یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 182229

رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا از ارائه مشاوره رایگان در روز 26 اردیبهشت ماه به زوج‌های نابارور خبر داد.

درمان ناباروری بیمه شود

سلامت نیوز:رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن سینا از ارائه مشاوره رایگان در روز 26 اردیبهشت ماه به زوج‌های نابارور خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدمهدی آخوندی در نشست خبری اولین کنگره تولید مثل و دومین کنگره علوم سلامت باروری و فرزندآوری، به برگزاری کمپین خانواده، تولید مثل و فرزند‌پروری در هفته پایانی اردیبهشت اشاره کرد و گفت: به مناسبت 31 اردیبهشت روز ملی جمعیت، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انجمن جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل و دانشگاه علوم پزشکی ایران این هفته را به نام خانواده، تولید مثل و فرزند‌پروری نامگذاری و کمپینی ملی به همین عنوان برگزار کرده‌اند.

وی افزود: سیاست‌های جمعیتی جدید، افزایش باروری را ترویج می‌کند، اما در کنار کمیت، کیفیت جمعیت نیز شاخصی مهم در توسعه است. به همین دلیل باید به تقویت نهاد خانواده، سلامت باروری و پرورش صحیح فرزندان توجه شود.

به گفته رییس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل، هدف اصلی این کمپین گشودن باب گفت‌وگو و اطلاع‌رسانی درباره جمعیت در ایران، نرخ رشد باروری، میزان ناباروری و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت جنسی، سلامت باروری، داشتن فرزند سالم و همچنین حفظ باروری و عوامل تهدید کننده آن است.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: حمایت از زوجین نابارور از جمله اهداف اصلی این کمپین است. در همین راستا با همکاری مراکز درمان ناباروری سراسر کشور در روز حمایت از زوج‌های نابارور، به آنها مشاوره رایگان ارائه و درباره روش‌های نوین درمان ناباروری اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی سلامت باروری، حفظ باروری و مقابله با عوامل تهدید کننده آن، حمایت از زوجین نابارور، جمعیت جوان و اقتصاد پویا، خانواده سالم، آرامش و نشاط جامعه و همچنین سالمندی را به عناوین برگزیده این هفته اعلام کرد.

آخوندی همچنین ابراز امیدواری کرد که در روز حمایت از زوجین نابارور، این زوجین که تا کنون امکان مراجعه برای درمان را نداشتند، بتوانند از امکان مشاوره و تشخیص رایگان بهره‌مند شوند و با قرار گرفتن در مسیر درست، لذت داشتن فرزند را تجربه کنند. این کار با مشارکت و همکاری مراکز تخصصی درمان ناباروری سراسر کشور انجام می‌شود.

بیمه‌ها از مراکز درمان ناباروری فرار می‌کنند

وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت بیمه درمان ناباروری گفت: جای تاسف دارد که تا نام مراکز ناباروری می‌آید، بیمه‌ها فرار می‌کنند. در دوره جدید وزارت بهداشت، داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفت، اما هنوز درمان‌ها تحت پوشش نیستند .

وی افزود: درحال حاضر وزارت بهداشت مقرر کرده است تا آخر سال استانداردهای این خدمات برای تحت پوشش قرارگرفتن توسط بیمه‌ها، معین شود.

به گفته آخوندی، 20درصد از زوجین در کشور نابارور هستند. میزان ناباروری نیز درمردان بالاتر است، چراکه عوامل تهدید کننده آن در ایران بیشتر از سایر کشورها است .

آخوندی همچنین به زوجینی که قصد دارند فرزندآوری را به تاخیر اندازند توصیه کرد: مشکل در فرزندآوری را با از بین رفتن تخمک و اسپرم همراه نکنید. می‌توانید جنین، اسپرم و تخمک را در زمان مناسب مثلا 30سالگی فریز کنید و بعد بچه‌دار شوید.

در ادامه، منصوره موحدین، دبیرعلمی این کنگره، درخصوص جزییات برگزاری آن گفت: درمان ناباروری، نیازمند همکاری تیم‌های تخصصی مختلفی است. در این کنگره متخصصین رشته‌های زنان و نازایی و اورولوژی مردان درکنار جنین شناسان و متخصصان تغذیه و روانپزشکان و ... قرار می‌گیرند. همچنین بخشی ازبرنامه به بررسی جایگاه ناباروری از نظر جامعه شناسی اختصاص دارد.

وی مهم‌ترین ویژگی این کنگره را حضور تخصص‌های مختلف اعم از علوم انسانی، پزشکی، ژنتیک، نازایی و ... عنوان کرد و گفت: کنگره به صورت میزگرد برگزارمی‌شود. 20 پنل نیز در حوزه‌های درمان غیرجراحی مردان، تغذیه در تولید مثل، اعتبارسنجی و اعتبار بخشی مراکز ناباروری، انجماد و ناباروری و گردشگری و ناباروری ... برقرارخواهد بود.

موحدین ادامه داد: هزینه‌های درمان ناباروری در ایران پایین است به همین دلیل مقصد بسیاری از زوجین نابارور سایرکشورها است و می‌توان دراین زمینه جذب توریست داشت.

 علی صادقی تبار، دبیراجرایی کنگره مشترک تولید مثل و سلامت باروری نیز تعداد مقالات ارسال شده را در434 مورد برای کنگره تولید مثل و 285مورد برای سلامت باروری اعلام کرد.

وی در ادامه، از حمایت 39مرکز درمان ناباروری و ثبت نام 900 نفربرای شرکت درکنگره خبرداد و افزود: امسال در بخش نمایشگاه جنبی کنگره، به شرکت‌های دانش بنیان توجه ویژه‌ای شده و مورد حمایت کنگره قرار گرفته‌اند.

ناهید اکبری، دبیرعلمی اولین کنگره سلامت باروری نیز برگزاری این کنگره را در راستای سیاست‌های جمعیتی و ارائه آنها در قالب شواهد علمی عنوان کرد و گفت: وزارتخانه‌های بهداشت، ورزش و جوانان و جامعه المصطفی قم، ما را در این همایش همراهی می کنند. و قراراست پیام های کلیدی که در طول برنامه تولید می‌شوند به نهادهای ذیربط منتقل شوند.

وی ادامه داد:ترویج این گفتمان و ایجاد حساسیت برای اجرای سیاست‌های جمعیتی و تقویت همکاری‌های بین بخشی از مهم‌ترین اهداف کنگره است. ما همچنین از صاحب نظران بین‌المللی که تجربه تحقیق‌های گسترده‌ای در زمینه جمعیت، ترویج ازدواج سالم و سلامت روان زوجین، ترویج زایمان طبیعی و ... دارند، دعوت کرده‌ایم .

در ادامه کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در خصوص این کمپین گفت: بحث جمعیت و رسیدن به جمعیت پویا و متعادل از ضرورت‌های کشور است و بر اساس استانداردهای جهانی، هر 5 تا 10 سال باید در سیاست‌های جمعیتی بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس گزارش مراکز معتبر پایش جمعیت دنیا، ایران بدترین و سریع‌ترین کاهش جمعیت را داشته است که اگر ادامه پیدا کند، سبب پیری جمعیت کشور می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha