رییس همایش سالیانه انجمن روانپزشكان ایران با بیان اینكه بیماران روانی به نسبت افراد عادی خطر آسیب كمتری برای اجتماع دارند، گفت: بیشتر جنایاتی كه در صفحات حوادث روزنامه‌ها گزارش می‌شود نه از بیماران روانی بلكه از افرادی سر می‌زند كه به علت مدیریت نادرست مرتكب جنایت می‌شوند.

دكتر احمد جلیلی در حاشیه نهمین همایش سراسری انجمن روانپزشكان ایران در جمع خبرنگاران با ابراز این عقیده كه در سیستم ارزشیابی خدمات بهداشتی درمانی كشور فعالیت‌های فكری پزشكان كمترین ارزش را دارد گفت: مشكل اساسی نظام سلامت كشور كه به آن كمتر اندیشیده می‌شود وجود رابطه مالی بین پزشك و بیمار است.

وی با بیان اینكه با وجود سیستم بیمه‌ای دولتی هیچ گاه تعرفه‌های درمان واقعی نخواهد شد گفت: باید تعرفه‌ها متناسب با تورم تعیین شود.

رییس همایش سالیانه انجمن روانپزشكی ایران با بیان اینكه با بیمه شدن بیمار از طریق شركت‌های بیمه‌ای غیر دولتی، تعرفه‌ها واقعی و رابطه مالی پزشك و بیمار قطع خواهد شد ادامه داد: هیچگاه پزشكان با تعرفه‌های پایین تعیین شده حاضر به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌ای نیستند؛ از این رو كمترین تخلف پزشكان رعایت نكردن تعرفه‌ها خواهد بود.

جلیلی افزایش سرعت ویزیت بیماران را از دیگر تخلفات پزشكان به واسطه غیر واقعی بودن تعرفه‌ها برشمرد و افزود: تعرفه پزشكان متخصص ایرانی از همه كشورهای همسایه حتی بنگلادش و هند كمتر است كه این از سرانه بهداشت و درمان كم ناشی می‌شود.

وی، سرانه بهداشت و درمان 12 هزار تومانی ایرانیان را در مقایسه با سرانه چند صد دلاری برخی كشورها ناچیز دانست و یادآور شد: چنانچه شرایط و امكانات زندگی در نقاط دور افتاده كشور برای پزشكان فراهم شود در این صورت پزشكان حاضر خواهند بود برای ارائه خدمات در این مناطق زندگی كنند.

رییس انجمن روانپزشكان ایران با بیان اینكه نمی‌توان ادعا كرد كه همه جرم و جنایت‌ها از بیماران روانپزشكی سر می‌زند، حالت روانی را با بیماری روانی متفاوت عنوان كرد و افزود: ترس، خشم، عصبانیت، غم و اندوه، تحریك و تهاجم حالات روانی هستند اما برای تعیین بیماری بایستی روابطی در نظر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، دكتر جلیلی ادامه داد: نمی‌توان با انجام هر عمل ضد اجتماعی به فرد انگ شخصیت ضد اجتماعی زد بلكه وجود مجموعه‌ای از علائم موید وجود چنین شخصیتی است.

رییس همایش سالیانه انجمن روانپزشكی ایران، بهداشت روان را مرتبط با بهداشت عمومی دانست و افزود: روان ناسالم ناشی از مغز ناسالم است و بیماری‌های روان نظیر برخی بیماری‌های جسمی، نیازمند كنترل دائمی هستند.

دكتر جلیلی با بیان اینكه احساس غم و اندوه افسردگی نیست، هرچند افراد افسرده غمگین هستند افزود: افسردگی و اضطراب شایعترین بیماریهای روانپزشكی هستند اما پر سر و صدا ترین بیماریهای روانپزشكی نظیر اسكیزوفرنی شایع نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha