یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 182191

در حالی كه طی روزهای اخیر باز هم تكرار اشتباهات پزشكی منجر به مرگ پیرمرد 74 ساله به دلیل قصور پزشكی شده است اما بر‌خلاف تصور همه، این روزها بحث قصورات پزشكی بر سر زبان وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم نیست بلكه افزایش مزد درمان نقل این روزهای محافل مربوط پزشكی و محور اظهار‌نظرهای وزیر بهداشت است. وی به جای اظهار تأسف و نگرانی از حوادث ناشی از قصور پزشكی، بابت بلاتكلیفی بخش خصوصی در افزایش تعرفه‌ها نگران، متأسف و معترض است؛ رفتاری كه یك بار دیگر این موضوع را به تصویر می‌كشد كه سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی انگار بیش از آنكه وزیر مردم باشد وزیر پزشكان است.

وزیرمردم یا وکیل پزشكان‌؟!

سلامت نیوز: در حالی كه طی روزهای اخیر باز هم تكرار اشتباهات پزشكی منجر به مرگ پیرمرد 74 ساله به دلیل قصور پزشكی شده است اما بر‌خلاف تصور همه، این روزها بحث قصورات پزشكی بر سر زبان وزیر بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم نیست بلكه افزایش مزد درمان نقل این روزهای محافل مربوط پزشكی و محور اظهار‌نظرهای وزیر بهداشت است. وی به جای اظهار تأسف و نگرانی از حوادث ناشی از قصور پزشكی، بابت بلاتكلیفی بخش خصوصی در افزایش تعرفه‌ها نگران، متأسف و معترض است؛ رفتاری كه یك بار دیگر این موضوع را به تصویر می‌كشد كه سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی انگار بیش از آنكه وزیر مردم باشد وزیر پزشكان است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: «ما به تأخیر در زمان تصویب تعرفه‌ها اعتراض داریم چراكه دولت باید تا پیش از پایان سال 94 در مورد تعرفه‌ها به ویژه برای بخش خصوصی تصمیم‌گیری می‌كرد»؛ این صحبت‌های وزیر بهداشت درباره تأخیر در اعلام مزد درمان در سال 95 است. بنا به تأكید هاشمی در حال حاضر بخش خصوصی خدمات پزشكی را ارائه می‌دهد اما تكلیف آن هنوز مشخص نیست كه باعث نارضایتی و هرج و مرج در رقم‌های دریافتی و دشوارتر شدن نظارت وزارت بهداشت می‌شود. وزیر بهداشت در حالی از افزایش مزد درمان در بخش خصوصی حمایت می‌كند كه به باور بسیاری از كارشناسان حوزه سلامت از جمله حسینعلی، شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با عنایت به افزایشی كه با اصلاح كتاب ارزش‌گذاری نسبی تعرفه‌ها در سال 93 اتفاق افتاد تا چند سال به افزایش تعرفه‌های درمان نیازی نیست.
 
سكوت وزیر در برابر قصورات پزشكی
در حالی وزیر بهداشت مصرانه پیگیر افزایش مزد درمان و همراهی با پزشكان و بخش خصوصی است كه طی دو سه سال اخیر و در زمان تصدی این وزارتخانه از سوی وی بارها حوادث ناشی از قصور پزشكی تأیید شده است. یكی از نمونه‌های این قصور مرگ پیرمرد 74 ساله‌ای است كه با شكستگی پای چپ راهی بیمارستان دولتی در اراك شد اما هرگز بازنگشت. این پیرمرد به دلیل جراحی اشتباه پای راست به جای پای چپ جان خود را از دست داد. تخلفات پزشكی اما به همین ماجرا محدود نمی‌شود و سوختگی مادر دوقلوها به دلیل استفاده از گاز سمی به جای اكسیژن، ‌مرگ نوزاد 45 روزه در اتاق عمل بیمارستان مفید به دلیل استفاده از دی اكسید كربن به جای اكسیژن، ‌باز كردن بخیه‌های چانه صدرا به دلیل ناتوانی خانواده‌اش در پرداخت مزد درمان و چندین مورد مرگ مادر باردار در دو سال گذشته نمونه‌های رسانه‌ای شده‌ای از قصورات و تخلفات پزشكی است. در برابر چنین اتفاقاتی اما طی دو سال اخیر وزیر بهداشت یك بار هم اظهار تأسف نكرد اما وقتی به افزایش مزد درمان می‌رسیم، ‌آقای وزیر از عدم تعیین تكلیف بخش خصوصی اظهار ناراحتی می‌كند. این در حالی است كه تعرفه‌های خدمات پزشكی در فاز سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ كتاب جدید ارزش ‌نسبی خدمات سلامت در آبان 93 به طور متوسط حدود 120 تا 300 درصد رشد داشته و از فروردین 94 نیز با تصویب شورای عالی بیمه و دولت بار دیگر به طور میانگین حدود 9 درصد افزایش یافته است. با وجودی كه این اعداد و ارقام از سوی خود مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی اعلام شده بود اما علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی در آخرین اظهار‌نظر تعرفه‌ای خود گفته: ‌در بهترین شرایط روی كاغذ 180 درصد رشد در تعرفه‌ها محقق می‌شد كه به دلیل مشكلات مالی محقق نشد و بخش دولتی 38 درصد و بخش خصوصی 42 درصد رشد تعرفه داشت. این اظهارات در حالی است كه حتی اگر بپذیریم به دلیل كسری بودجه بیمه‌ها رشد مزد درمان در بخش دولتی تحقق نیافته باشد، در بخش خصوصی كه افزایش تعرفه‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود، تحقق نیافتن افزایش مزد درمان بی‌معناست.
 
وزیر اسبق: هر وزیری می‌آید تعرفه رشته خود را بیشتر می‌كند
حضور در مناطق محروم و عمل رایگان بیماران كاری است كه هر‌از‌چند‌گاه از سوی وزیر بهداشت انجام می‌گیرد. از سوی دیگر اما هاشمی خود ریاست یكی از مجهزترین كلینیك‌های خصوصی چشم پزشكی در تهران را به عهده دارد و دفاع تمام قدش از افزایش تعرفه‌ها در بخش خصوصی این فرضیه را به ذهن منتقل می‌كند كه مبادا حركت خیر آقای وزیر هم جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته باشد. به خصوص اینكه برخی از منتقدان هم شبهاتی را مطرح می‌كنند. نمونه‌اش ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان كشور كه معتقد است هر وزیری كه می‌آید تعرفه رشته خود را بیشتر می‌كند. وزیر اسبق بهداشت در رابطه با وضعیت تعرفه‌های جراحی معتقد است: هیچ وقت موضوع تعرفه حل نشده است، به همین دلیل كهنه است، مشكل آن روزی حل می‌شود كه رابطه پولی بیمار و پزشك برطرف شود و بیمه‌ها پوشش خوبی بدهند، در واقع تعرفه باید متناسب با همه نیازها باشد.

وی می گوید: شش سال در زمان دولت قبل تعرفه جراحی با تورم 40 درصدی فریز شد كه انصاف نیست و تعرفه ناعادلانه عارضه دارد.
 
زیر‌میزی حق پزشك است !
با تمام اینها اما وزیر بهداشت همچنان تمام قد از پزشكان و افزایش مزد درمان دفاع می‌كند و از رسانه‌ها گله‌مند است. هاشمی در نشست «فرآیند قانونگذاری، الزامات و راهكارها» در جمع منتخبان مجلس دهم، از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها به دلیل تبلیغات علیه جامعه پزشكی انتقاد كرد و افزود:‌ یكی از مسیرهایی كه دنبال می‌شود، ایجاد شكاف اجتماعی میان اقشار مختلف اجتماعی است، مثلاً گفته می‌شود كل پول طرح تحول سلامت به جامعه پزشكان داده شده است.

وزیر بهداشت در عین حال اذعان كرد: دولت فقط 4 هزار و 800  میلیارد تومان به بخش سلامت كمك كرده است و بقیه را مردم از یك درصد محل مالیات بر ارزش افزوده، خودشان از جیب‌شان پرداخت كرده‌اند. هاشمی از منتخبان مجلس دهم خواست تا منابع وزارت بهداشت را پایدار كرده و تكلیف بیمه‌ها را روشن كنند. اما انگار دفاع متولی سلامت جامعه از افزایش تعرفه‌ها عوارضی هم دارد. این عوارض را می‌توان در اظهارات صریح نایب رئیس انجمن جراحان مشاهده كرد. كاظم عباسیون معتقد است وقتی تعرفه‌های درمانی عادلانه نیستند پس هرچه پزشك می‌گیرد، حقش است حال رو‌میزی باشد یا زیر‌میزی! این اظهارات صریح بدین معناست كه بر‌خلاف ادعای وزارت بهداشت زیر‌میزی كاهش نیافته و پزشكان آنقدر ساحل امن دارند كه با صراحت چنین دریافتی را حق خود بدانند. در این میان مردم می‌مانند و درد و رنج بیماری و برخی از پزشكان كه تا صفرهای حساب‌شان را چك نكنند حاضر به درمان نیستند و وزیری كه حامی پزشكان است نه مردمی كه مسئولیت سلامت‌شان را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha