشان  به  آنها است .


یکی دیگر از دلائل این تشخیص، رفتار بچه های بیش فعال بعداً در مدرسه است که نقش خرگوش در مسابقه با لاک پشت را بازی میکنند و چون بیشتر و زودتر از دیگران حل مسائل را میدانند ، اصلاً بخودشان  زحمت فکر کردن نمیدهند و در نتیجه به بازیگوشی، تنبلی و یا به بی حوصلگی متهم میشوند.


لذا بهترین درمان برای این بچه ها ، بیشترجدی گرفتن آنها و واگذاری مسئولیت  کارهای مشکلتر ازهمسن و سالهای آنها است ، که در کنار آن باید با پرهیز از بیخوابی ، موادغذائی نا سازگار(لبنیات نجوشیده ، مواد غذائی  صنعتی ، کنسروی و غریب ) و آلرژن ها مانند بادام زمینی ، کاکائو، غذاهای دریایی ، ادویه جات بخصوص دارچین و موادی که اختصاصاً در این فرد ایجاد عکس العمل میکنند ازهرنوع تحریک و در نتیجه عکس العمل ناخوشایند جلوگیری کرد .

توضیح اینکه در کنار بیش فعالی اطفال، اکثراً بیماریهای حساسیتی دیگر نیز در والدین بخصوص مادران این بچه ها مشاهده می شود که تاکنون با رژیم غذایی پرهیزی درمان موفق در این موارد را انجام داده ایم .


با این توضیحات و بدون مطرح کردن مسایل تئوری بی فایده  و همچنین بدون دارو درمانی شاید بتوان با جدی گرفتن این جوانان و واگذاری مسئولیت بیشتر به آنها در کنار پرهیزغذائی و دارویی از خیلی جنایات ناخواسته جلوگیری کرد.
 در غیر اینصورت:   کین ره که تو میروی به هیچ ستان است  !

* مؤسس و رئیس مؤسسه تشخیص و درمان درد در آلمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha