عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه سیاستگذاران بیمه ای حقیقت را فدای مصلحت های شخصی کردند گفت: ممکن است برخی از افراد که مناصبی داشته‌اند، با رانت به درآمد های نجومی رسیده باشند.این افراد باید شناسایی و به مردم معرفی شوند.

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه سیاستگذاران بیمه ای حقیقت را فدای مصلحت های شخصی کردند گفت: ممکن است برخی از افراد که مناصبی داشته‌اند، با رانت به درآمد های نجومی رسیده باشند.این افراد باید شناسایی و به مردم معرفی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،داریوش طاهرخانی در نقد طرح تحول نظام سلامت گفت: 2 سال پیش طرح تحول نظام سلامت با شعار کاهش هزینه‌های سلامت آغاز شد. در آن زمان همه سیاستگذاران نظام سلامت هم‌سو با یکدیگر در این مسیر آمدند.

وی افزود: وزارت رفاه که بیمه ها به‌صورت جزایری پراکنده در زیرمجموعه آن قرار دارند، به مردم قول داد که با طرح تحول سلامت قدر مطلق پرداختی مردم تغییر نخواهد کرد. این پیام بسیاری از دغدغه های مالی را در ابتدا رفع کرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: این درحالی است که در کشور هزینه های درمان از 2 محل پرداخت می شود. پولی که مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سبد خانوارهایشان پرداخت می کنند و دیگری سهم پرداختی بیمه‌ها است.

طاهرخانی گفت: بنابراین با افزایش برخی از تعرفه‌های درمانی، یکی از این دو پرداخت کننده باید پرداخت‌هایشان را افزایش می‌دادند و تصور می‌شد بیمه‌ها این افزایش را پوشش خواهند داد و مردم دغدغه ای نخواهند داشت.
وی افزود: اما با گذشت کمتر از یک سال، ساز مخالفت بیمه ها آغاز شد و برخلاف وعده های اولیه، بیمه‌ها با طرح موضوع عدم وجود اعتبار کافی، به تعهداتشان عمل نکردند.
عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: به هر حال این وضعیت در حافظه تاریخ نظام بیمه ای کشور ثبت خواهد شد چرا که یا محاسبات کارشناسی بیمه ها و وزارت رفاه در روزهای اول طرح تحول سلامت اشتباه بوده که این زیبنده نیست یا اینکه محاسبات دقیق بوده و عدم توانایی بیمه ها محرز بوده است.

طاهرخانی گفت: اما سیاستگذاران بیمه‌ای حقیقت را فدای مصلحت‌های شخصی و گروهی کردند و واقعیت ها را روی میز مذاکراتشان با وزارت بهداشت قرار ندادند و شاید هم فکر کردند چون طرح تحول شعار انتخاباتی بوده نباید حقایق کارشناسی را بگویند و فقط باید تاییدکننده باشند. به هر حال اگر اتفاقات ناگفته در پشت درب های بسته رخ داده باشد، روزی فاش خواهد شد.


وی افزود: باید دقت داشت که اگر امروز وزیر بهداشت در کارنامه خود از تداوم طرح تحول با همه ناملایمات بیمه ای کشور می گوید، این دستاورد فقط متعلق به او نیست. اگر در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی پرداخت های مردم کمتر از سه سال قبل شده است و طی دو سال گذشته علی رغم آنکه بیمه ها پرداخت هایشان به وزارت بهداشت مطابق تعهداتشان صورت نگرفته، اما سهم پرداختی مردم در حد تعیین شده حفظ شده، این ثبات در سهم پرداختی مردم دستاورد وزارت بهداشت نیست.

طاهرخانی گفت: چون اگر به متن نظام سلامت کشور وارد شویم می بینیم که پزشکان و پرستاران علی رغم مطالبات معوق فراوان که عمده آن به‌واسطه عدم پرداخت های به روز بیمه ها است و این تاخیرها رفاه اجتماعی و اقتصادی آنان را به چالش کشیده است، نگذاشته‌اند از نظر کمی و کیفی خدماتشان در آتش سیاسی بازی‌های نظام سلامت و نظام بیمه‌ای کشور بسوزد و هرگز سطح خدماتشان را به بیماران تغییر ندادند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: جامعه پزشکی کشور با طرح تحول از درآمدهای آن چنانی که گاهی از قول برخی دست اندرکاران عنوان می شود ، برخوردار نشده هر چند شاید برخی از افراد که ممکن است در نظام سلامت و نظام بیمه ای مناسبی داشته باشند با رانت به درآمد های نجومی رسیده باشند.

وی تاکید کرد: این افراد همه جامعه پزشکی نیستند، آنها به میان جامعه پزشکی آمده اند تا خود را در پشت لباس سفید پنهان کنند، بنابراین لازم است متولیان سلامت از نمایندگان  مجلس گرفته تا سایر دستگاه‌های نظارتی این افراد را شناسایی و اگر طرح تحول را رانتی برای خود و وابستگانشان قرار داده اند، به مردم معرفی کنند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha